Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/3754

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 1214
  • Item
    ”När jag kom till Sverige …” En kvalitativ studie om utrikesföddas integration i Sverige, med fokus på deras upplevelser av integrationsföreningars sociala aktiviteter och dessas betydelse för utrikesföddas integration
    (2025-10-03) Altunsaray, Rifat; Alamour, Nihal; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen för hur utrikesfödda upplever sitt deltagande i sociala aktiviteter anordnade av integrationsföreningar, samt hur detta påverkar deras upplevelse av integration i det svenska samhället. Studien bygger på en kvalitativ ansats och genomfördes med semistrukturerade intervjuer med fem utrikesfödda vuxna som deltar i sociala aktiviteter genom integrationsföreningar. Datamaterialet analyserades genom tematisk analys och diskuterades i relation till Bourdieus kapitalteori och Sara Ahmeds främlingsteori. Resultaten visar att språket, arbetslivserfarenhet och rättslig status har stor betydelse för upplevelsen av integration, men att deltagande i föreningsaktiviteter kan erbjuda viktiga resurser i form av socialt, kulturellt och symboliskt kapital. Föreningarna fungerar som mötesplatser där deltagarna kan bygga sociala nätverk, utveckla språkliga färdigheter, uttrycka sin kulturella identitet och känna sig inkluderade i samhället. Samtidigt framkommer hinder som språkbarriärer, tidsbrist och en känsla av exkludering i vissa sammanhang. Studien visar att integrationsföreningar utgör ett viktigt fält där utrikesfödda kan navigera sin integration på sina egna villkor. Resultaten kan användas som underlag för att utveckla mer inkluderande integrationsfrämjande insatser inom civilsamhället.
  • Item
    SOCIALT ARBETE I EN DIGITAL VÄRLD En kvalitativ undersökning av hur socialsekreterare upplever digitala videomöten med den enskilde
    (2025-10-01) Abdic, Amela; Garwi, Ranja; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syftet med den här studien är att analysera digitala videomöten inom socialtjänsten ur ett professionellt perspektiv. Studien ämnar belysa hur dessa möten formar det sociala arbetets praktik, med särskilt fokus på bemötande, kommunikation och relationen mellan socialsekreterare och den enskilde ur socialsekreterarens perspektiv. Studien baseras på sju semistrukturerade intervjuer med socialsekreterare som arbetar med aktivt missbruk och psykisk ohälsa inom vuxenenheter och socialpsykiatri i Västra Götalandsregionen. Studien utgår ifrån teorin om social närvaro och arbetsallians. Utifrån dessa teorier analyseras hur bemötande och relationen påverkas av digitala videomöten. Studiens resultat visar att i de flesta fall föredras fysiska möten då digitala möten upplevs som mer ytliga, mekaniska och relationshämmande. Detta beskriver respondenterna beror på brist på icke-verbala signaler och brist på helhetsuttryck, vilket försvårar kommunikationens uppbyggnad och påverkar professionella bedömningar. Vidare lyfts fördelar om tidsbesparingar och tillgängligheten vid geografisk distans som digitala möten medför.
  • Item
    ”Alla invandrare och missbrukare får pengar, ska jag börja knarka för att få pengar från er?” - En kvalitativ studie om socialsekreterares erfarenheter av otillåten påverkan.
    (2025-09-11) Fuentes Eriksson, Rebecca; Lukić, Sandra; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Studiens syfte är att undersöka vilka erfarenheter socialsekreterare har av otillåten påverkan från klienter. Frågeställningarna har utgått från hur hanteringen av sådana situationer i det dagliga arbetet kan förstås. Samt vilken förståelse som finns för de eventuella konsekvenser socialsekreterare upplever av otillåten påverkan från klienter. Vi har genomfört fem semi strukturerade intervjuer med socialsekreterare på tre olika enheter för ekonomiskt bistånd i Västra Götaland. Intervjuerna har analyserats med hjälp av en tematisk analys för att besvara studiens syfte och frågeställningar. Teorierna handlingsutrymme från Lipsky och problemfokuserad- och emotionsfokuserad copingstrategier från Tummers samt Lazarus och Folkman används för att få en mer fördjupad och intressant analys. Resultatet har påvisat att otillåten påverkan från klienter är återkommande i socialsekreterarnas yrkesvardag och uttrycks i form av hot och våld, men även i form av emotionell påverkan. Dessutom tillkommer andra former av påverkansförsök såsom flörtande och användning av barns behov och lidande för att få empati. Dessa former upplevs som olämpliga och behagliga enligt social sekreterarna. Resultatet visade även att socialsekreterarna hanterar otillåten påverkan genom dels att vara professionell i sin yrkesroll och ta hjälp av ett kollegialt stöd. Vidare belyses konsekvenser som socialsekreterarna möter i samband med påverkansförsök från klienter, där rädsla för klienter uppstår samt osäkerhet i beslutsfattandet. Vi menar att otillåten påverkan är problematiskt och behöver uppmärksammas samt implementeras inom verksamheter där myndighetsutövning sker för att stärka rättssäkerheten i beslutsfattandet.
