Browsing by Author "Westerberg, Sara"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item En förändrad musikundervisning - En kvalitativ studie om hur pedagoger resonerar kring musikundervisningen i skolan.(2017-12-18) Westerberg, Sara; University of Gothenburg/Department of pedagogical, curricular and professional studies; Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSyftet med studien är att undersöka hur lärare resonerar kring de förändringar som skett inom musikundervisningen i grundskolan vilket även innefattar lärarnas reaktioner samt hantering och anpassning. För att få en inblick i lärarnas vardag användes metoden intervju med urvalet av fyra respondenter som valdes ut slumpmässigt. Alla var lokaliserade inom två grannkommuner i Sverige. Analysen av den insamlade datan föll ut i tre huvudkategorier. Första, kursplanen som innefattar hur lärarna väljer att lägga upp sin planering samt deras resonemang kring de förändringar som skett sedan införandet av LGR 11. Andra, handlar om betyg och bedömning som syftar till de förändringar som skett gällande införandet av betyg och bedömning, kunskapskraven samt dokumentation. Till sist, grupper och resurser, vilket innefattar storleken på elevgrupperna samt inflödet av nyanlända och hur detta hanteras i klassrummet och den tillgång till resurser lärare har i klassrummet. Resultaten visar att sedan införandet av LGR 11 så har lärarnas undervisning förändrats där huvudfokuset nu ligger kring bedömningen av kunskapskraven. De visar att helklasser (20-26 elever) i elevgrupperna är vanligast förekommande med några undantag, samt hur lärare reagerar kring undervisning av nyanlända samt hur de anpassar undervisningen efter dem. Undervisningen av nyanlända ser lärarna som en utmaning på grund av bristande kommunikation. Resultatet visar också att lärares känslomässiga reaktioner och känslomässiga attityd till förändring ligger till grund för hur väl de klarar av att anpassa sig till dem och hur de hantera dem i en undervisningssituation. De didaktiska konsekvenser som går att se är framförallt att lärare som har en positiv inställning till de förändringar som sker har lättare att förändra och implementera nya arbetssätt i undervisningen, samt att de uppvisar mindre stressItem Riktade statsbidrag – från styrning till hanteringsprocess(2020-02-20) Petersson, Joel; Westerberg, Sara; University of Gothenburg/Department of Business Administration; Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenBakgrund och problem: Det kommunala självstyret begränsas genom styrning av staten. Detta görs bland annat med hjälp av riktade statsbidrag som har ökat i omfattning sedan 90-talet. Bidragen skapar osäkerhet och ett flertal problem för kommunerna. Syfte: Att beskriva hur kommunerna hanterar processen från det att kommunen söker ett nytt riktat statsbidrag till att det avslutas. Syftet är även att bidra till en bredare bild av hur kommunernas hanteringsprocesser ser ut. Metod: Kvalitativ undersökningsmetod med semistrukturerade intervjuer har genomförts i sju kommuner. Det empiriska materialet har analyserats utifrån en teoretisk referensram om begränsad rationalitet. Resultat och slutsats: Hanteringsprocessen sker i tre steg: före, under och efter. Det har visat sig att utformningen av de riktade statsbidragen skapar osäkerhet för kommunerna. Osäkerheten hanteras före och under rekvireringen av statsbidragen, vilket medför att kommunen fattar satisfierande beslut efter avslutandet. Förslag till vidare forskning: Förslag till vidare forskning är att undersöka skillnaden mellan statens vilja att styra och vad den faktiska styreffekten blir. Ett ytterligare förslag är att undersöka hur de riktade statsbidragen kan utformas för att inte skapa osäkerhet och kortsiktighet för kommunerna.