Browsing by Author "Wik, Celia"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Stavningssvårigheter och taligenkänning – verktygets påverkan på barns texter(2021-08-10) Wik, Celia; Åström, Petter; Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi; Gothenburg University/Institute of Neuroscience and PhysiologySkrivande är komplext och utmanande för många barn. En orsak till skrivsvårigheter är att stavningssvårigheter begränsar möjligheten att använda och utveckla förmågor som behövs för att uppnå god textkvalitet. Ett verktyg som förmodats underlätta skrivandet vid stavningssvårigheter är taligenkänning men få studier har undersökt detta. I föreliggande studie undersöktes hur textkvalitet och språkliga egenskaper skiljde sig mellan tangentbordsskrivna texter och texter skrivna med taligenkänning av 58 barn med, respektive utan, stavningssvårigheter i åldrarna 10–13 år. Inga signifikanta skillnader i textkvalitet eller språkliga egenskaper fanns mellan skrivsätten för någon av grupperna. Att taligenkänning inte underlättade skrivandet för gruppen med stavningssvårigheter kan bero på ovana vid skrivverktyget eller att verktyget medför utmaningar som barnen saknade strategier för att hantera. Det fanns en stor individuell variation i hur texterna påverkades av skrivsätt, vilket antyder att andra faktorer än stavningsförmåga påverkar huruvida taligenkänning är till hjälp. Ytterligare studier behövs för att undersöka detta.