Kandidatuppsatser (Department of Sociology / Sociologiska institutionen )

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/4748

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 83
  • Item
    HR MELLAN POLICY OCH PRAKTIK - Meningsskapande i arbetet med jämlikhet, inkludering och mångfald
    (2025-09-30) Sjöblom, Ebba; Moghrabi, Maria; Göteborg University/Department of Sociology
    The aim of this study is to investigate how HR managers in medium-sized and large Swedish organizations create meaning in their work with designing and implementing policies for equity, inclusion, and diversity. The study is based on Karl Weick’s theory of sensemaking, where understanding is seen as a continuous process shaped by the individual’s identity, actions, and organizational context. The empirical data consists of seven semi-structured interviews with HR managers from various organizations. The interviews were analyzed using thematic analysis with a deductive approach based on Weick’s seven characteristics of sensemaking: identity, retrospection, action, social, ongoing, cues, and plausibility. The focus is on how the participants interpret policies, understand their professional role, and what challenges they experience in working with JIM policies. The results show that sensemaking occurs in a context-based interplay between identity, values, and organizational demands. The HR managers describe a strong personal commitment to working with JIM issues, where their understanding has developed through practical action, social interactions, and self awareness rather than predefined definitions on paper. Work with JIM is seen as an interpretive process where policy serves as a tool rather than a solution. Our study highlights that subtle signals in the work environment such as language, atmosphere, and norms play a critical role in how meaning is created and managed in practice. In summary, the study illustrates how HR managers act as translators between organizational structures and practical change efforts, and how sensemaking actually enables change in JIM work.
  • Item
    Formativ bedömning- ett pedagogiskt verktyg för att utveckla matematikundervisning i årskurs 4–6 ur ett lärarperspektiv
    (2022-07-05) El Bakraoui, Farida; Sundström, Eva-Lena; Göteborg University/Department of Sociology
    Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur lärare på mellanstadiet arbetar med informationen från formativ bedömning i matematikämnet. Vi vill undersöka hur lärare samlar in information för elevers lärande samt hur dess information används för att utforma undervisningen, så att elevens kunskaper i matematik utvecklas. Studiens fokus är alltså att se hur läraren översätter och använder det insamlade resultatet för att utveckla matematikundervisningen. Teori: Enligt Vygotskijs teori om sociokulturellt perspektiv, byggs en elevs lärande i samspel med kompetenta personer (lärare, kamrater) som vägleder och stöttar eleven i hens närmaste utvecklingszon som gör det möjligt för eleven att gå vidare i utveckling (Säljö, 2015). Wiliam och Leahy (2015) samt Wiliam (2019) nämner att information för elevens lärande som formativ bedömning ger, ska lärare använda för att erbjuda bästa möjliga anpassningar som eleven behöver för att komma vidare i utvecklingen. Metod: En kvalitativ undersökningsmetod i form av intervjuer användes. Sju intervjuade lärare som undervisar i matematik i årskurs 4–6, berättade hur de samlar in underlag för elevernas lärande och hur den insamlade informationen från resultat av formativ bedömning översätts och används av de intervjuade lärarna i praktiken. Resultat: I vår empiriska undersökning hade vi som avsikt att besvara syftet genom tre frågeställningar: Vilken eller vilka metoder använder sig mellanstadielärare för att samla in informationen om elevernas kunskapsutveckling i matematik? Hur översätter och använder läraren informationen från den formativa bedömningen för att möta styrdokumentens kunskapskrav i matematik på mellanstadiet? I vilken utsträckning låter mellanstadieläraren informationen från den formativa bedömningen ligga till grund för sin utveckling av matematikundervisningen? Resultatet visar att samtliga lärare ser positivt på formativ bedömning som ett redskap som tydligt framhäver var i den matematiska kunskapsutvecklingen eleverna befinner sig. För att samla in information om elevernas kunskapsutveckling framkom det i resultatet att majoriteten av lärarna använder sig av observationer som en av metoderna och att samtliga lärare också använder sig av olika kompletterande metoder. Vidare synliggör studien att koppling till styrdokumentens kunskapskrav utifrån informationen från bedömningarna inte synliggörs för eleverna i undervisningen, av de intervjuade lärarna. Studien visar också på skillnaderna i hur lärarna låter informationen från den formativa bedömningen ligga till grund för elevernas generella och individuella utveckling. Några exempel som de sju lärarna nämner att informationen resulterar i är att någon lärare “stannar kvar” i undervisningen, en annan ändrar i sin fortsatta undervisning och några kompletterar med olika uppgifter till eleverna.
  • Item
    FORMATIV BEDÖMNING - Hur lärarna arbetar formativt för att utveckla elevernas lärande
    (2022-07-05) Johansson, Ann; Johansson, Elisabeth; Göteborg University/Department of Sociology
    Syfte: Syftet med vår kvalitativa intervjustudie med fyra lärare på högstadiet och gymnasiet är hur de använder sig av de fem nyckelstrategierna som beskriver formativ bedömning. Lärarna fick endast reda på att intervjun skulle handla om formativ bedömning men inte vilka frågor som skulle ställas. Teori: Studiens teori grundar sig på Piaget konstruktivism och Vygotskijs sociokulturella perspektiv. Metod: Metoden vi valt för att få svar på studiens syfte är en kvalitativ intervjustudie. Intervjun består av semistrukturerade frågor för att få en djupare förståelse för hur lärarna jobbar med formativ bedömning. Resultat: Resultatet visar att formativ bedömning används medvetet och omedvetet i undervisningen i samtliga nyckelstrategier. I studien ser vi att lärarna jobbar på olika sätt med formativ bedömning. I de praktiska ämnena verkar formativ bedömning vara ett naturligt inslag i undervisningen utan att lärarna är pålästa om de olika strategierna. Formativ bedömning, med vikten på ordet bedömning, är ett begrepp som kan misstolkas och används på ett felaktigt sätt. Under intervjuerna kom några av lärarna in på betyg och bedömning även om frågorna inte är ställda på det sättet. Resultatet visar att det kan vara svårt för läraren att veta exakt vad som egentligen ingår i formativ bedömning. Studien visar att lärarna förhåller sig mer eller mindre till de fem nyckelstrategierna som beskriver vart eleven är på väg, var eleven befinner sig nu och hur eleven ska komma dit. I slutsatsen kom vi fram till att vi ser ett behov av fortbildning inom formativ bedömning för att alla lärare ska få samma förutsättningar att undervisa för lärande.
  • Item
    "SKA JAG BEHÖVA BERÄTTA FÖR DIG ATT JAG OCKSÅ VILL HA DET GÖTT?” En kvalitativ studie om fyra kvinnor födda på 1990- talets erfarenheter av sex.
    (2020-01-14) Karlén, Sara; Göteborg University/Department of Sociology
    Syfte & frågeställningar: Studiens bakgrund utgår från att en diskurs om kvinnors njutning börjar ta mer plats i samhället. Syftet med studien är att undersöka relationen mellan informanternas inställning till sex i förhållande till hur deras sex är i praktiken. Samt att undersöka fördelningen av ansvar och njutning vid sex. Metod & material: För att få fram material till undersökningen har kvalitativa intervjuer gjorts. Intervjuerna har varit fyra individuella intervjuer. Totalt har fem timmar intervjumaterial spelats in som sedan har transkriberats till sextio sidor text. I materialet har gemensamma mönster bland informanternas erfarenheter och inställningar undersökts och analyserats djupare. Huvudresultat: Resultatet i studien visar att det finns en diskrepans mellan hur informanternas inställning till sex och hur deras sex ser ut u praktiken. Studien visar också att det finns en ojämlik fördelning mellan ansvar och njutning när det kommer till sex. Normativa förställningar om både kvinnor och män begränsar och pressar både dem till olika krav vid sex. I slutändan är det kvinnorna som missunnas vid sex. Trots att kvinnorna lever i ett modernt och individualistiskt samhälle syns spår av patriarkatet i deras sex.
  • Item
    Lyxen att välja - Strategisk gruppsammansättning i IT-konsultföretag
    (2018-09-10) Thelin, Emma; Fransson, Anna; Göteborg University/Department of Sociology
    This study examines how IT consulting companies in Gothenburg works with group composition. And if there is such work, which criteria is taken into consideration and how do the companies create conditions for the work groups to succeed. We also intend to examine which aspects enable and prevents a strategic work with group composition. Prior research in this area has long focused on what a group is, what will make a group successful and how the organization surrounding the group can have an impact on the group's performance but there was little or no research concerning group composition and how a organization can work with it as a strategic tool. The method used in this study to collect data is semi structured interviews with eight respondents from four different companies in Gothenburg. One of these respondents were an HR-manager and seven of the interviewed were executives. The interviews were later transcribed, coded and analyzed into two themes. The result showed that there were a more established consciousness for group composition than expected. The work connected to group composition however showed to be more up to each executive and were therefore not apart of any formal strategic work connected to group composition. The criteria that had the largest focus was technical competence but aspects such as personality and diversity were also taken into consideration when composing work groups. It also became clear that these IT consulting companies works with both aspects of heterogeneity and homogeneity when composing groups. The conclusion therefore resulted in the fact that technical competence is the basis for the choice of candidates to a work group, but when the lack of IT consultants on the labour market stop being scarce the companies will have the luxury to choose.
  • Item
    “MAN JOBBAR JU FÖR ATT MAN SKA KUNNA LEVA” - En intervjustudie om Generation Z:s attityder och värderingar i arbetslivet
    (2018-09-10) Öster, Linnea; Rydberg, Alice; Göteborg University/Department of Sociology
    There is a new generation about to enter the labour market called Generation Z which in this paper comprises individuals born from 1990 to 2010. There does not seem to be an extensive amount of previous research about this generation, nor about its approach on work life. As the new generation enters the labour market, a number of consulting firms have established their operations in order to provide companies with information about how to manage this group of individuals. The aim of this study is to investigate what work values and attitudes Generation Z holds and compare the findings of this study to research about the previous generation which is called Generation Y. The purpose was to create wider understanding about the underlying causes of Generation Z:s perception on work life. Further knowledge about Generation Z:s work values and attitudes can provide HR-practitioners with information about how to attract, retain and develop personnel. There seems to be a limited amount of qualitative research within this area and therefore a need to understand why individuals possess certain work values and attitudes. In this study, ten qualitative interviews were conducted with individuals born between 1990 and 1997. The result was compared to previous research regarding Generation Y:s work values and attitudes. The result indicated that Generation Z tend to appreciate enjoyment at work, work-life balance and a good relationship with their manager. The data also showed that Generation Z did not experience technical devices as important as expected. The differences that were found were few and not crucial to understand how to manage the new generation. The result indicated for example that Generation Z tend to have less focus on career advancement and are not likely to take further responsibility for others at work. However, there were more similarities than differences between the generations such as the importance of work-life balance, enjoyment at work, feedback and variety in job assignments. Based on the result of this study, there does not seem to be vast differences between Generation Y and Z. Further scientific research must therefore be conducted for organizations to make correct strategic decisions regarding if external consulting firms should be purchased or not.
  • Item
    Moral i klottersamhället - En kvalitativ innehållsanalys av diskussioner om klotter på forumet Flashback
    (2016-04-08) Bergman, Louise; Göteborg University/Department of Sociology
    Purpose and problem statements: The purpose of this study was to explore why certain objects are more prominent targets for graffiti than others. This study is expected to give an idea of how morality and rationality affects what is being vandalized by graffiti or not, and hopefully contribute to increased knowledge of the subject. • How do people who write graffiti discuss the moral implications of their actions on the message board Flashback? • Why are some objects, according to the participants of the message board, seen as more legitimate targets for graffiti while other objects are not? How can it be explained? Method: A qualitative approach was selected for this study, using a content analysis method of posts related to graffiti and morale that have been published on the message board Flashback. During the content analysis, posts were divided into different categories that seek to explain the underlying reasons as to why some objects are more prone to be targets for graffiti. Findings: The current study revealed that there are many different underlying reasons as to why different items are being written on with graffiti. Social learning of deviance and subcultural normative standards play a big role as to what is seen to be more legitimate to write graffiti on and what is not. People who write graffiti often use different techniques of neutralization to maintain their morale, despite the fact that they commit acts that would normally be considered immoral. Recognition and risktaking is a key part of why some places are more sought after to write graffiti on than others.
  • Item
    Hälsa, arbetsprestation och arbetsrelaterad känsla av sammanhang - En studie av hemtjänst i offentlig sektor
    (2016-01-05) Hedin, Samuel; Renvall, Anna; Göteborg University/Department of Sociology
    Syfte: Att undersöka relationen mellan hemtjänstanställdas arbetsrelaterade känsla av sammanhang och hälsa respektive arbetsprestation. Teori: Studiens teoretiska referensram utgår från arbetsrelaterad känsla av sammanhang. Antonovsky menar att motståndskraften till ohälsa beror på individens känsla av sammanhang och då i vilken utsträckning denne upplever tillvaron som begriplig, hanterbar och meningsfull. Utöver hälsoaspekten hävdar Antonovsky att känsla av sammanhang dessutom är en bidragande faktor till arbetsprestation. Metod: En kvantitativ metod användes när en västsvensk offentlig verksamhet som utför hemtjänst undersöktes. Data gällande psykiskt välbefinnande samt arbetsrelaterad känsla av sammanhang samlades in genom att anställda fyllde i enkäter. Dessutom besvarades enkäter av de anställdas chefer rörande varje anställds arbetsprestation. Dessa data kompletterades med sjukfrånvarostatistik från organisationen. Resultat: Multipla regressionsanalyser genomfördes. Dessa visade på att arbetsreletarad känsla av sammanhang var signifikant predicerande för både psykiskt välbefinnande och arbetsprestation. Dock var resultatet för arbetsrelaterad känsla av sammanhang och sjukfrånvaro icke-signifikant.
  • Item
    BETYDELSEN AV DELAKTIGHET - en kvantitativ studie om organisationsförändring i en offentlig verksamhet
    (2016-01-05) Holmstrand, Elin; Jansson, Lisa; Göteborg University/Department of Sociology
    Syfte: Studiens syfte är att undersöka om det föreligger ett samband mellan anställdas delaktighet i en organisationsförändring och deras inställning till förändringen. Ett vidare syfte med studien är att undersöka om det finns olika aspekter av delaktig-het som är viktigare än andra för att skapa en positiv inställning till förändringen. Undersökningen utfördes i en offentlig verksamhet och syftar avslutningsvis till att generera kunskap som är mindre abstrakt än vad som genererats av tidigare studier inom detta fält. Därmed kan kunskapen i större utsträckning bli användbar av organisationer i praktiken. Teori: Analysen av materialet gjordes genom tre olika teorier som kan förklara de sam-band som kan utmärkas i resultaten. Strategi E och O, är en teori som används för att förklara den organisationsförändring som genomförts. Social exchange theory används för att beskriva hur medarbetarnas inställning till förändringen påverkas av hur de upplever de sociala relationerna på arbetsplatsen genom ett givande och tagande. Teorin om psykologiskt ägandeskap används för att belysa sambandet mellan medarbetarnas delaktighet i förändringen och deras inställning genom hur de uppfattar sig äga situationen och organisationsförändringen. Tidigare forskning användes för att beskriva innebörden av den undersökta organisationsförändring-en, vad som kännetecknar en framgångsrik organisationsförändring, tre nivåer av delaktighet vilka är passiv, upplevd och aktiv delaktighet samt hur inställning till en organisationsförändring kan beskrivas. Metod: Den kvantitativa studien genomfördes genom en enkätundersökning som skicka-des ut till 481 personer, varav 348 svarade vilket ger en svarsfrekvens på drygt 72 %. För att svara på frågeställningarna analyserades våra data genom enkla sam-bandsanalyser samt genom mer omfattande regressionsanalyser. Resultat: Resultaten visade att det finns ett samband mellan anställdas delaktighet och deras inställning till en organisationsförändring. I en multipel regressionsanalys verkade upplevd delaktighet vara den nivå av delaktighet som var mest betydelsefull för inställningen. Resultaten tydde på en signifikant skillnad mellan befattningsgrup-pernas passiva, upplevda samt aktiva delaktighet, där chefer uppvisade högre gra-der av delaktighet på samtliga nivåer än medarbetare. Det fanns däremot ingen signifikant skillnad mellan chefer och medarbetares inställning till organisations-förändringen när empirin testades tillsammans med övriga variabler.
  • Item
    LÄRANDE I MENTORSKAPSPROGRAM - En kvalitativ studie om lärande för individ och organisation
    (2016-01-05) Berggren, Irma; Jonasson, Jeanette; Göteborg University/Department of Sociology
    Syfte: Organiserade mentorskapsprogram är ett vanligt strategiskt verktyg som används av Human Rescource (HR) för att främja individuellt lärande och kompetensutveckling i organisationen. Det är dock okänt i vilken utsträckning detta lärande kan gynna fler än de deltagande individerna. Syfte med studien är därför att undersöka hur mentorer och adepter ger uttryck för sina erfarenheter och upplevelser av att delta i ett organiserat mentorskapsprogram. Genom att utforska hur mentorer och adepter använder sig av sina lärdomar i sitt arbete vill vi dessutom bidra till förståelse om vilka effekter organiserade mentorskapsprogram kan ha i en organisation. Teori: Studiens teoretiska referensram består av tre för studien centrala teoretiska utgångspunkter för lärande; kunskap, individuellt lärande genom reflektion samt SECImodellen. Tidigare forskning om mentorskapsprogram och lärande placerar studien i ett vidare sammanhang. Metod: Studien utgår från ett deduktivt förhållningssätt och använder sig av en kvalitativ metod. Resultatet baseras på åtta stycken kvalitativa semi-strukturerade intervjuer på ett globalt bolag inom den privata sektorn. Vid analys av insamlad empiri användes en tematisk analys. Resultat: Studiens resultat visar att mentorer och adepter får utökade kunskaper av att delta i mentorskapsprogram. Dessa kunskaper innefattar ökad förståelse om verksamheten, nya förhållningssätt, nya perspektiv samt praktiska färdigheter. Dessutom innehåller mentorskapsprogrammet lärande i form av personlig och professionell utveckling för deltagarna. Resultatet visar att deltagarnas lärande kommer fler till godo och kunskaperna kan i viss utsträckning även gynna organisationen.
  • Item
    KOMMUNIKATION OCH STRESS - EN STUDIE OM FÖRMÅNSSYSTEMET INOM SJUKVÅRDEN
    (2016-01-05) Simonsson, Rebecka; Andersson, Louise; Göteborg University/Department of Sociology
    Syftet med vår uppsats är att undersöka uppfattningar och tolkningar hos sjuksköterskor och undersköterskor gällande förmånssystemet på ett sjukhus inom offentlig sektor. Med hjälp av intervjuer ska vi se om det är på grund av bristen av kommunikation som inte förmånnsystemet utnyttjas samt kunna sänka den upplevda stressen genom förmånssystemet. Vidare vill vi även se över förmånssystemet och undersöka utvecklingsmöjligheterna.Vår studie genomförs på avdelning X på ett sjukhus inom offentlig sektor. Tidigare forskning kring förmånssystem är begränsat och vi har därför koncentrerat oss på studier med liknande innebörd som exempelvis belöningssystem. Vidare så har vi identifierat teorier och tidigare forskning som påverkar upplevelsen av förmånssystemet. Vi har använt oss av det konceptuella ramverket arbetstillfredställelse som vi anser leder till välmående som förklaras ytterligare i ERI-modellen och detta fungerar endast i praktiken genom tydlig kommunikation mellan alla involverade parter. Vi blandar i teoriavsnittet teori, konceptuella ramverk samt tidigare forskning då dessa är tätt sammankopplade. Denna uppsats har en kvalitativ ansats där vi först genomförde semi-strukturerade intervjuer med en Hr-strateg och en Hr- specialist för att få underlag för hur organisationen tolkar och upplever förmånssystemet. Därefter genomfördes semi-strukturerade intervjuer med tre undersköterskor och tre sjuksköterskor på avdelning X för att se hur de tolkar och upplever förmånssystemet. Empirin har kodats, tematiserats och analyserats utifrån medarbetarnas tolkningar och uppfattningar. I resultatet ser vi stora skillnader mellan organisationen och medarbetarnas tolkningar och hur de upplever förmånssystemet på arbetsplatsen. Organisationen har en uppfattning om att medarbetarna har en tydlig bild över vart information finns att tillgå och vad som ingår i förmånssystemet, vilket är en uppfattning som inte stämmer överens med medarbetarnas upplevelse. Resultatet visar även att det krävs goda arbetsförhållanden och bra kommunikation för att de anställda ska kunna och vilja använda förmånssystemet som det är tänkt att nyttjas. I diskussionen presenterar vi bl.a att medarbetarna har svårt att se fördelarna med ett förmånssystem då de basala behoven inte är tillfredställda, med exempelvis stress som en faktor som påverkar välmåendet negativt. Vi diskuterar informations- och kommunikationskanaler samt intern marknadsföring som ett sätt att nå ut med förmånssystemet.
  • Item
    För mig är det en gåta att det inte är fler kvinnliga chefer - En kvalitativ studie om kvinnliga chefers förutsättningar att göra karriär
    (2016-01-05) Ahlén, Sara; Löfqvist, Paulin; Göteborg University/Department of Sociology
    Denna studie syftar till att undersöka hur kvinnliga chefers förutsättningar för att göra karriär inom produktionen i fordonsindustrin ser ut. Vi har utgått från två teoretiska perspektiv och studien tar sin utgångspunkt i genus och organisationsstruktur samt begreppet ”doing gender”. Den tidigare forskning som presenteras fokuserar på kvinnliga chefer och berör problematiken med könsskapande processer. I detta avsnitt presenteras bland annat forskning om glastaket, homosocial reproduktion samt stöd och nätverk. Studien bygger på en kvalitativ undersökning där det empiriska materialet är hämtat från elva semistrukturerade intervjuer med kvinnliga chefer inom produktionen i fordonsindustrin. Arv och traditioner, utanförskap samt arbete och familj är hinder som de intervjuade kvinnorna upplever för att göra karriär. Bakgrunden till dessa hinder ligger till stor del i underliggande strukturer samt föreställningar om manligt respektive kvinnligt. För att ta sig över hindrena upplever respondenterna att olika typer av stöd är viktigt. Då det fortfarande inte är självklart att kvinnor ska göra karriär behöver de mer stöd samt rätt socialt kapital för att ta sig ända fram. Rekrytering upplevs som både ett hinder för karriärutveckling och något som företaget kan bli bättre på för att antalet kvinnliga chefer ska öka. Flera respondenter gav bilden av att det i de flesta fall är män som rekryterar, och att de i sin tur väljer att anställa män framför kvinnor, vilket upprätthåller och förstärker genusstrukturen samt visar på homosocial reproduktion.
  • Item
    Inför Gud är könen jämställda? - En kvalitativ studie om kvinnliga prästers åsikter gällande jämställdhet inom Svenska kyrkan i Malmö stad
    (2014-09-17) Bojfelt, Sofia; Göteborg University/Department of Sociology
    Studiens syfte är att belysa kvinnliga prästers syn på jämställdhet inom Svenska kyrkan i Malmö stad. Hur kvinnliga präster känner att deras position är ställd och om de på något sätt måste inta specifika roller för att accepteras på samma sätt som sina manliga kollegor. Frågeställningar lyder: ”Hur ser kvinnliga präster på jämställdhet inom kyrkan i Malmö stad?” och ”Anser de kvinnliga prästerna att de måste inta en viss roll jämfört med deras manliga kollegor?” Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Studiens resultat visar att inom Svenska kyrkan i Malmö stad anser kvinnliga präster att jämställdheten i arbetet uppnåtts till en viss del. Av intervjuerna framgår att man som kvinnlig prästernas åsikter anser dem att man som kvinnlig präst inte måste inta en specifik roll för att accepteras på samma sätt som sina manliga kollegor, dock finns en känsla av att man särskilt måste visa att man kan genomföra arbetet på samma nivå som de manliga prästerna.
  • Item
    Vi har alltid utmaningar på HR - nuvarande upplevelser och framtida behov vid användandet av IT-personalsystem
    (2014-09-17) Abrahamsson, Angelica; Dahlström, Christine; Göteborg University/Department of Sociology
    The aim of this thesis was to investigate how the use of the IT-personnelsystem influences human resources and the new challenges and future requirements that may occur, while IT-personnelsystem is used more extensively in the HR-function. Previous research referred to in this study, has focused on how the HR-transformation has contributed to the development of an IT-personnelsystem, which has been used with increasing frequency. This use has created a significant change in the HR-function. This thesis focuses on investigating, describing and analyzing how the practice and development of the IT-personnelsystem meets the needs of the HR-transformation. This study uses qualitative research methods to investigate sixteen users’ experiences and our understanding and conclusion is based on both semi-structured interviews and webb surveys. Initially deductive, later on our study took a more abductive approach. The result indicated a variety of uses for a specific IT-personnelsystem dependent on the users’ function and positions and also how HR-activity was organized within the business. These same aspects similarly influenced the sense of how the system operates. The study shows that requests within the new system highlighted simplifications, increased flexibility and efficiency. The result presented that the system can also monitor some value-related questions, though users’ implied a desire for development in this subjects.
  • Item
    Vi har helt enkelt lånat en spermie - En diskursanalytisk studie av förhandlingar på sajten Familjeliv om ordet pappa för spermadonatorer
    (2013-01-02) Hasselblad, Maria; Göteborg University/Department of Sociology
    Uppsatsens syfte är att undersöka och förstå argumentationen på internetcommunityn Familjeliv för och emot ordet pappa för spermadonatorer. Jag vill i anslutning till det valda materialet besvara frågorna vilka argument för och emot ordet pappa som återfinns och vilka diskurser om föräldraskap och faderskap som framträder i materialet. Med en kvalitativ ansats inom det diskursanalytiska fältet har jag mot bakgrund av socialkonstruktionism och queerteori utifrån begreppen heteronormativitet och språkets performativitet undersökt 30 diskussionstrådar publicerade 2007-2011 på fem subforum för regnbågsfamiljer och frivilligt ensamstående mammor på sajten Familjeliv. Ordet pappa tolkas primärt som en socialt närvarande förälder i deskriptiva, narrativa och argumentativa utsagor. Argument för ordet pappa innebär att man ser ordet som ett genetiskt faderskap. Argumentationerna återfinns i en extern diskurs (i möten med en oförstående, heteronormativ omvärld, för att privata donatorer inte bör ses som pappor eller för att alla donationsföräldrar ogillar pappa) och dels en intern diskurs (om hur föräldrar bör berätta för sina barn om deras ursprung i donerad sperma). I båda fallen konstrueras pappa som ett problematiskt ord. Detta kan ses mot bakgrund av att den interna diskursen bygger på en syn på barnets bästa där ett intresse för donatorn framställs som ett hot vilket har en motsvarighet i den externa diskursen
  • Item
    Funktionsnedsättning och identitet – funktionsnedsatta elevers identitetsutveckling i kontakten med habiliteringsprofessioner
    (2012-06-29) Bertilsson, Jonas; Göteborg University/Department of Sociology
    Syftet är att belysa hur funktionsnedsatta gymnasieelevers identitetsutveckling påverkas av kontakten med habiliterings- professioner. På vilket sätt bidrar funktionsnedsättning och mötet med habiliteringsprofessioner till unga människors identi- tetsutveckling och vilka svårigheter och möjligheter finns det i det- ta? Kvalitativ studie med intervjuer. Eleverna möter både svårigheter och möjligheter i sin identitetsutveckling i relation till habiliteringsprofessionerna. Svårigheterna kommer av kulturella och strukturella omständigheter i organiseringen av habiliteringsprofessioner- nas arbete som kan påverka elevernas deltagande och initiativförmåga nega- tivt. Elevernas självbild kan också påverkas av att införlivas i ett system av habilitering där den oavsiktliga konsekvensen blir att eleverna definieras som speciella och inte som andra. Integriteten kan bli lidande då många vet myck- et om eleverna och de kan uppleva sig belysta på ett sätt som andra elever inte är. Möjligheterna är att kunna utmanas av habiliteringsprofessionerna i synen på vad eleverna klarar av. Eleverna uttrycker att de lärt sig mycket om sig själva, både om sin kropp och vad man klarar praktiskt. Det sociala i mötet med andra elever och professionerna hjälper också till att utveckla. Allt tillsammans kan utveckla ett engagemang för det man upplever som viktigt i livet.
  • Item
    Att bryta med en kriminell livsstil - upplevelser om vägen ut ur kriminalitet
    (2012-02-22) Mossberg, Johan; Göteborg University/Department of Sociology
    Syftet med denna uppsats är att lyfta upp betydelsefulla vändpunkter när det handlar om att bryta med en kriminell livsstil. De frågeställningar som uppsatsen ämnar besvara rör just frågan om vilka faktorer som upplevs som viktiga när det gäller att ta sig ur en kriminell livsstil, men också att försöka belysa hur Kriminalvården och Socialtjänstens förebyggande insatser upplevs av före detta kriminella då det gäller att inte återfalla i nya brott. I denna uppsats används kvalitativa intervjuer med fyra före detta kriminella individer, för att kunna ge en ingående bild av uppsatsens syfte och frågeställningar. Empirin som framgått av intervjuerna är den största informationskällan i denna studie, fast även tidigare forskning om bland annat återfallsfaktorer runt återfall i brott samt betydelsefulla faktorer för att bryta med en kriminell livsstil har används för att stärka uppsatsens problemområde. Det som framgått tydligast i denna uppsats är att kamratföreningen KRIS haft en betydande roll för intervjupersonernas väg ut ur en kriminell livsstil och tillbaka in i samhället. Kriminalvården och Socialtjänstens insatser för att förebygga återfall i brott lyfts inte fram i någon högre utsträckning, utan det verkar som att KRIS gjort en tydligare insats för informanterna.
  • Item
    Vilka vi är, är nog bland det viktigaste för oss. -ett arbete om identitetsskapande processer vid konflikt & transformativ medling
    (2012-01-27) Oom, Björn; Göteborg University/Department of Sociology
    Syftet med denna kandidatuppsats är att utifrån en teoretiskt underbyggd studie av relationen mellan identitetsskapande processer och konflikter analysera den transformativa medlingsmetoden i anslutning till identitetsteori och specifikt undersöka vad Margaret Archers teoribildning kan tillföra förståelsen. Hur definieras konflikter, och konflikters mekanismer och möjliga lösning enligt transformativ medling? Hur utvecklas identiteten hos individer och vilken roll har konflikter för människors identitetsskapande processer? Vilken förståelse och teoretiska underbyggnad finns i den transformativa medlingens metod när det gäller förståelse av människors identitetsskapande processer i samband med konfliktupplevelser? En analytisk retroduktion utifrån Margaret Archers (2002) teoribildning gällande identitetsskapande processer och Goffmans (1955, 1967) teoribildning gällande begreppet face, i relation till Transformativ medlings teoribildning av Joseph P. Folger och Robart A. Baruch Bush (2010)., samt informativa intervjuer med tre professionellt verksamma medlare som använder sig utav transformativ medling. Transformativ medlings teoribildning bygger på ett identitetsarbete men har inte utvecklat teorin i anslutning till identitet. Studien visar att denna del kan stärkas genom att tillföras förståelse gällande identitetsskapande processer och konflikt utifrån Archer (2002) och Goffman (1955, 1967).
