Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Wingfors, Simone"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Att slöjda för samhällelig förändring?
    (2023) Wingfors, Simone; Widegren, Bojan; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    “Att slöjda för samhällelig förändring?” syftar till att utforska slöjdämnets potential att undervisa för hållbar utveckling. Resultatet bygger på en litteraturstudie av forskningsfältet för hållbar utveckling i slöjdämnet. Arbetet är ett försök att besvara vad tidigare forskning säger om slöjdens potential att undervisa för hållbar utveckling samt vilka svårigheter som kan uppstå när hållbar utveckling görs till undervisningsinnehåll. Forskningsöversikten är framåtblickande med förhoppningen att inspirera och diskutera hur undervisning för hållbar utveckling kan bedrivas i slöjdämnet. Slöjdämnet bottnar i en lång historia av resurshushållning och en stark tradition av att lappa och laga. Resultatet av vår litteraturstudie visar dock att det finns fler sätt att lära för hållbarhet i slöjdämnet än genom det materiella arbetet. Forskningen lyfter att slöjdens immateriella aspekter, bland annat kreativitet och handlingskraft, gynnar ett hållbart agerande. Dessa mer abstrakta värden förbises ofta och vissa forskare menar att lärandet skulle gynnas av dessa lyfts didaktiskt medan andra forskare snarare påtalar att lärandet sker oavsett om det berörs explicit eller ej. Forskningen lyfter också att det i mötet mellan människa-material finns potential att väcka känslor för och fördjupa relationen till naturen vilket påtalas vara gynnsamt i en undervisning för hållbar utveckling. Något som kan försvåra i undervisningen för hållbar utveckling är begreppets svårdefinierbara karaktär. Forskningen påtalar att det inte finns någon självklar hållbar lösning utan att det snarare är en vision med många, ibland oförenliga, lösningar. I viss forskning används begreppet holistisk hållbarhet för att lyfta hållbarhetens många komplexa dimensioner. Ett sätt för lärare att belysa hållbarhetsbegreppets komplexitet kan vara genom att ha ett divergent förhållningssätt i undervisningen.
  • No Thumbnail Available
    Item
    Kreativitet för framtiden
    (2024) Wingfors, Simone; University of Gothenburg/HDK­-Valand - Academy of Art and Design; Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design
    Europakommissionen och OECD framhåller kreativitet som en viktig kompetens att främja inom utbildningssystemet. Kreativitet hos individer går att öva på och utveckla och i kursplanen för slöjd hävdas att slöjdämnet utvecklar kreativiteten. Syftet med studien har varit att belysa hur slöjdlärare resonerar kring kreativitet och dess roll i slöjdundervisningen. Genom semistrukturerade intervjuer med sex slöjdlärare har en kvalitativ undersökning genomförts. Studien tar sin utgångspunkt i hur lärande kan förstås utifrån ett sociokulturellt perspektiv med särskilt fokus på Vygotskijs idéer om fantasins och kreativitetens roll. Resultaten har analyserats utifrån en egen tolkning av Vygotskijs teori om fantasins förutsättningar. Resultaten indikerar att majoriteten av lärarna anser att kreativitet är en central del av slöjdundervisningen och att undervisning för att främja kreativitet är viktig. Dock identifieras flera hinder för kreativa processer, däribland skolorganisatoriska aspekter så som tidsbrist, besparingar och betygspress. Dessutom kan elevers rädslor och brist på tålamod, samt lärarnas förhållningssätt utmana möjligheterna till kreativitet. För att främja kreativitet framhålls betydelsen av att eleverna besitter grundläggande kunskaper inom det de förväntas vara kreativa inom. Som främjande framhävs även tydliga ramar för skapandet, att eleverna känner inre motivation, samt en trygg lärandemiljö där misslyckanden är tillåtna. I studien betonas att lärare aktivt bör utforska och sträva efter en förståelse av innebörden av kreativitet samt hur den kan uttryckas inom slöjdundervisningen och hos eleverna. Avslutningsvis lyfts hur vi behöver öppna blicken för alternativa framtider och vikten av att förbereda eleverna för att möta kommande utmaningar med öppenhet och innovativt tänkande.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback