Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/71442
Browse
Browsing Examensarbeten ämneslärarstudenter / Institutionen för Litteratur, Idéhistoria och religion by Subject "bedömning"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Bokstav och feedback så man vet vad man kan förbättra” – Elevers uppfattningar om utveckling i muntlig framställning genom bedömning och feedback inom svenskämnet(Göteborgs universitet, 2022) Ulvenstål, AnnaAtt lärare sätter betyg är mer eller mindre ofrånkomligt, då det är en del av lärares uppdrag samt ett myndighetsutövande som de i sin yrkesroll är ålagda att genomföra. Forskning visar att elever behöver vara involverade i bedömningsprocessen för att få en förståelse för det egna lärandet och att elever kan både uppskatta och ogilla bedömning beroende på dess utformning och innehåll. Denna studie syftar till att bidra med kunskap om huruvida olika bedömningsformer, betyg, formativ bedömning och feedback, upplevs bidra till utveckling enligt eleverna själva. Studien fokuserar på bedömning av muntlig framställning inom svenskämnets andra kurs Svenska 2. Materialet har samlats in genom en kvantitativ enkätstudie samt två semistrukturerade fokusgruppsintervjuer. Materialet har analyserats utifrån fenomenografisk metod i relation till ett kognitionsvetenskapligt perspektiv på lärande. Slutsatsen som dras är att elever upplever att såväl betyg som formativ bedömning och feedback kan bidra till utveckling och att dessa tillsammans i störst utsträckning anses bidra till utveckling inom muntlig framställning. Resultatet visar även att elever upplever att lärare främst använder sig av betyg i kombination med kort kommentar som bedömningsform, vilket i lägre grad anses gynna utvecklingen enligt eleverna. Därmed dras slutsatsen att lärarnas bedömningsform till stor del behöver förändras från bokstavsbetyg i kombination med kortkommentar till en alltmer omfattande för att bidra till ytterligare utveckling för eleverna i muntlig framställning.Item När det är muntligt så är man väldigt lämnad åt sig själv - En empirisk studie om svensklärares bedömningar av muntlig framställning i Svenska 1(Göteborgs universitet, 2022) Delltorp, SofieThe aim of this study is to investigate how upper secondary teachers in the Swedish language grade oral presentations in the national test. The study uses two methods to reach the aim. In the first method the teachers were shown five oral presentations which they graded using the grading criteria for the national test. In the second method the teachers were interviewed about their teaching and grading of oral presentations in the first course of upper secondary Swedish. The primary results were firstly that the three teachers weren’t unanimous in their grading. Secondly they consider oral communication being one of the most important criteria to become democratic members of society. Two teachers were teaching to the test by preparing their students for the national test through an identical test before the real exam. The curriculum for upper secondary school says that students need to learn how to interact with others and that the grading should be equivalent, an aim which can be fulfilled through co-assessment. The teachers in the study utter that there is not enough time or ability to do so, but they believe that it would contribute to a more likeworthy assessment.