  • Item
    Från institution till(baka) hem - En kvalitativ studie om ungdomars upplevelser av återföreningen tillbaka till sina familjer efter en placering i institution
    (2025-08-25) Ekberg, Evelina; Biscevic, Leila; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syftet med denna studie är att undersöka hur individer med erfarenhet av institutionsvård upplever återföreningen med sina familjer, och hur denna process påverkar deras känslomässiga välbefinnande. Dessutom avser studien att belysa vilket stöd dessa individer har erhållit under återföreningen och vilket stöd de anser sig behöva. I studien utgår empirin från fem semistrukturerade intervjuer med ungdomar som tidigare varit placerade på institution. Intervjusvaren analyseras genom en tematisk analys, med stöd av studiens teoretiska ramverk som utgörs av livsloppsperspektivet, nätverksteori och resiliens. Resultaten av intervjuerna visar att återförening är en komplex och känslomässig process där både positiva och negativa erfarenheter framträder. För många upplevs återföreningen som en möjlighet till personlig utveckling, men även som en utmaning. Detta gäller särskilt när stödet från familjen eller samhället varit otillräckligt. Resultaten visar även på brister i eftervårdens utformning där ojämlika insatser och brist på kontinuitet försvårar övergången från institution till familjemiljön. Genom att bidra med kunskap som kan tillämpas inom socialt arbete syftar studien till att förbättra stödinsatserna för återförening efter samhällsvård, och understryker vikten av att förstå dessa erfarenheter ur individens eget perspektiv.
  • Item
    När normerna får sista ordet - En diskursanalys av hur flickors och pojkars sexualitet konstrueras i domstolsbeslut enligt 3 § LVU
    (2025-07-11) Carlsson, Nikki; Ohlin, Rut; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    The aim of this study is to examine how girls’ and boys’ sexuality is constructed in court decisions based on the Swedish Care of Young Persons act (LVU, 1990:52), with a particular focus on 3§ and the criteria “socially destructive behavior”. By shedding light on how gender norms and assumptions about sexuality influence decisions concerning young people in vulnerable situations, this study seeks to contribute to a more reflective and equitable social work and legal practice. The empirical material includes 23 court rulings, 12 involving girls and 11 involving boys. The study is grounded in a discourse analytical approach using Carol Bacchi’s method “What’s the problem represented to be?”, which is applied in conjunction with Judith Butler’s theory of gender and performativity, as well as the theory of sexual scripts. The results of the study show that boys’ sexuality is predominantly constructed in relation to sexual offences and portrayed as a form of externalized behavior. In contrast, representations of girls’ deviant sexuality are more complex and include a wider range of behaviors, making clear themes harder to identify. The threshold for what is considered deviant sexual behavior is significantly lower for girls than for boys. The conclusion is that court decisions reproduce normative gender constructions through the problem representations. These findings highlight the need for more nuanced assessments within social work and the justice system, and the importance of critically examining how societal norms influence legal decision making.
