CFK-rapport
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/18663
Browse
Recent Submissions
Item Livspussel med utmaningar. Tolv svenska barnfamiljers berättelser om mat och hälsa.(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2014) Johansson, Barbro; Ossiansson, EvaI kapitel 1 beskrivs projektet och de teorier och metoder som använts. Den kvalitativa studien baseras på besök i tolv barnfamiljer, där vi genom intervjuer, foton, kvitton, collage och målningar skapade oss en bild av familjernas matvardag. Att intervjua föräldrar och barn var för sig gav möjlighet till olika perspektiv på de frågor vi ställde och genom att vi återkom till varje familj tre gånger kunde vi få en fördjupning av frågeställningarna. Kapitel 2 tar sin utgångspunkt i den vardagliga familjemåltiden och undersöker hur familj görs i relation till dagens och veckans måltider. I kapitel 3 fokuserar vi på föräldrarna och deras ageranden, överväganden och värderingar rörande inköpspraktiken. Vi såg att inköpen är kopplade till en moralisk diskurs om hushållande, där idealet är att vara kvalitetsmedveten, ekonomisk och effektiv. Inköpen organiserades i allmänhet enligt modellen storhandling och stödköp, men ofta visade det sig svårt att leva upp till modellen. Kapitel 4 handlar om hälsopusslet med utgångspunkt i barnens perspektiv, som det framkom i intervjuerna och i deras collage. Barnen visade sig ha god kännedom om vad som anses hälsosamt respektive ohälsosamt, och var i stort sett eniga med föräld¬rarna i att frukt och grönsaker är nyttigt medan godis, glass och kakor är onyttigt. I collagen ställdes denna uppdelning i relation till barnens smak, vilken visade sig vara både varierad och nyanserad. I collageuppgiften förde barnen också in andra element än smak och hälsa i hälsopusslet, som lek, fantasi och estetik. Kapitel 5 handlar om föräldrarnas minnen och berättelser från mat- och måltidspraktiker i den egna barndomen. Berättelserna utvecklas i form av myter som stärker föräldrarnas identitet. I sina berättelser reviderar de och fördjupar meningen om hur mat, måltider och förhållningssätt i relation till mat har kommit att utvecklas. Olika former av mat har en skiftande symbolisk mening som kan förstärka berättelserna och bidra med positiva känslor. Familjerna görs och blir till liksom de roller som dessa inbegriper genom de händelser om mat som lagrats i våra minnen. I kapitel 6 återknyter vi till de mål som bildade utgångspunkt för de olika kapitlen: gemenskap, hushållning, hälsa, kontinuitet och helhetstänkande. Vi utvecklar diskussionen genom att se på de olika värden som studien visat var förknippade med målen.Item Konsumenters information om och val av leverantörer på sex omreglerade marknader. Fast telefoni, mobil telefoni, bank, försäkring, el och tandvård.(2010) Roos, John Magnus; Hansson, Niklas; Holmberg, Ulrika; Centrum för konsumtionsvetenskapMagnus Roos, Ulrika Holmberg och Niklas Hansson har på uppdrag av Konsumentverket gjort en undersökning om hur konsumenter förhåller sig till valmöjligheter på marknaderna för fast telefoni, mobil telefoni, bank, försäkring, el och tandvård. Syftet har varit att få svar på hur information om valmöjligheter når konsumenter samt vilka åtgärder på informationsområdet som skulle kunna innebära att konsumenterna får bättre intresse för och möjligheter att göra rationella och hållbara val på de aktuella marknaderna.Item Lobbying, konsensus och egenintresse. Användarrepresentanters upplevelser av standardiseringsprocessen(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2012-11) Roos, John Magnus; Wenzer, Jakob; Holmberg, UlrikaRapporten presenterar resultatet av en undersökning om slutanvändarrepresentanters deltagande i standardiseringsprocesser på svensk och internationell nivå. Syftet är att redovisa och analysera hinder och framgångsfaktorer för ett effektivt användarinflytande inom standardiseringen. Materialet består av två delar. En inledande kvalitativ intervjustudie med elva representanter för konsumenter, arbetstagare och hållbarhetsintresse. Intervjustudien har följts upp med en kvantitativ webbenkät med frågor baserade på de teman som framkommit som speciellt viktiga under intervjuerna.Item Att skapa familj i en värld av pengar. Julklappsköp som överflödshantering(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2011) Brembeck, HeleneItem Barn som medforskare av matlandskap. Del 2: Meddesign(2011-02) Karlsson, I.C MariAnne; Engelbrektsson, Pontus; Centrum för konsumtionsvetenskapDenna rapport handlar om barn som ”co-designers” eller meddesigners. Den redovisar den metodik vi arbetat efter och de erfarenheter vi gjort inom ramen för projektet Barn som medforskare av matlandskap (BAMM). Projektet var indelat i två faser: en första fas inriktad på barn som medforskare vilken redovisats i en tidigare rapport och en andra fas med fokus på barn som meddesigner vilken redovisas här. Rapporten beskriver hur arbetet i BAMM-projektets fas II lades upp, hur det genom-fördes och vilka resultaten blev, dels i form av de konkreta resultaten av design-projekten, dels resultaten med avseende på de erfarenheter som gjordes med avseende på att involvera barn i designprojekt.Item Eating out practices among Swedish youth. Gothenburg Area Foodscapes(2010) Wenzer, Jakob; Centrum för konsumtionsvetenskapThe aim of this field report is to show how different foodscapes map and intersect in a big city centre in order to get a grip of how youth interact with fast food in their local environment. Or, to somehow formulate the question in a more mundane fashion: my intention with this report have been to qualitatively examine and to theoretically analyze how young people gets access to differing varieties of lunch food depending on the localization of the schools that they go to. Or, to put it in the academic way: my purpose have been to make visible how certain populations of objects and actors are brought together in concrete encounters, these encounters being events whose appearance and constitution differ in quality depending largely on the composition or flow schemas bringing them there, and to comprehend the outcome of these events. Or, just shortly: I have tried to place eating out-habits among young people in a wider societal context in order to see what influences it. Hopefully, there has been meaningful reading for the academic as well as for the layman.Item Att bli kritisk. En studie av informationsprojektet "Reklamen - påverkar den mig?