Artiklar, bokkapitel, konferensbidrag
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/22046
Browse
Recent Submissions
Item The Body of Illness: Narrativity, Embodiment and Relationality in Doctoring and Nursing(Göteborgs universitet. University of Gothenburg, 2015) Sigurdson, Ola; Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion. Department of Literature, History of Ideas, and ReligionIn this article, I will discuss the connections between narrativity, embodiment and relationality in the practise of doctoring and nursing. In particular, I will elucidate these connections by discussing the patient chart as a diagnostic tool that also determines the kind of relationship the doctor or nurse adopts vis-à-vis the patient and thus what kind of embodiment becomes the subject of examination. This becomes a way to seek the ill body; the body to which medicine devotes its care. The perspective is derived primarily from contemporary philosophy, the history of ideas and the medical humanities. The task of the article is critical in the sense that I aim to analyse the connections mentioned to shed light on their historical and philosophical foundations and thus be able to suggest possible alternatives to accepted practice. I will begin by discussing the narrative basis of diagnosis and showing the philosophical differences between the inanimate body and the lived body. I will thereafter discuss what may be called ‘bodily absence’ before returning to the patient chart and how the chart can stage various connections between narrativity, embodiment and relationality in doctoring and nursing.Item In Search of Legitimacy: Class, Gender and Moral Discipline in Early Swedish Working-Class literature c. 1910(Würzburg: Ergon Verlag, 2007) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureThis paper deals with certain tensions in early Swedish working-class literature of the first generation, c. 1910. These texts were a Gebrauchsliteratur— a literature for use in the class struggle of the time—but the use primarily was existential and political reflection, and it was effected by special (non-acknowledged) aesthetic means that did not conform to the aesthetics of the current literary institution. This literature was thus mainly considered illegitimate, and the theme of my paper is the tension between what might be called Gebrauchsliteratur and Kunstliteratur in the modern (post-romantic) era. I will argue that this tension is between two different aesthetics, which is to say that the conception of a Gebrauchsliteratur—a literature for use—presupposes a certain aesthetic and that this aesthetic requires certain non-aesthetic (or noncanonized) kinds of reading in order to be discovered.1 Only if accepted in its aesthetic otherness may the peculiar potential of these texts make itself felt, an otherness both cognitively and normatively unfamiliar.Item Berätta, förklara och uppenbara. Om textens intentionalitet i Sven Delblancs Prästkappan(University of Gothenburg, 1981) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureReceptionsestetisk studie av Sven Delblancs roman Prästkappan (1963). Undersöker hur en i texten inskjuten berättelse speglar den omslutande textens och därmed förebildar en läsarposition.Item Klassgränser, kulturblandning och nya läsarter: estetik, didaktik och ideologi i svensk arbetarlitteratur c:a 1910(Åbo: Åbo Akademis förlag, 2008) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureArtikeln diskuterar hur det tidiga 1900-talets svenska arbetarlitteratur deltar i omförhandlingen av politiska och kulturella gränser genom att bryta upp rågången mellan estetik, didaktik och ideologi. Det tidiga 1900-talet innebar i västvärlden kulmen på en rad omvälvande förändrings-processer, som hörde med till moderniseringen: industrialisering, urbanisering, proletarisering, sekularisering, demokratisering, massmedialisering. I dess spår följde politiska omvälvningar som första världskriget, ryska revolutionen och arbetaruppror i flera länder. Samtidigt som klassmotsättningarna skärptes fördes också en kamp för demokrati i allmänhet och rösträtt i synnerhet. I Norden var detta också folkrörelsernas mest intensiva period, då den äldre religiösa väckelsen får sällskap av sekulära varianter som nykterhetsrörelse och arbetarrörelse, men också hembygdsrörelse, ungdomsrörelse och inte minst bildningsrörelser av olika slag. Folkets breda lager kom på fötter och skapade inom folkrörelserna egna plattformar med funktionen av motoffentligheter till den etablerade politiska och kulturella offentligheten. Folkrörelseägda tidningar och förlag rekryterade författare inifrån de egna leden och spred nya typer av såväl sakprosa och agitationstexter som skönlitteratur. Den interna bildningsverksamheten stärktes genom rörelseägda folkhögskolor, som också blev en viktig faktor i ståndscirkulationen och den s.k. demokratiseringen av parnassen. Varje folkrörelse hade sin speciella profil, avgränsad från varje annan, men i praktiken var överströmningen mellan dem stor: medlemskap i en organisation uteslöt inte medlemskap i en annan. Detta nätverk av rörelser grundades på en ökad differentiering som samtidigt medförde kulturblandning. Det betydde t.ex. att den sekulära arbetarrörelsen kunde kritisera kyrkan och den officiella kristendomen, samtidigt som den organiserades efter väckelserörelsens religiösa mönster (med exempelvis »predikan» och »salmer» på mötesprogrammen) och rekryterade troende medlemmar från väckelsen. Allt detta skedde samtidigt som en massmarknad för kommersiella dagstidningar och populärlitteratur utvecklades, och den internationella modernismen började göra sig gällande också i Norden. I den nya litteratur som skapades i folkrörelsernas hägn korsades därför skilda tendenser: inflytande från folkligt arv, folkhögskolebildning, kanoniserad höglitteratur, kommersiell populärlitteratur och samtida experimentlitteratur blandades och omfunktionerades för uppbyggliga politiska eller religiösa syften. Denna nya typ av författare byggde samman vanligtvis åtskilda storheter som estetik, didaktik och ideologi, samtidigt som de flyttade gränserna mellan såväl högt och lågt som konstlitteratur och brukslitteratur. Denna pragmatiska orientering medförde också ett speciellt begrundande sätt att läsa, som även påverkade sättet att skriva. Detta var ett arv från väckelsen som vidarefördes inte minst i arbetarrörelsen. Den proletära texten blev därmed ett vanskligt konststycke inriktat på iscensättning på gränsen mellan skrivande och läsande. I artikeln diskuteras hur en sådan begrundande läsart förbereds i texten och hur den läsarten förhåller sig till ungmodernistiska föreställningar om litteraritet baserad på främmandegöring och desautomatisering. Som åskådningsexempel används texter av arbetarförfattaren Maria Sandel (debut 1908).Item Brukslitteratur, skönlitteratur och medkänslans estetik – betraktelse över läsarter(Stockholm/ Stehag: Brutus Östlings Bokförlag Symposion, 2007) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureReceptionsteoretisk och responsestetisk ansats. Diskussion av den skönlitterära textens möjligheter att via olika retoriska grepp styra läsandet. Åskådningsexempel: Margareta Ekströms novell "Långt lidet" (i samlingen Överfallet, 1963).Item "Den döde gör succé". Dödsrunan och Dan Andersson(Stockholm : Brutus Östlings bokförlag Symposion, 2008) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureUndersöker dödsrunan som genre med dödsrunor över Dan Andersson som åskådningsexempel.Item Gömma det lästa i sitt inre. Fromhet och klasskamp i tidig svensk arbetarprosa(2003) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureDiskuterande analys av förhållandet mellan estetik och ideologi i tidig svensk arbetarlitteratur med exempel från Maria Sandel och Karl Östman.Item Poesi i sak, proletärlitteratur och trädkramningen av allt. Den skaldiska blicken hos C.J.L. Almqvist, Gunnar D Hansson och Karl Östman(Göteborg: Autor: Litterär gestaltning, 2010) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Literature, History of Ideas, and ReligionItem Genreteori och genrehistoria(1997) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureKritisk översikt av aktuella genreteorier utgående från boken Genreteori, red. Eva Haettner Aurelius & Thomas Götselius (1997).Item Modernitet, sekularisering och heliga värden i det tidiga 1900-talets skandinaviska litteratur(Aarhus Universitetsforla, 2005) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureDiskussion av förhållandet mellan estetik och ideologi i det tidiga 1900-talets nordiska litteratur med särskild hänsyn till sekulariseringen.Item "Hemskt morddrama i Sunnansjö". Estetik och didaktik i två kortberättelser av Dan Andersson(Stockholm: Symposion, 2001) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureUndersökning av våldtäktsmotivets variationer i novellerna "Dödsdansen" och "Kvinnohat" av Dan Andersson.Item "Hoo kan wäl sljkt förstå?" : undringar över Haquin Spegels Guds werk och hwila(Stockholm: Stehag, 2000) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureUndersökning av hur Haquin Spegel gestaltar paradoxala aspekter av det gammaltestamentliga skapelsemotivet i sin dikt "Guds werk och hwila".Item Genres and Their Problems: Theoretical and Historical Perspectives(Göteborg: Daidalos, 2003) Agrell, Beata; Nilsson, Ingela; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureThis book deals with problems of genre in various literary and cultural fields. Its point of departure is that genre concepts and genre thinking seem to be indispensable, in cultural debate as well as in teaching and research, despite there being no agreement about their nature and function. Generic expectations guide our ways of reading, helping us to an interpretation; but the texts oppose these expectations as often as they produce them. Nevertheless we think and talk in terms of genre: concepts of genre are habitually referred to, and issues of genre are continually raised. At the same time problems of meaning, reference, and demarcation of genre are annoying, the function of genre is disputed, and the very phenomenon of genre is called into question. The essays in this book focus on problems of genre from theoretical, methodological, and