  • Item
    "Det är ju lika allvarligt som hjärtinfarkt” - En kvalitativ studie om biståndshandläggares arbete med äldre människor som lider av suicidtankar
    (2025-07-02) Rylander, Linn; Lindén, Sarah; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    This qualitative study explores how caseworkers within elderly care services experience and respond to suicidal thoughts among older individuals. With an increasing proportion of the population aged 65 and older, there is a growing concern regarding the high suicide rates within this group, particularly among elderly men. Despite contact with home care services, many older adults continue to struggle with suicidal thoughts, which raises questions about the support provided by welfare systems. The study is based on semi-structured interviews with five experienced caseworkers in Sweden. A thematic analysis was used to examine their perceptions of how suicidal thoughts manifest during assessments and follow-up meetings, and how they respond to these expressions. The findings reveal that suicidal thoughts often is expressed subtly, through feelings of hopelessness or social withdrawal, rather than direct statements. Caseworkers experience challenges due to unclear guidelines and limited organizational support. The analysis draws on theories of continuity, stigma, loneliness, and gender to contextualize these experiences. It concludes that increased awareness, clearer routines, and improved training are essential for equipping caseworkers with the necessary tools to support suicidal older adults effectively.
  • Item
    ”Man ska inte vara kvar i sina känslor i det här arbetet” - En kvalitativ studie om emotionell påverkan hos nya respektive erfarna socialsekreterare
    (2025-07-02) Bagheri, Cecilia; Harbas, Erna; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    This qualitative study explores how new and experienced social workers within child and youth services in Sweden experience and manage emotional impact in their professional roles. Based on five semi-structured interviews, the study applies a sociological perspective on emotions, primarily Hochschild's theory of emotional labour, alongside concepts such as secondary traumatization, burnout, and coping strategies. The findings reveal that both new and experienced social workers are emotionally affected by their work, although their coping strategies differ. Newly graduated social workers report high emotional burden and insecurity, while experienced practitioners tend to establish emotional boundaries and clearer separations between work and personal life. Key coping strategies include collegial support, supervision, and the ability to separate work from private life. The study highlights the importance of supportive work environments and sustainable coping methods, particularly for newly employed social workers, in order to prevent emotional exhaustion and promote professional longevity.
  • Item
    “Vi talar om en systemhotande brottslighet med ett stort våldskapital” - En kritisk diskursanalys av konstruktionen av gängkriminalitet i högeralternativ media
    (2025-07-02) Lundeström, Zelma; Nielsen, Madeleine; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    This study is a critical discourse analysis that aims to examine the representation of gang crime and gang criminals in two Swedish right-wing alternative media outlets. The study uses a theoretical framework consisting of critical discourse analysis, discourse theory, racism, elite discourses and discursive power to answer the questions. The results show that gang crime and gang criminals are portrayed as a systemic threat to Sweden, a deteriorating issue that demands tough measures and as a problem linked to migration and ethnicity. Furthermore, the results show that gang criminals are portrayed as a homogeneous group. The study explores which actors are allowed to shape the discourses about gang crimes. The findings show that it is mainly politicians, police officers, government employees, professors, and researchers who are allowed to speak out while gang criminals themselves are rarely heard. The study also examines which associations are made between gang crime and other social phenomena. The results show that gang crime is associated with immigration, politics and the design of the justice system and the rule of law.
  • Item
    Att arbeta med dubbel utsatthet - En kvalitativ studie om hur stödinsatser anpassas och formas efter kvinnor med intellektuell funktionsnedsättning i prostitution
    (2025-07-01) Cetinkaya, Pelin; Khider, Sara; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    This thesis explores how organizations working with prostitution support women with intellectual disability involved in prostitution. It also examines the opportunities and challenges in providing adequate support for these women. A qualitative method was employed, based on four semi-structured interviews. The theoretical framework includes intersectionality, ableism, and a thematic analysis. Findings show that organizations favor individual-based support, ranging from maintaining regular contact and frequent but shorter meetings, to promoting clients’ self-worth and confidence. Communication tools such as visual aid, pictogram and Bildsamt, along with the use of simplified language, were also highlighted as important. A major challenge is that clients with intellectual disability often struggle with identifying risks that may lead to prostitution. Another obstacle is that healthcare and other staff tend to avoid discussing sexual health with clients with intellectual disability and may lack awareness in evaluating the clients’ social circle. The cooperation between the organizations and other authorities, sometimes do not lead to change. However, efforts to collaborate and learn from each other are regularly made. Despite the difficulties that communicating with people with intellectual disability may present, it is at times easier due to the fact that the clients tend to be more open and honest with their feelings.
  • Item
    Role of Media in Portraying the Image of Social Services Regarding Placement of Children in Foster Families
    (2025-07-01) Nadeem, Samina; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    This study investigates how foster care and social services are portrayed in Swedish media, with particular attention to the ways these representations may shape public discourse around child welfare. Rather than measuring public opinion, the research focuses on how narratives are constructed through journalistic framing and issue prioritization. Using qualitative content analysis, thirteen articles published between 2016 and 2022 in major Swedish newspapers were examined to identify recurring themes, language patterns, and depictions of stakeholders. Media portrayals of foster care are frequently critical, emphasizing structural issues including placement delays, resource scarcity, and mismatches between foster children and foster homes, according to the analysis. An impression of institutional inefficiency is exacerbated by the common portrayal of social services as being administratively limited and underfunded. However, other pieces give more positive narratives that provide counterbalances to the prevalent negative framing, such as highlighting foster families' dedication and successful placements. Through the lens of framing theory and agenda-setting theory, the study illustrates how media not only reflects but also helps shape societal conversations and policy focus regarding foster care. The findings suggest that media portrayals can influence how child protection efforts are understood and discussed in the public sphere. These insights may be valuable for journalists, policymakers, and practitioners aiming to foster more balanced and accurate coverage of child welfare in Sweden.
  • Item
    Balansen mellan rättighet och risk - En kvalitativ studie om boendepersonals förhållningssätt till självbestämmande och skydd i arbetet med personer med intellektuell funktionsnedsättning
    (2025-06-11) Malmberg, Elsa; Wennberg Broman, Greta; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    The purpose of this study was to get a deeper understanding of how staff working in residential care for people with intellectual disabilities reflect on their action strategies in situations where service users right to self-determination may come into conflict with the staff´s desire to protect the service user from harm. The theoretical framework is based on the theory of relational autonomy, aiming to analyze how self-determination is applied as well contributed and/or constrained in daily practice and in the relationship between staff and service users. The theory of street-level bureaucracy, discretion and types of actions aims to analyze how staffs’ actions and decision-making are motivated and shaped by the opportunities and limitations of work. A qualitative design was used as the methodological approach. Data were collected through six semi-structured interviews where the participants consisted of three support assistants and three support pedagogues working in four different city districts in Västra Götaland, Sweden. Data were analyzed using a thematic analysis method, after which statements of interest were categorized into different themes. The findings indicate a complex balancing act between respecting service users’ self-determination and ensuring their well-being, sometimes resulting in the need to deviate from promoting full self-determination to protect service users from potential harm. In challenging situations staff reported facing difficult ethical dilemmas where some chose to respect the users´ right to self-determination and instead find alternative solutions, such as building trusting relationships or encouraging support, while others took action to ensure service users' safety. Staff highlighted the importance of peer support, routines and experience-based knowledge for managing difficult situations.
  • Item
    Mellan bild och verklighet - Ungdomar från så kallade utsatta områden och deras perspektiv på media, politik och framtid
    (2025-06-11) Buzás, Gergö; Ivanov, Jonatan; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Denna studie undersöker hur ungdomar som bor i så kallade utsatta områden i Göteborg uppfattar hur media och regeringen framställer deras bostadsområden, samt deras egna strategier och erfarenheter i förhållande till detta. Perspektiv från ungdomar i så kallade utsatta områden saknas i den dominerande samhällsdebatten, trots att det är deras livsförhållanden det handlar om. Genom en kvalitativ ansats har vi undersökt ungdomars perspektiv genom fokusgruppsintervjuer med totalt åtta ungdomar i åldrarna 17-25, fördelade i två grupper. Samtliga bor och har växt upp i områden som av polisen definieras som utsatta. Resultatet analyseras med hjälp av teorierna: stämplingsteori, territoriell stigmatisering och social exkludering. Studiens resultat visar att ungdomarna upplever medias och regeringens framställning av deras områden som överdrivna och ensidiga. I kontrast till den bild som framställs återfinns många positiva aspekter av deras områden, samt en stolthet och gemenskap. Studien belyser vikten av att ungdomars perspektiv kommer fram i samhällsdebatten för att främja en nyanserad bild av så kallade utsatta områden.
  • Item
    Straff eller stöd? En kvalitativ dokumentanalys av debatten kring sänkt straffmyndighetsålder i Sverige
    (2025-06-11) Holm, Agnes; Morander, Filippa; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Hur samhället ska hantera barn och unga som begår brott är en ständigt aktuell och omdiskuterad fråga. Ökningen av allvarliga brott bland ungdomar på senare år har föranlett ett förslag från Sveriges regering om att sänka straffmyndighetsåldern från 15 till 14 år vid allvarliga brott. Denna uppsats syftar till att analysera och diskutera debatten samt belysa vilka argument som lyfts fram för och emot en sådan sänkning. Genom en kvalitativ dokumentanalys av offentligt tryck, nyhetsartiklar och övrigt massmedialt innehåll studerades debatten kring frågan ur såväl ett strafforienterat som socialpreventivt perspektiv. Empirin bearbetades genom en tematisk analys och tolkades med stöd i tidigare forskningsstudier samt teoretiska utgångspunkter från stämplingsteorin, ekologisk systemteori och teorin om sociala band. Resultaten visar en polariserad och mångsidig debatt där vissa förespråkar skärpta åtgärder, medan andra varnar för negativa konsekvenser av ökad kriminalisering av unga. Det konstateras även att förslaget riskerar att bryta mot barns rättigheter och att det råder en brist på forskning kring effekterna av en förändrad straffmyndighetsålder. Uppsatsen belyser komplexiteten i frågan om att sänka straffmyndighetsåldern, samt lyfter fram behovet av långsiktiga och samordnade åtgärder mot ungdomskriminalitet.
  • Item
    Att beakta eller att inte beakta kön? En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares arbete med barn och unga ur ett genusvetenskapligt och queerteoretiskt perspektiv.
    (2025-05-09) Skeppstedt, Hanna; Karlsson, Fanny; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Studiens syfte var att få kunskap om hur socialsekreterare beaktar barn och ungas kön, könsuttryck och könsidentitet i bedömningar gällande behov av insatser samt val av insatser inom den sociala barnavården. För att besvara studiens syfte har en kvalitativ intervjustudie genomförts med fem socialsekreterare som arbetar med barn och ungdomar. Analysen gjordes med utgångspunkt i ett genusvetenskapligt och queerteoretiskt perspektiv, där Hirdmans (1988) begrepp genussystem och genuskontrakt använts. Studiens resultat visade att kön spelar roll för hur klienter och deras utsatthet begripliggörs, samt hur insatser utformas. Ett ideal om könsblindhet identifierades i socialsekreterarnas berättelser, vilket innebär en syn om att kön inte bör beaktas vid bedömningar av beslut om insats eller val av insats. Resultatet visar dock att stereotypa föreställningar och antaganden upprätthålls och reproduceras i socialtjänstens arbete. Parallellt med idealet om könsblindhet visar sig en norm om normkritik existera. Det normkritiska förhållningssättet inom socialtjänstens arbete visar sig antas i arbetet med HBTQ+-personer och inte i arbetet med klienter som identifierar sig med sitt födelsekön.
  • Item
    Att ändra riktning – en kvalitativ studie om hur yrkesverksamma inom socialt arbete ser på våldsspiralen samt på möjligheter och hinder för att klienter ska kunna bryta sig ur den
    (2025-05-09) Timoshenko, Ksenia; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Socialt arbete spelar en central roll i våldsprevention genom åtgärdsprogram, kunskapsstöd och riktlinjer på både kommunal och nationell nivå. Tidigare forskning har bland annat visat att exponering för våld i barndomen kan leda till destruktiva beteendemönster som kvarstår i vuxenlivet. Denna studie undersöker vad yrkesverksamma inom socialt arbete anser om våldsspiralen och vad de anser vara stöd eller hinder för att klienter ska kunna bryta en våldsspiral. Det teoretiska ramverket utgår från social inlärningsteori, normaliseringsprocessen samt kulturella perspektiv på våld. Studien baseras på semistrukturerade intervjuer med yrkesverksamma inom socialt arbete, där intervjusvaren har analyserats genom kvalitativ innehållsanalys. Resultaten identifierar centrala aspekter kring vad yrkesverksamma anser påverkar möjligheten att bryta våldsspiralen. Studien diskuterar insatser för att stödja både våldsutsatta och våldsutövare samt de hinder och utmaningar som kan försvåra denna process.
