Licentiat Theses / Licentiatavhandlingar
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/814
Browse
Recent Submissions
Item The role of information technology in supporting management control systems for corporate social responsibility(Göteborgs universitet, 2019-11) Parisa, PanahiItem Sustainable Intermodal Supply of Biofuels(Göteborgs universitet, 2015) Awais, FawadItem A marketing design approach to destination development(Göteborgs universitet, 2014-10-17) Jernsand, Eva Maria; Företagsekonomiska institutionen, Box 610, 405 30 GöteborgItem The perceptions of managers of SMEs on sustainable tourism development in least developed countries (LDCs), using The Gambia as a case study.(Göteborgs universitet, 2014-02) Drammeh, Foday; Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitetItem Styrelsesammansättning och företagsprestation i entreprenöriella svenska SME(2013-08) Sahlgren, Kent; Företagsekonomiska institutionenItem Styrelsens användning av ekonomistyrning i entreprenöriella processer(Göteborgs universitet, 2013) Wahlberg, Joakim; Företagsekonomiska institutionenItem Performance Management Systems in Swedish Banks – A longitudinal study through the deregulations´ first quarter of century(Göteborgs universitet, 2013) Lundberg, Viktor; Företagsekonomiska institutionenItem Platsen som resurs för små och medelstora företag(2012-11-20) Svensson, LottenStudien handlar om utveckling i småföretag med hänsyn till resurser och platsbundenhet. Småföretagens ägare reinvesterar i sina företag och tar inte ut några övervinster utan driver sina verksamheter på ett långsiktigt sätt. Företagen beskriver sin bindning till platsen och hur detta skapar engagemang och identitet. Företagen satser på utveckling av sin personal. Företagen är noga med att klara sin inre effektivitet och har förmåga att hantera den yttre osäkerheten som finns i omvärlden. Ägarna är hängivna, engagerade och bor på den ort de har sin verksamhet lokaliserad. Flera företagare deltar aktivt i utvecklingen av orten. Lokaliseringsorten, platsen, inbegrips i det resursbaserade synsättet vilket diskuteras i teoridelen och visas i empiridelen. Företagens resurser består av människor, kapital, produkter och till detta tillkommer platsen som resurs för små och medlestora företag. Platsen bidrar till att företagen får ökat stöd från kommunala instanser och det nätverk som byggts upp på orten. Samverkan är avgörande för gemensam utveckling och problemlösning. Platsen skapar samhörighet, lojalitet och identitet. Detta binder samman aktörerna och människorna och de resurser som finns tillgängliga hanteras och nyttjas för bästa utväxling. Resurserna i form av finans, objekt och subjekt skapar tillsammans med resursen plats grund för diskussionen kring de undersökta företagens möjlighet till överlevnad och utveckling.Item The role of Corporate Responsibility disclosure – For managing external expectation and pressure(2012-01) Grahovar, MarinaItem Disclosure on Investor Relations Websites(Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2011) Sabelfeld, SvetlanaItem The industrial exporter-distributor trade relationship - A portrayal of the development path derived from diverging agendas(Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2011) Jakobsson, Johan; Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitetItem Finansiella mått och mål i svenska börsnoterade bolag 1965-2004(2008) Åkesson, Johan; Företagsekonomiska institutionenItem From Cost Accounting to Customer Accounting in the Hospitality Industry - a Constructive Approach(Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2011) Carlbäck, Mats; Företagsekonomiska institutionenItem Operational freight transport efficiency - a critical perspective(Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2011) Arvidsson, Niklas; Företagsekonomiska institutionenItem Value Creation in the Biotechnology Industry(Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2010) Jeppsson, HansItem Evaluating Tourism Impacts - a Sustainable Perspective(Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2011) Lundberg, Erik; Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitetItem Marketing fads and fashions - exploring digital marketing practices and emerging organisational fields(Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, 2011) Pihl, ChristoferItem Finding the right place - the story about an offshore wind power project(2009-09-29T07:35:38Z) Rönnborg, Petter; Industriell och finansiell ekonomi, Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan, Box 610, 405 30 Göteborg