Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Widegren, Kajsa"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 6 of 6
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Ett annat flickrum. Kön, ålder och sexualitet i Maria Lindbergs, Anna Maria Ekstrands och Helene Billgrens flickbilder
    (2010-11-19) Widegren, Kajsa
    Avhandlingens utgår från två grundantaganden: att barndomen konstrueras genom olika typer av meningsskapande processer och att bildkonst har en lång tradition av att bidra till detta. Avhandlingen undersöker tre svenska, samtida konstnärskap och de sätt som deras bildkonst har förhållit sig till olika diskurser om kön, ålder och sexualitet. Konstnärerna är Maria Lindberg, Anna Maria Ekstrand och Helene Billgren och materialet är verk från 1988 – 2006. Placerade i sin historiska kontext visar avhandlingen att de tre konstnärskapen dels förhåller sig till konstruktionen av sexuella övergrepp mot barn som ett samhälleligt problem, dels i hög grad använder sig av den postmoderna konstens strategier och kritiska udd för att ifrågasätta och omvandla föreställningar om kön, ålder och sexualitet. Konstnärskapens olikheter hålls samman analytiskt genom användningen av ”flickrummet” som metafor. Metaforen är feministiskt förankrad och avser att konkretisera en dubbelhet i den situation som flickor lever under i senmodern tid. Å ena sidan innebär flickrummet avskildhet från vuxnas övervakning och därmed frihet att utforma praktiker som kan gå utanför normativa regleringar av ”vad en flicka är”, å andra sidan kan flickrummet utgöra ett hot om osynliggörande och vuxnas möjlighet att utnyttja sitt maktövertag i en insynsskyddad och stängd familjestruktur. Denna dubbelhet är det jag i avhandlingen kallar ”ett annat flickrum”. Detta andra flickrum utformas på olika sätt: Maria Lindbergs starkt reducerade målningar framhåller flickans kroppslighet och möten med andra kroppar i scener som pendlar mellan tolkningar som lek och tolkningar som sexuella övergrepp. Anna Maria Ekstrands collage som inkorporerar hundratals föremål, bland annat Barbiedockor och andra artefakter som associeras till flickrummet, framhåller alla de möjliga roller, positioner och praktiker som utspelar sig i hennes ”flickrum”, bland annat en maktfullkomlig, blodtörstig femininitet. Helene Billgren gör med sina teckningar tillbakablickar till 1950-talets former för flickfemininitet och framhåller möjligheten för samkönat begär i sina framställningar av flickrum. Samtliga betonar flickans möjlighet till sexuell agens. Förutom bildanalyser innehåller avhandlingen analyser av recensionstexter som behandlar respektive konstnärskap. Detta material har inkluderats för att undersöka hur recensenterna tar emot och skapar mening kring verkens tematik och konstnärliga strategier. Recensionsmaterialet omfattar perioden1989-1997, då konstrecensentfältet var starkt mansdominerat, ett förhållande som gradvis förändras under perioden. Generellt mottas konstnärernas feministiska kritik med skepsis, där den alls synliggörs. Postmoderna visuella strategier förstås bara i undantagsfall som en utmaning mot traditionella föreställningar om ålder, kön och sexualitet. Ett gemensamt drag för recensenterna är att dela upp verken i en motsättning mellan yta och djup, där flickaktighet och annat som associeras med flickor förläggs till verkens yta medan andra teman, som ges större vikt, förläggs till verkens djupstruktur.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Career paths and working conditions for gender studies PhD graduates and gender researchers
    (Swedish Secretariat for Gender Research, 2023) Widegren, Kajsa; Young Håkansson, Susanna
    The interdisciplinary subject area of gender studies has emerged from engagement with integrated gender research. In a discipline-oriented higher education sector, this poses particular challenges for both gender researchers and gender studies PhD graduates (genusvetare) educated in Sweden, especially when it comes to planning their postdoc¬toral careers. In addition, the institutionalisation of gender studies has occurred during a period marked by structural changes in the higher education sector. A starting point for this report is that the concept of career paths in research policy must be understood in light of the working conditions in the higher education sector. The aim of this re¬port is to examine how individual gender studies PhD graduates and gender research¬ers educated in Sweden acquire qualifications in accordance with a normative career structure after graduation. 1. Where do gender studies PhD graduates and gender researchers work after graduation? 2. What are the career paths like for these two groups in terms of access to career development positions, permanent employment, and mobility opportunities? 3. What kind of institutional support is there for gender studies PhD graduates’ career development? 4. What is the working environment like for gender studies PhD graduates and gender researchers? 5. How do gender studies PhD graduates and gender researchers relate to the sector’s disciplinary structure? The analyses in this report are based on data from two surveys: one sent to gender studies PhD graduates, and one sent to a sample of gender researchers, in December 2021; and two focus group interviews with researchers from these two groups, held in autumn 2022.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Framgångsrik forskning? Kritiska perspektiv på forskningens villkor
