Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Wikhall, Alexander"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Samhällsplaneraren. Roller av professionen En kvalitativ undersökning av kommunala översiktsplanerares upplevda roller
    (2022-08-12) Wikhall, Alexander; Lennerö, Philip; University of Gothenburg / Department of Economy and Society; Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle
    Denna kandidatuppsats undersöker kommunala planerares upplevda roller i sitt yrkesutövande i Sverige. Syftet med uppsatsen är att i en svensk kontext undersöka kommunala planerares upplevda roller i sitt yrkesutövande och hur dessa roller påverkar deras syn på sitt yrke och på planering som praktik i skapandet och omdanandet av det fysiska rummet. Empiriska data har samlats in genom kvalitativa intervjuer med fyra planerare som nu aktivt jobbar med planering vid en svensk kommun. Intervjuerna transkriberades och kodades tematiskt utifrån ett teoretiskt ramverk baserat på tidigare forskning på området. Resultatet visar att kommunala planerare kan etiketteras utifrån befintliga planerarroller och att detta har en påverkan på hur de uppfattar sitt yrkesutövande. Vidare visar resultatet att flera planerarroller kan samexistera inom samma planerare. Detta tyder på en komplexitet och påvisar behovet av en problematisering av planerarroller och dess användning.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback