Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Widegren, Bojan"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att slöjda för samhällelig förändring?
    (2023) Wingfors, Simone; Widegren, Bojan; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    “Att slöjda för samhällelig förändring?” syftar till att utforska slöjdämnets potential att undervisa för hållbar utveckling. Resultatet bygger på en litteraturstudie av forskningsfältet för hållbar utveckling i slöjdämnet. Arbetet är ett försök att besvara vad tidigare forskning säger om slöjdens potential att undervisa för hållbar utveckling samt vilka svårigheter som kan uppstå när hållbar utveckling görs till undervisningsinnehåll. Forskningsöversikten är framåtblickande med förhoppningen att inspirera och diskutera hur undervisning för hållbar utveckling kan bedrivas i slöjdämnet. Slöjdämnet bottnar i en lång historia av resurshushållning och en stark tradition av att lappa och laga. Resultatet av vår litteraturstudie visar dock att det finns fler sätt att lära för hållbarhet i slöjdämnet än genom det materiella arbetet. Forskningen lyfter att slöjdens immateriella aspekter, bland annat kreativitet och handlingskraft, gynnar ett hållbart agerande. Dessa mer abstrakta värden förbises ofta och vissa forskare menar att lärandet skulle gynnas av dessa lyfts didaktiskt medan andra forskare snarare påtalar att lärandet sker oavsett om det berörs explicit eller ej. Forskningen lyfter också att det i mötet mellan människa-material finns potential att väcka känslor för och fördjupa relationen till naturen vilket påtalas vara gynnsamt i en undervisning för hållbar utveckling. Något som kan försvåra i undervisningen för hållbar utveckling är begreppets svårdefinierbara karaktär. Forskningen påtalar att det inte finns någon självklar hållbar lösning utan att det snarare är en vision med många, ibland oförenliga, lösningar. I viss forskning används begreppet holistisk hållbarhet för att lyfta hållbarhetens många komplexa dimensioner. Ett sätt för lärare att belysa hållbarhetsbegreppets komplexitet kan vara genom att ha ett divergent förhållningssätt i undervisningen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    ”Vi vill ju egentligen få elever som är som Greta Thunberg”
    (2024) Widegren, Bojan; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Ansatsen med denna uppsats är att belysa hur fyra forskare ser på undervisning för hållbar utveckling. Studien är gjord genom kvalitativa intervjuer, och de medverkande är forskare inom antingen slöjd och hållbar utveckling eller bild och hållbar utveckling. De forskningsfrågor som besvaras är utformade för att belysa vilka kunnanden som undervisningen ska leda till, vad en gynnsam undervisning för hållbar utveckling kan innehålla samt hur undervisningen kan utformas för att främja hållbar utveckling. I analysen av materialet har ekopedagogisk teori använts för att förstå vilka delar som kan betraktas som centrala i lärandet för hållbar utveckling. I resultatet framkommer en mängd kunnanden som informanterna menar bidrar till hållbar utveckling. Att lära fakta och normer om material och konsumtion både lyfts fram och problematiseras i resultatet. Utvecklandet av immateriella resurser som kritiskt tänkande, påhittighet, problemlösning, kretslopps– och processtänk och att förstå sig själv som en del av naturen beskrivs bland annat som kunskaper som gynnar hållbar utveckling. Elevcentrerade undervisningsformer betonas som gynnsamma för hållbar utveckling. Informanterna argumenterar för att lärare behöver ha ett öppet och lyhört förhållningssätt och ta elevernas viljor i beaktande. En pluralistisk undervisning med demokratiska arbetsformer och ämnesövergripande undervisning lyfts fram som gynnsamt för hållbar utveckling. För att kontextualisera dessa idéer ges tre exempel på hur det kan göras i praktiken: storyline, textilgraffitti och materialexperiment.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback