Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Wijk, Karin"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Minnenas och sinnenas betydelse vid litterär översättning – via översättarens (ålliknande) metamorfoser
    (2019) Wijk, Karin; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design; HDK - Valand
    Som barn följde jag ibland med min pappa ut med ekan när han fiskade ål. När jag under översättarutbildningen på Akademin Valand började översätta novellen ”Starver” ur novell-samlingen Fen av Daisy Johnson – där en ung tjej genomgår en metamorfos och blir en ål – tänkte jag tillbaka på de där fisketurerna. Jag minns särskilt när de låg och slingrade sig i … ja, vad kallades den? När jag träffar pappa nästa gång frågar jag vad den kallas, den där som de låg i. Ålsumpen, svarar han. (Han kan ha sagt ålasumpen, med ett a inkilat mellan ”ål” och ”sumpen”.) De slingrade sig i ålsumpen framme i fören. Svarta, blanka, smäckra. Ormlika, lite läskiga. Han hade tagit upp dem i ryssjor. När jag översatte novellen försökte jag gå tillbaka i tiden – hur rörde ålarna sig där i ekan? Vad vet jag om dem? Jag började fundera på vad de här tidiga minnena betydde för min översättning: kanske var det till och med så att jag drogs till novellen tack vare dem.
  • No Thumbnail Available
    Item
    THE TENSIONS BETWEEN FEMINISM AND LOVE IN SIRI HUSTVEDT’S THE SUMMER WITHOUT MEN
    (2016-02-05) Wijk, Karin; University of Gothenburg/Department of Languages and Literatures; Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer
    Abstract: This essay investigates why and how inequalities in heterosexual love relationships persist in The Summer without Men, even though the protagonist as a narrator is engaged in a feminist critique throughout the novel. Materialist feminism and previous research on the novel is used to examine how the protagonist and the other women in the novel balance between conforming to and resisting patriarchal norms. Simone de Beauvoir’s theories on patriarchy, marriage and love are used to examine how the protagonist’s parents are important in her understanding of love and gender and reveals how her upbringing has influenced her to lose her transcendence in her own marriage. Lena Gunnarsson’s theory on ‘conformist and resisting strategies’ explain the mechanisms that the protagonist and the other women balance between in order to get love. In the end, the protagonist seems to settle for the ‘conformist strategy’ and take back her husband who left her for another woman, even though she does not believe that he can change. This implies that the novel, although there is a feminist critique throughout it, does seem to recycle some problematic ideas of gender and legitimize unequal heterosexual love relationships.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement