Arbetsrapport
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/4775
För mer information om denna serie, kontakta: Cajsa Malmström, e-post: cajsa.malmstrom@jmg.gu.se, telefon: 031-786 1195
Browse
Recent Submissions
Item Far-Right Populist Rhetoric: Gendered Enemy Construction and Performative Masculinity(2025) Roka, AikateriniHow do far-right populist leaders use gendered political communication, specifically the construction of gendered enemies and the performance of masculinity, to reinforce their authority and shape political realities? By examining this, this study aims to contribute both theoretical and practical insights into the communicative strategies of contemporary far-right populism, offering a critical lens for understanding how language, identity, and power are combined in the construction of political reality. The study draws on Ruth Wodak’s Discourse-Historical Approach, van Dijk’s Socio-Cognitive Model, Judith Butler’s theory of gender performativity, Connell’s concept of hegemonic masculinity, and Benjamin Moffitt’s framework of populism as political style and adopts a qualitative research design grounded in Critical Discourse Analysis (CDA). The study focuses on speeches by Donald Trump (Waco Rally, 2023), Viktor Orbán (Tusványos Speech, 2024), and Jair Bolsonaro (Independence Day, 2022). The findings reveal that far- right populist leaders systematically construct enemies using rhetorical strategies of nomination, predication, and scapegoating. These enemies are often feminized, queered, or otherwise depicted as morally and culturally deviant, reinforcing a narrative of national crisis and cultural decline. At the same time, the leaders perform masculinity through language, posture, religious references, and emotional appeals that assert strength, protection, and control. The interaction between these elements is central to the affective and ideological appeal of far-right populist leadership, the more feminized and threatening the enemy, the more justified the leader’s authoritarian and masculine stance appears.Item FALSK OCH MISSVISANDE INFORMATION I SOCIALA MEDIER UNDER SAMHÄLLSKRISER. En samlad bild av forskning från olika fält(Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet, 2024-11) Johansson, Bengt; Johansson, Sofia; Rodin, Pavel; Srugies, AliceItem Journalist '18. Huvudresultat från den svenska journalistundersökningen(Göteborgs universitet, 2023-11-16) Andersson, Ulrika; Institutionen för journalistik, medier och kommunikationJournalist ’18 är den sjunde nationella journalistundersökningen som sedan 1989 har genomförts vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet (JMG). Undersökningen genomfördes som en webbenkät och skickades till 3 000 slumpmässigt utvalda medlemmar i det svenska Journalistförbundet (SJF). Enkäten inkluderade bland annat frågor om arbetsvillkor, arbetsmiljö, arbetsmetoder och yrkesideal. Rapporten redogör för huvudresultaten från undersökningen.Item Räkna med kvinnor - Global Media Monitoring Project 2020 Nationell rapport Sverige(2021) Edström, Maria; Jacobsson, JosefineItem Räkna med kvinnor Global Media Monitoring Project 2015. Nationell rapport Sverige.(Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG), 2015-12-18) Edström, Maria; Jacobsson, JosefineNyheter handlar om att välja. Fortfarande väljs kvinnor bort. Kvinnor utgör halva världens befolkning men syns bara i en knapp fjärdedel av nyhetsflödet. I Sverige går det två män på varje kvinna i nyheterna. På fem år tycks ingenting ha hänt, vare sig i den globala nyhetsrapporteringen eller i Sverige. Det visar den femte globala nyhetsstudien Global Media Monitoring Project (GMMP). Det är en unik studie eftersom nyheterna undersökts på samma sätt, över hela världen, samtidigt. Visserligen är undersökning baserad på en dags nyheter, men nyhetsarbetet är så rutinbaserat att även en dag ger en tydlig bild av det globala nyhetsflödet, och i viss mån även i det svenska.Item Förtroendet för polisen. En analys av medborgarnas syn på polisen och dess roll i samhället 1986–2006(2007) Sandstig, GabriellaItem GP.se Om publiken själv får välja. En studie i publikens delningsvärdering(2011) Rejnäs, John; Gunséus, MartinItem En introduktion till logistisk regressionsanalys(Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, 2010) Bjerling, Johannes; Ohlsson, JonasItem Kvinnor, män och nyheter i televisionen. En innehållsstudie av ämnen och källor under 45 år(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2009) Löfgren Nilsson, MonicaItem Terrorattackerna i USA. Sveriges Radios rapportering om den 11 september 2001(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2009) Ghersetti, MarinaItem Personer med invandrarbakgrund i SVTs nyhetsprogram. En innehållsanalys av Rapport, Aktuellt, Sportnytt och Kulturnyheterna 2001(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2009) Ghersetti, MarinaItem Hot eller möjlighet? En kvantitativ studie av svenska landsortsbaserade dagspressjournalisters inställning till användarskapat innehåll(2009) Cedersjö, Johan; Gustavsson, RogerItem Dagstidningen på 3,5 tum? En nutids- och framtidsstudie av svensk dagspress förhållande till mobila tjänster(2009) Ekström, Magnus; Granstrand, BjörnItem Läsarmedverkan: Lönande logiskt lockbete. Nättidningarnas användarskapade innehåll ur ett redaktionellt ledningsperspektiv(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2009) Hedman, UlrikaItem Falska larm och äkta stormar. En studie av allmänhetens syn på myndigheter och medier i samband med SMHI:s varning inför stormen Simone 2013(Institutionen för journalistik, medier och kommunikation, 2015) Spaak, MartinItem "Sjuning, åttning, nining Tidning!" -Förskolebarns föreställningar om dagstidningen(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2009) Blomqvist, Therese; Norin, MajaItem A-press med borgerliga ägare(2008) Andersson Odén, TomasItem Mediesystem i Europa. En studie av de europeiska ländernas mediesystem utifrån ett användarperspektiv(Institutionen för journalistik och masskommunikation, 2007) Färdigh, Mathias A