    (Nationella sekretariatet för genusforskning, 2016) Widegren, Kajsa; Sand, Jimmy
    Sverige är ett av de länder i världen som satsar mest offentliga medel på forskning. Forskning och samhällsutveckling är tätt sammanlänkade med varandra; samhället behöver ny kunskap och nya perspektiv på redan etablerad kunskap. Samtidigt ser vi en ökande kommersialisering av akademin, där allt större del av forskarnas tid läggs på uppföljning, utvärdering och att ansöka om externa medel, och därmed mindre tid på att faktiskt utföra forskning, eller delta i att forskningens resultat kommer samhället till godo.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Gender and Sustainability: An International Research Review
    (GENDERACTION, 2021) Widegren, Kajsa; Sand, Jimmy
    Aiming to enhance knowledge and understanding on gender and the 2030 Agenda, this international research review published by GENDERACTION provides an overview and analysis of peer reviewed articles from the period of 2015-2021. The report is written by research coordinator Kajsa Widegren (PhD) and analyst Jimmy Sand at the Swedish Secretariat for Gender Research, University of Gothenburg. Sanna Hellgren, librarian at KvinnSam at the University of Gothenburg Library, have been enlisted for her expertise in literature searches. Together with fve policy briefs and a benchmark of policy development on gender and SDGs, the report is the result of a GENDERACTION task with the purpose of strengthening the contribution to the Sustainable Development Goals (SDG) by European funds for R&I.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Karriärvägar och arbetsvillkor för genusvetare och genusforskare
    (Nationella sekretariatet för genusforskning, 2023) Widegren, Kajsa; Young Håkansson, Susanna
    Det tvärvetenskapliga ämnet genusvetenskap har vuxit fram ur engagemang inom den ämnesintegrerade genusforskningen. I en disciplinorienterad högskolesektor innebär detta särskilda utmaningar för både genusforskare och disputerade i genusvetenskap, särskilt när det gäller att planera för en karriär efter disputation. Institutionaliseringen av genusvetenskapen har dessutom skett under en tidsperiod som har präglats av strukturförändringar inom högskolesektorn. En utgångspunkt för denna rapport är att det forskningspolitiska begreppet karriärvägar måste förstås i ljuset av arbetsvillkoren inom högskolesektorn. Syftet med rapporten är att undersöka hur enskilda genusvetare och genusforskare efter disputation meriterar sig i enlighet med en normativ karriärstruktur.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Transversal Movements between Gender and Environment: Interdisciplinarity in Higher Education
    (Feminismo/s, 2025-01-21) Widegren, Kajsa
    Gender and environmental political analysis have had many common goals, articulated as, for example, ecofeminism. The two conceptscan be thought of together, for example in regard to the unequal gendered vulnerability to the effects of climate change. However, in the 2030 Agenda for Sustainable Development, gender-specific indicators were integrated into most of the seventeen Sustainable Development Goals (SDGs), though not into the goals directly aimed at ecological sustainability. This is one example of how gender is being marginalized in relation to environmental issues. A crucial context for combining gender and environmental studies is higher education and interdisciplinary education. The aim of this paper is to analyse syllabus texts that describe the content of courses with a joint focus on gender and environmental studies. Syllabi were retrieved through the Swedish admission system, which lists all courses and programmes offered at Swedish universities for the coming academic years. Using a qualitative method, intertextual relations of syllabi were mapped and the concepts of gender and environment analysed. The focus on intertextual relations between syllabi and theoretical, scholarly, disciplinary and policy contexts places syllabi in the wider context of interdisciplinary higher education, with its implicit structures of disciplinary centring, marginalization and transversal shifting of perspectives, which also points to the disciplinary status of Gender Studies in academia. More than half of the syllabi found were for courses and programmes offered at Gender Studies departments (or their equivalent). In these contexts, gender and environment were articulated within a frame of meta-theoretical accounts of disciplinary power, scrutinizing categorizations and conceptualizations in, for example, Natural Sciences. In the courses taught in other disciplines, gender was merely a perspective on the core concepts of, for example, developmental studies and relied more on empiricist notions of gender as a preconceived category.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback