Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Westberg, Anders"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Erfarenhet, föränderlighet och arv Gottfrid Adlerz. Om människans ursprung och striden om kulturvärdena
    (2013-09-06) Westberg, Anders; Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion; University of Gothenburg/Department of Literature, History of Ideas, and Religion
    The purpose with this essay is to analyze Adlerz writing within the context of the fiery debate in the 1880’s between the liberal so called ‘cultural radical’ members of the student organization called Verdandi, and the conservative, uniform oskarian culture named after the Swedish king of the period. I have applied a version of Quentin Skinner’s method, which focuses on the context of a specific writing in order to find out the authors intention, the effect the author hoped to achieve. My questions regard certain themes I discovered in the text and, more importantly, the relationship between these themes and the surrounding debate. This complementary source-material I have found in anthologies and other literature. My conclusion is that Adlerz, while keeping a relatively neutral and scientific language a message which I read as polemical against the idealistic, rationalistic philosophy of J. C. Boström and his disciples, but also against the Swedish church. At the same time, Adlerz spread the message of Verdandi, especially regarding the education of the working-class people.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Meningens motstånd. 29 studenters perspektiv på humaniora
    (Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet, 2014-10-05) Alarcón, Meri; Amundsen Bergström, Matilda; Kaveh, Tania; Pettersen, Vilde Andrea; Jagemark, Lisa; Karlsson, Moa; Juliusson, Carl Magnus; Leffler, Olof; Vikström, Ylva; Andersson, Alexander; Allzén, Simon; Wollter, Sebastian; Lindbo, Johanna; Ramberg, Jens; Lindh, Mattias; Westberg, Anders; Wedin, Robert; Martinsson, Lars; Emanuelsson, Jimmy; Kostenniemi, Peter; Egerzon, Tobias; Svensson, Therese; Jirenfelt, Helena; Lindström, Miranda; Falk, Linus; Möller, Mirjam; Kåregård, Ingrid; Lingaas Türk, Johanna; Andersson, Martin; Andersson, Viktor; Alarcón, Meri; Amundsen Bergström, Matilda; Kaveh, Tania; Pettersen, Vilde Andrea; Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universitet
    Många röster har på senare tid uppmärksammat att dagens humaniora är i kris. Marginaliserad av en ointresserad offentlighet, ifrågasatt av andra vetenskapliga discipliner, stundtals betvivlad även av humanister själva. Men hur står det egentligen till med denna påstådda krissituation? Och hur upplever studenterna, en omistlig men i debatten ofta åsidosatt grupp, humaniora och humanistiska studier? I antologin Meningens motstånd presenterar 29 studenter verksamma vid Göteborgs Universitet sina perspektiv på humaniora, i ett försök att komplicera och nyansera bilden av detta ständigt omdebatterade vetenskapliga fält. Antologin är en mångfacetterad samling texter, där kärleksfulla försvarstal blandas med brännande kritik och konstruktiva förändringsförslag. Inga enkla svar ges, men i sex tematiska kapitel introduceras nya infallsvinklar både vad gäller humanioras dåtid, nutid och framtid. Sammantaget lyckas skribenterna därmed om inte utrota idén om humanioras kris så definitivt skapa nytt hopp för framtiden.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback