Browsing by Author "von Rosen, Astrid"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Item CCHS Annual Report 2013(2013) Alberger, Christer; Appelgren, Staffan; Benesch, Henric; Bohlin, Anna; Karlsson, Håkan; Karlsson Blom, Lisa; Kristiansen, Kristian; Malm, Mats; Martins Holmberg, Ingrid; von Rosen, Astrid; Öberg, JohanItem CCHS plan 2023 including appendices(Centre for Critical Heritage Studies at the University of Gothenburg (CCHS), 2023-03-09) von Rosen, Astrid; Högström Berntson, Jenny; Centre for Critical Heritage Studies at the University of Gothenburg (CCHS)Plan of activities 2023 for the Centre for Critical Heritage Studies at the University of Gothenburg (CCHS), including the Heritage Academy.Item CCHS report 2022 with appendices(2023-03-09) Högström Berntson, Jenny; von Rosen, AstridYearly report 2022 for the Centre for Critical Heritage Studies at the University of Gothenburg (CCHS), including the Heritage Academy.Item Dream-playing across borders. Accessing the non-texts of Strindberg's A dream play in Düsseldorf 1915-1918 and beyond(Makadam, 2016) von Rosen, Astrid; Göteborgs universitet / Institutionen för kulturvetenskaperItem I avantgardets skugga. Brytpunkter och kontinuitet i svensk teater kring 1900(2019-03-01) Sauter, Willmar; Helander, Karin; Näslund, Lovisa; Hammergren, Lena; Strömberg, Mikael; Johansson Lindh, Birgitta; Ohlsson, Hélène; von Rosen, Astrid; Hoogland, Rikard; Hoogland, Rikard; Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, Göteborgs universtietGår det att sätta ljus på avantgardets skugga? Vad är det som kommer bestå i scenkonsthistorien och vilka processer är det som gör att majoriteten av scenkonsthändelserna och de uttryck som de representerar sorteras undan till förmån för en central och mer begränsad utvecklingsberättelse? Teaterhistorien gällande perioden omkring sekelskiftet 1900 är beskriven som perioden när teater blev teaterkonst och de stora (manliga) teaterregissörerna blev de centrala agenterna. Detta konstituerade teateravantgarde har förpassat den ordinarie teatern i skuggan. Detta val som en gång har etablerats tenderar att ärvas utan att i grunden ifrågasättas. […] I forskningsprojektet Brytningspunkter och kontinuitet. Scenkonsternas förändrade roller i samhället 1880–1925 har vi inte fokuserat på den brytpunkt som tidigare forskning har satt i centrum, regissörernas intåg. Istället har vi kunnat upptäcka andra brytpunkter och också se en kontinuitet i historien, att inte allt förändrades genom regissörens tilltagande makt. […] Denna bok är inte är en alternativ teaterhistoria, men exemplen visar på andra historier som kan hämtas ur arkiven. Förhoppningsvis kan vi också smitta läsaren med den upptäckarglädje som arkivforskning kan ge (och samtidigt besvikelse över försvunnet eller aldrig insamlat material).Item Kärleken till komplexiteten. En pedagogisk reflektion över svindelns nödvändighet i konstvetenskaplig undervisning.(Göteborgs universitet. Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande., 2015-06-01) von Rosen, Astrid; Enheten för pedagogisk utveckling och interaktivt lärande (PIL).I undervisningen i ämnet konst- och bildvetenskap ställs läraren inför utmaningen att hantera studenternas ibland frustrerade och vilsna möte med komplexa studieobjekt. I denna artikel ställer jag följande huvudfråga: På vilka grunder kan man som lärare förstå och hantera studenternas frustration och vilsenhet inför komplexiteten? Syftet med undersökningen är att problematisera och teoretiskt benämna det jag kallar för kärleken till komplexiteten. Mitt arbete fokuserar särskilt på den dimension som berör lärarens och/eller forskarens medvetenhet i den pedagogiska gärningen. Jag vill bidra med ett teoretiskt förankrat underlag för fortsatta konstruktiva diskussioner kring de utmaningar det innebär att undervisa inom ett humanistiskt fält där outtömlig komplexitet hör till grundförutsättningarna. Min undersökning har resulterat i idén om en svindelns pedagogik där kärleken till komplexiteten ges utrymme inom undervisningens ramar.Item Knut Ströms scenografi och bildvärld. Visualisering i tid och rum(Acta Universitatis Gothoburgensis, 2010-11-24) von Rosen, AstridA pioneer in his field, Knut Ström (1887–1971) was a Swedish scenographer and director, who became the first professional scenographer in Sweden. He had an early international career in Düsseldorf during the 1910s but later worked in Göteborg for 41 years. He made visual revolution in Swedish scenography putting his name at stake to navigate between technology, critique and audience. There are thousands of visual statements left from Ström’s extensive production, such as scenographic sketches, costume sketches, scenographic models, photographs and posters. Earlier studies have not to any great extent taken an interest in visual material of this kind. This thesis presents a model for how to deal with such an extensive visual material in relation to the long period of time encompassed by the study. The aim is to expose, understand and explain Knut Ström’s scenography and visual world. Three questions – who was Knut Ström, what did he strive for and what did he do? – have helped in the work.The thesis, with its ten chronological chaptersis geographically grounded. Case studies with scenographic angles are alternated with analyses of Ström’s personal experiences, professional positions and staging of himself. A selection of Ström’s scenographic work at Schauspielhaus Düsseldorf, Lorensbergsteatern and Göteborgs stadsteater is examined. Gordon Craig’s and Adolphe Appia’s theories about dramatic art and a formal analysis based in art history have been used as methodological tools in combination with a semiotic approach in the exposure and analysis of these. Theoretically the study has been carried out using the idea of a translating place inspired by Jacques Lacan’s concepts the symbolic, the imaginary and the real. Ström’s theatrical works are related to their contextual connections in a stepwise historically based process. It has been essential to illuminate political, aesthetic, economic, media, and class factors. In the concluding discussion some signifiers, such as film, technology, and visualization, are used to develop the scenography and visual world of Ström.Item Mål och strategisk plan 2024(2024-02-07) von Rosen, Astrid; Högström Berntson, Jenny; Sjölander-Lindqvist, Annelie; Centre for Critical Heritage Studies (CCHS)Mål och strategisk plan för verksamheten, Centrum för kritiska kulturarvsstuider (CCHS) 2024.Item Report 2023: Centre for Critical Heritage Studies at the University of Gothenburg(2024-02-27) Högström Berntson, Jenny; von Rosen, Astrid; Centre for Critical Heritage Studies (CCHS)Årsrapport för Centrum för kritiska kulturarvsstudier vid Göteborgs universitet (CCHS). Inklusive bilaga: Kulturarvsakademin 2023: året som gått (appendix på svenska).Item Report 2024, Centre for Critical Heritage Studies at the University of Gothenburg (CCHS)(2025-01-29) Högström Berntson, Jenny; von Rosen, Astrid; Sjölander-Lindqvist, Annelie; Centre for Critical Heritage Studies, UGOTYearly report for the Centre for Critical Heritage Studies, CCHS 2024, including appendix in Swedish for the Heritage Academy.