Examensarbete inom ämneslärarprogram, grundnivå
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/74396
Browse
Browsing Examensarbete inom ämneslärarprogram, grundnivå by Subject "didaktiska triangeln"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item ”Alltså det är jättesvårt att sätta ord på det” - En intervjustudie om teaterelevers förhållande till betyg i gestaltning(2024-06-20) Fredstam, Helen; University of Gothenburg/Academy of Music and Drama; Göteborgs universitet/Högskolan för Scen och MusikDenna studie syftar till att undersöka hur elever förstår och upplever betygsättning av scenisk gestaltning. Studien är genomförd med semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex elever på det estetiska programmet, inriktning teater. De teoretiska utgångspunkterna för studien är den didaktiska triangeln, elevförutsättningar, samt begreppet tyst kunskap. Resultatet visar på att eleverna har en god förståelse för betygskriterierna, men trots det beskriver de kriterierna som förvirrande. De ser upplevelsen av betygsättning i teater som unik jämfört med många andra ämnen, detta på grund av att teater är ett ämne som känns personligt, samt att de upplever bedömning från många aktörer samtidigt när de gestaltar (publiken, läraren, sig själva och varandra). Slutligen tyder resultatet på att elever har ett gott förtroende för lärarens bedömningsuppdrag, men att de vill ha mer information från läraren om hur betyget sätts och vad betygskriterierna innebär. Som slutsats lyfts vikten av att skapa ett gemensamt språk teaterlärare och elever kan använda för att förstå varandra kring betyg i scenisk gestaltning på ett produktivt sätt.