Browsing by Author "Wennerlund, Alexander"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item “Jag tror det, att hade jag övat mer så hade det varit roligare”Wennerlund, Alexander; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och MusikSyftet med föreliggande studie är att undersöka uppfattningar som gitarrelever har om fenomenet övning. Studien baseras på halvstrukturerade intervjuer med sju informanter som vid tiden då min studie genomfördes studerade på en gymnasial musikutbildning. Den teoretiska ansatsen för föreliggande studie är fenomenografi. Resultatet visar ett utfallsrum med tre beskrivningskategorier av fenomenet övning. Kategorin “Övningsaktivitet” beskriver uppfattningar om att övning kan delas in i tre delar, “öva”, “lära” och “spela”. Kategorin “Övningsdisciplin” beskriver uppfattningar om hur övningsinnehåll och utförande av övning som förkovran och uppgift får en disciplinerande funktion utifrån “att ha”, “att vara” och “att bli disciplinerad till att öva” och påverkar utförandet av övning. Kategorin “Övningspraktik” beskriver uppfattningar om utlärning av övning inom “formell” respektive “informell praktik”, följt av skillnader inom olika gitarrpraktiker och kamraters påverkan på övning. En slutsats som görs i studien är att fenomenet övning kan förstås utifrån distinktionen lära-öva-spela.