historical points of view. Scholars from all of Scandinavia contribute – the book is the first of its kind. The tasks processed are manifold: bringing out current research; critically scrutinizing prevalent key concepts, approaches, and thought habits; considering complementary or alternative concepts and approaches; discussing concrete applications in theoretical,methodological, and historical perspectives. Above all, the common aim of the authors is to stimulate further discussion, research and reflection.Item Kortprosastrategier i det svenska 1960-talet(Aalborg Universitetsforlag, 2004) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureDiskussion av textstrategier i Tage Aurells och P O Sundmans komprimerade novellistik från 1960-talet.Item Litteraturens historia – och litteraritetens. Ett problem i 40 års svensk litteraturvetenskap(2001) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureAnalys av litteraturhistorieskrivningens traditioner och nuvarande ställning i svensk litteraturvetenskap.Item Att lära sig se. En didaktisk figur hos Sven Delblanc(Söderströms, Atlantis, 2005) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureItem Naturalization, desautomatization, and estrangement: Problems of literary reception and cognition in academic teaching(University of Gothenburg, 2003) Agrell, Beata; Alvstad, Cecilia; Castro, Andrea; Lagerwall, Sonia; Thorson, Staffan; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteraturePresentation of a research project, grounded on perspectives and concepts mainly from reception theory (Iser, Jauß, Stierle), cultural sociology (Bourdieu’s habitus), and translation theory (Lefevere, Pym). The procect aims at contributing to the know-ledge and development of theoretical and practical approaches to literary fiction in aca-demic teaching situations. The issue is how to teach the art of reading the literary text as literature—as a literary artefact and an aesthetic process – and not primarily as an il-lustration of cultural habits and ideolgies, or as didactic mediation (as is too often the case). The project starts from the idea of the literary text as a double-sided phenomenon, wavering between recognition and estrangement—which is what the title of the project alludes to. On the one hand the literary text appeals to the reader’s competence of recognizing the repertoire of the text within the current culture. Examples of ’recognizable’ elements are plot-types, motifs, generic variations, and so on. But on the other hand, what is specifically literary in the literary text is precisely the existence of estranging devices that prevent immediate recognition and desautomatize habitual ways of reading. Literary estrangement means breaking the reader’s horizon of expectations and obstructing the reading, but it also means pointing to a new frame of reference and alternative ways of seeing and understanding the text. Thus, literary estrangement both prevents spontaneous reading and promotes an attentive reading with new dimensions of perceiving, and also of reflecting on the text and the problematics displayed in it. Thus, basic assumptions are that literary texts are cultural meeting places, and that literature, as a cultural tool, desautomatizes language (Sklovskij, Lotman). This means that literature, in breaking the flow of habitual unreflective reading, also provides unique opportunities to introduce the reader to unfamiliar values, ideas and modes of thinking. Literature in this way mediates human experience from different times, cultures and societies. The project studies teaching situations in academic contexts, textual strategies in hand-books, anthologies, and literary works, and reading strategies – actual encounters between student-readers and texts. Thus, how to improve an attentive and reflective way of reading in academic teaching will be investigated. To that end textual strategies will be studied from a theoretical point of view as well as and academic student’s actual reception of them in practical teaching situations. Also how translations of literary texts affect the literary strategies will be studied, especially the interaction between devices of recognition / estrangement and their actual reception. Finally, translation in itself exemplifies a reception of the literary text translated: it is in itself a reader’s response to that text.Item Teori och läsning: till frågan om den teoretiska praktiken(2003) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureDiskussion av litteraturvetenskapliga läsarroller och receptionsestetiska problem.Item Documentarism and Theory of Literature(Rodopi, Amsterdam, 1997) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureAnalysis of documentarist strategies in terms of montage- and combine techniques analogous to baroque emblematics.Item Weird Realism and the Modernist Short Story: The Case of Tage Aurell(Norvik Press, Norwich, England, 2004) Agrell, Beata; University of Gothenburg. Department of Comparative LiteratureStudie över förhållandet mellan modernism och realism med Tage Aurells novell "Intill helgsmål" som åskådningsexempel.