Repository logo
Communities & Collections
All of DSpace
  • English
  • العربية
  • বাংলা
  • Català
  • Čeština
  • Deutsch
  • Ελληνικά
  • Español
  • Suomi
  • Français
  • Gàidhlig
  • हिंदी
  • Magyar
  • Italiano
  • Қазақ
  • Latviešu
  • Nederlands
  • Polski
  • Português
  • Português do Brasil
  • Srpski (lat)
  • Српски
  • Svenska
  • Türkçe
  • Yкраї́нська
  • Tiếng Việt
Log In
New user? Click here to register. Have you forgotten your password?
  1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Wollert, Sofia"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • No Thumbnail Available
    Item
    Elever vill tävla. En kvalitativ studie om tävlingsmomentet i skolämnet Idrott och Hälsa.
    (2018) Wollert, Sofia
    Tävlingsmomentet har länge varit närvarande i skolans ämne idrott och hälsa. Detta trots att det redan år 1970 rapporterades om att det finns vissa risker med denna undervisning. Tidigare forskning inom ämnet visar att vissa elever känner glädje och andra känner obehag kring tävlingsmomentet. Syftet med studien är därför att beskriva expertlärares syn på tävlingsmoment samt hur de använder sig av tävlingsmoment i undervisningen i ämnet Idrott och Hälsa. Studien är en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer som metoddesign. Totalt intervjuades fem expertlärare. Resultatet visar att de flesta expertlärare tycker att tävlingsmomentet ska vara kvar men att det bör tonas ner för att möta alla elevers olika behov. Tävlingsmomentet ses av expertlärare som en drivkraft. Tävlingsmoment används ofta för att utmana elever med god förmåga i ämnet. Det bör dock inte utan tanke inkluderas i undervisningen. Expertlärare lyfter ofta andra värden, sociala och tekniska när de använder sig av tävlingsmoment i undervisningen, för att lägga fokus på lärandet inte på tävlingen. Expertlärare lägger också upp undervisningen på ett speciellt sätt för att kunna möta alla elevers behov. Det finns enligt expertlärare både fördelar och nackdelar med tävlingsmomentet. Läraren verkar dock vara det viktigaste verktyget för att tävlingsmomentet ska bli lyckat. Slutsatsen av detta arbete är att lärare som har förmågan att skapa en positiv atmosfär i klassen och har förmågan att möta både gruppens och individens behov samt är beredd att lägga mycket tid för att skapa bra tävlingsmoment kan använda detta medel i undervisningen. Lärare som inte klarar av detta, bör inte använda tävlingsmoment i undervisningen.

DSpace software copyright © 2002-2025 LYRASIS

  • Privacy policy
  • End User Agreement
  • Send Feedback