  • Item
    Tecknad barnpornografi - En mediagranskning av diskussionen kring ”mangadomen”
    (2012-01-19) Hyltegren, My; Wingren, Jenny; Göteborg University/Department of Sociology
    Syftet med studien är att kartlägga de problem kring barnpornografilagstiftningen som framhålls i mediadebatten efter den s.k. mangadomen. Detta är betydelsefullt att göra därför att uppmärksamheten kring de aktuella paragraferna blossat upp i massmedier och för att diskussioner i massmedier om ett ansett socialt problem ofta får politiska konsekvenser. Följande frågeställningar har legat till grund för studien: Vilka aktörer syns i debatten kring mangadomen? Vad framhålls som det huvudsakliga sociala problemet i debatten? Vilka orsaker till och konsekvenser av det ansedda sociala problemet framhålls? Studien är en kvalitativ innehållsanalys där vi studerat innehållet i debattartiklar, insändare, ledare och krönikor i svensk press. Vi använde sökorden “manga* barnpor*” i databasen Mediearkivet. Jönsons (2010) problemkomponenter har använts i ett analysschema som ett sätt att ställa frågor till texten och söka efter bakomliggande teman som inte alltid framstår som uppenbara. Studien visar att de debattartiklar som berört mangadomen har relaterat domen till ett större problem än det enskilda fallet. Mangadomen ses som en del i en utveckling där kampen mot sexualisering av barn har gått överstyr. Problemet anses ligga i lagstiftningen snarare än i rättstillämpningen och det betonas bl.a. att det är orimligt att texter om sexuella övergrepp på barn skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen, medan de aktuella mangabilderna inte gör det.
  • Item
    Boys will be boys? - En idé- och ideologianalys av maskulinitetsnormer i utbildningsmaterialet Machofabriken
    (2011-11-18) Broo Andersson, Hanna; Göteborg University/ Department of Sociology; Göteborgs universitet/ Sociologiska institutionen
    Uppsatsen syfte är att belysa maskulinitetsnormer i utbildningsmaterialet Machofabriken. Utifrån en teoretisk förståelse problematiseras också hur handlingsutrymmet att göra maskulinitet kan påverkas för de deltagande killarna efter att de har tagit del av Machofabrikens verksamhet. De mer specifika frågeställningarna är: Vilka föreställningar kring maskulinitet ger utbildningsmaterialet Machofabriken uttryck för? Vilka maskuliniteter bör förändras och varför, och vad bör de ersättas med? Hur ska förändring genomföras, vilka är Machofabrikens verksamma komponenter? Vilka konsekvenser kan Machofabrikens verksamhet få för de deltagande killarna efter att de har arbetat med utbildningsmaterialet? Metod och material: En kvalitativ ide- och ideologianalys av utbildningsmaterialet Machofabriken som är uppsatsens empiriska material. Huvudresultat: Analysen av utbildningsmaterialet Machofabriken påvisade att problematiska maskuliniteter, många gånger med våldstendenser, framställdes i metodmaterialets filmer i större utsträckning än önskvärda maskuliniteter. Det tryckta textmaterialet med arbetsövningar och diskussionsfrågor har dock potential att lyfta fram hur maskuliniteter är en social konstruktion och därför föränderlig. Det innebär också en potential i att deltagarna i Machofabrikens verksamhet får diskutera vilka egenskaper som är önskvärda hos en individ då detta kan innebära att intersektionella aspekter lyfts fram, dvs. den mångfald av relationer och situationer som individer lever i. Dock kan filmernas fokus på våldsam maskulinitet bidra till att de deltagande killarna får svårigheter att identifiera sig med den problematiska maskulinitet som gestaltas. Detta kan i sin tur minska killarnas benägenhet att ta till sig Machofabrikens budskap som är att bryta kopplingen mellan maskulinitet och våld. Det är möjligt att killarna haft lättare att relatera till problematiken om filmerna istället i högre grad gestaltat indirekt, symboliskt våld.