  • Item
    Mellan tystnad och förnekelse - En enkätstudie över socionomers upplevelser av tystnadskultur och rasism på arbetsplatsen
    (2025-04-16) Grolander, Clara; Bobeck, Emma; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Syftet med denna studie är att kartlägga i vilken utsträckning tystnadskultur förekommer på socionomers arbetsplatser och att undersöka vita och icke-vita socionomers upplevelser av tystnadskultur när det gäller rasism på arbetsplatsen. Målet med studien är att bidra med kunskap om eventuella skillnader bland socionomers upplevelser och strategier samt att lyfta fram tystnadskulturens påverkan i professionella sammanhang. För att undersöka detta har vi tillämpat en kvantitativ metod och skickat ut en webbaserad enkätstudie riktad till utbildade socionomer i hela Sverige. I enkäten har vi även samlat in kvalitativa data genom fritextsvaren som deltagare skriver själva. 152 deltagare medverkade i enkäten. Resultatet visar att det förekommer en tystnadskultur främst i informella sammanhang som fikarum eller personalrum. 57 procent av de icke-vita deltagarna upplevde detta fenomen och de vita deltagarna 44 procent. Nästan hälften av deltagarna hade upplevde eller bevittnat rasism i den här typen av rum (47 procent). Bland icke-vita var den vanligaste strategin för att hantera rasism på arbetsplatsen tystnad som skydd. Vita deltagare valde oftast att antingen rapportera till chefen eller undvika rasismen. Resultatet visade även att ledningen spelar en stor roll i hur dessa frågor hanteras. Studiens teoretiska ramverk består av socialkonstruktionismen, vilket vidare fördjupas genom kritisk rasteori samt organisationsteori såsom organisatorisk tystnad, kultur och psykologisk trygghet. Vår studie visar på en tydlig tystnadskultur, att det är svårt att tala om rasism på arbetsplatsen. Tystnadskulturen kan ha en negativ påverkan på arbetsplatsen och för de anställda främst icke-vita. Vårt resultat bidrar med kunskap om hur tystnadskultur gällande rasism ter sig på socionomers arbetsplatser. Studien belyser även hur rasism hanteras bland socionomer som profession och lyfter fram tystnad som både skydd och undvikande.
  • Item
    ”Det är därför jag går runt med en jävla hoodie liksom.” - En kvalitativ studie om socialsekreterares syn på att kommunicera med barn inom socialtjänstens utredningsarbete
    (2025-04-16) Ekfeldt Nyhlén, Gabriella; Ernelind, Moa; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Kommunikation med barn är en avgörande del inom socialtjänstens utredningsprocess, särskilt för att beakta barnets bästa och säkerställa att barnets röst blir hörd. Denna studie syftar till att undersöka socialsekreterares perspektiv på att kommunicera med barn inom socialtjänstens utredningsarbete. Kommunikationsteorin har valts som teoretisk utgångspunkt, med fokus på olika kommunikationstekniker och färdigheter. Studien utgår från en kvalitativ forskningsdesign med semistrukturerade individuella intervjuer som datainsamlingsmetod. Det empiriska materialet har analyserats utifrån tematisk analys som analysmetod. Vid analys av empirin framkom ett övergripande resultat, nämligen att socialsekreterarna försöker matcha barnet på olika vis genom att anpassa sin personliga kommunikation. Socialsekreterarna anpassar sin kommunikation utifrån barnets behov och kommunikationsförmåga, med mål att underlätta samtalet för barnet. Resultatet presenteras utifrån olika teman, som utgår från socialsekreterarnas uppfattningar av att kommunicera med barn. Dessa teman berör icke-verbal kommunikation, aktivt lyssnande, anpassad kommunikation och olika kommunikativa hjälpmedel. Studien avslutas med sammanfattning av resultat och analys, samt förslag på framtida forskning avseende kommunikation med barn.
  • Item
    “Jag ville faktiskt hoppa av programmet” - Erfarenheter av rasism diskriminering bland socionomstudenter
    (2025-04-10) Ssegawa Muweke, David; Hussein, Saciid; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    This study investigates and analyzes experiences of discrimination and racism among social work students, focusing on how these issues occur between peers rather than through hierarchical dynamics, such as interactions with faculty. The research aims to shed light on the academic challenges faced by students with foreign backgrounds, as defined by Statistics Sweden (SCB), particularly those who experience discriminatory practices and behaviors within the academic environment. The study adopts a qualitative methodology, utilizing semi-structured interviews to explore the lived experiences of these students. Participants were selected based on their enrollment in social work programs and their identification as having a foreign background. Data was analyzed thematically to uncover recurring patterns and insights into the participants' experiences. Findings reveal that students with foreign backgrounds encounter both overt and subtle forms of discrimination and racism. These experiences include exclusion from group activities, biased assumptions about their capabilities, and microaggressions that create feelings of marginalization. These challenges significantly affect their academic performance, self-esteem, and sense of belonging within the educational setting. The study underscores the importance of addressing discrimination and racism in social work education, aligning with the global ethical principles of social work that emphasize social justice and the elimination of social inequalities. Recommendations include implementing targeted support systems, promoting inclusivity, and increasing awareness among students and faculty to create an equitable learning environment.
  • Item
    Gapet mellan teori och praktik - En kvalitativ studie om hur socialsekreterare möjliggör barns rätt till delaktighet i barnavårdsutredningar
    (2025-03-26) Rossi Santillan, Gina; Johansson, Kristin; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    Studiens syfte var att undersöka socialsekreterares berättelser om hur de möjliggör barns rätt till delaktighet i socialtjänstens utredningsprocess i ärenden som berör barn och unga. En kvalitativ metod tillämpades där fyra individuella intervjuer med professionella som arbetar inom socialtjänsten med barnavårdsutredningar genomfördes. Socialkonstruktionism har varit studiens övergripande perspektiv. Inom ramen för det övergripande teoretiska ramverket barndomssociologi användes begreppen barns aktörskap, makt och ålder samt barns delaktighet ur ett rättsligt perspektiv för att analysera empirin. Vidare användes Harts och Shiers delaktighetsmodeller som teoretiska verktyg för att analysera hur graden av barns rätt till delaktighet påverkas av maktrelationerna mellan barn och vuxna. Av resultaten framgick att socialsekreterarna som deltog i studien har god teoretisk förståelse för vad barns rätt till delaktighet innebär men att det finns ett gap mellan teori och praktik. Resultaten visade att barns delaktighet är mer förekommande i början och i mitten men minskar i slutet av utredningsprocessen. Vidare visade resultaten att det finns många olika faktorer som kan påverka graden av barns delaktighet, såsom ålder och mognad, tidsbrist, avvägningar mellan delaktighet och skydd, anledningen till oron samt vårdnadshavare. Sammantaget framgick att det egentligen inte är en fråga om, utan hur och till vilken grad barns delaktighet kan möjliggöras i utredningsprocessen anpassat till varje unikt barns individuella situation.
  • Item
    Våldet vuxenvärlden inte når - En studie om socialsekreterares syn på och arbete med våld i ungas parrelationer
    (2025-03-11) Bredeby, Clara; Murtoniemi Gräbel, Alva; Göteborg University/Department of Social Work; Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete
    This study examines how social workers in child and youth units within Social Services perceive and experience working with violence in young people's intimate relationships. The study aims to highlight whether there is a need for a domestic violence team within the child and youth units. Violence in young people’s close relationships is a growing societal issue, with limited establishment within the research field. While research on the frequency of such violence has increased, studies focusing on tailored support measures have lagged behind. To address our objective, we used a qualitative research method, collecting empirical data through semi-structured interviews. A total of six social workers participated in the study, and the interviews were analyzed using a thematic analysis. The findings were further interpreted through the lenses of the theories of street-level bureaucrats, intersectionality, and empowerment. The results show that violence in young people’s relationships has a low incidence rate within Social Services and is perceived as a difficult phenomenon to detect. Despite limited knowledge of the issue, social workers generally hold a positive view of their scope for action. However, they identify limitations in the availability of specific interventions, often referring young people to other actors or offering more general measures instead.