(2003) Wenzer, Jakob; Centrum för konsumentvetenskapLätting är en kulturförening som engagerar unga människor i projektarbeten på specifika teman. Ett sådant projekt som löpte under vintern 2002 och våren 2003 var “Reklamen – påverkar den mig?” och handlade om reklampåverkan. Projektet var designat som ett informationsprojekt och tänkt att riktas till ungdomar utanför föreningen. Initiativet kom från de ungdomar som deltog i föreningens verksamhet, och idén var att låta unga människor själva vara de som avgjorde vad som var viktig information för andra unga angående detta angelägna ämne. Projektet avslutades sedan i en utställning och en film som visades tillsammans i två veckor i slutet av vårsäsongen. Författaren till denna rapport följde arbetet med utställningen genom besök på kulturföreningen och intervjuer med några av deltagarna i projektet. Detta var en del av ett följeprojekt med namnet “Från konsument till kritisk konsument” som var tänkt att iaktta kunskapsbildningen hos deltagarna i projektet. Vad händer då konsumenter blir upplysta om hur de vilseleds av reklamen? Vad tycker unga konsumenter att det är viktigt att förmedla till andra unga konsumenter? Vad väljs? Vad väljs bort? Under projektets gång börjar dock intervjuer kännas som en otillräcklig metod. Sker det verkligen någon utveckling? Eller är kanske frågan fel ställd – det kanske inte är just i samtalet och artikulerandet av uttalade åsikter som spännande utveckling står att finna? Men var är det då? Rapporten har tre huvuddelar. Den första delen är en rak beskrivning av besöken på kulturföreningen. Den andra har en mer vetenskapsteoretisk ambition och är en diskussion som tar sin början i en utredning av hur olika verklighetsförståelser genererar olika konstruktioner av fältet, vilket relateras till intervjuer som fältmetod. Nya begrepp testas och sätts in i fältet. I den tredje delen förs de nya begreppsliga konfigurationerna ihop med frågeställningen om vad som egentligen produceras på kulturföreningen och den utställning som blev dess resultat. I den sammanfattande diskussionen belyses möjligheter som ges av att låta ungdomar vara de som själva förmedlar information om ett angeläget ämne till andra ungdomar. Men det som belyses är inte främst själva informationsurvalet, utan i lika hög grad det sätt på vilket man valt att presentera denna information; de teknologier man arbetat med, de form- och bildspråk man använt sig av och de övriga medel man använt för att aktivera utställningens besökare.Item Man måste veta vad som händer!" En studie av ett konsumentupplysningsprojekt för unga bosnier i Sverige(2003) Jonsson, Katarina; Centrum för konsumentvetenskapVad behöver unga invandrare för information om det svenska konsumtionssamhället? Är det viktigt att utforma specifik information till en etnisk grupp? Vilken information är relevant och hur ska den förmedlas? Bosna Info är ett projekt som initierats av föreningen Bosna IF och som syftar till att öka kunskaperna om konsumtionsfrågor hos unga bosnier i Sverige. Information sprids via närradio och hemsida, ett arbete som även ungdomar kommer att vara delaktiga i. I rapporten undersöks hur initiativtagarna till projektet resonerar, vilka motiv de har för satsningen och vilka problem de själva upplevde när de kom till Sverige. Utgångspunkten är att den som kommer ny till Sverige, eller har föräldrar som inte är infödda svenskar, kan behöva råd och hjälp för att sätta sig in i hur det svenska konsumtionssamhället fungerar. Det kan gälla kreditkort, avbetalningar, öppet köp, reklamationer, skuldsättning eller helt enkelt kunskap om vart man ska vända sig med sina konsumentfrågor. En central tanke är att kunskaper om konsumtionsfrågor är ett sätt att få tillträde till och bli delaktig i det svenska samhället och en målsättning är att inspirera ungdomar att bli mer aktiva samhällsmedborgare. En jämförelse görs med några unga flickor som tillhör den målgrupp projektet vänder sig till. Förutom att flickorna ställer sig allmänt positiva till ett konsumentprojekt riktat till unga bosnier framkommer också en del skillnader. Initiativtagarna lägger stor vikt vid att informationen ska vara på bosniska, dels för att många har lättare att förstå bosniska än svenska, dels för att stärka gemenskapen mellan olika åldersgrupper. De unga flickorna, däremot, anser att informationen lika gärna eller hellre kan vara på svenska, vilket är det språk de behärskar bäst. En annan skillnad gäller informationens innehåll, där de teman som initiativtagarna föreslår tycks vara mer relevanta för något äldre ungdomar än de intervjuade. Författaren utgår teoretiskt från Anthony Giddens struktureringsteori och betraktar projektet som handlingar, vilka medverkar till att påverka och förändra de sammanhang det ingår i. Hon resonerar också om konsumtion i relation till livsstil och hur vår självförståelse är nära förbunden med vad vi konsumerar.Item Unga konsumenter på bostadsmarknaden(2003) Hansson, Niklas; Centrum för konsumentvetenskapBostadsbristen bland unga bostadskonsumenter i Göteborg är ett stort problem. Möjligheterna att nå tillträde till den överbelastade bostadsmarknaden är små. Ungdomar är en av de samhällskategorier som har allra svårast att få tillgång till ett boende på en bristmarknad som inte kan tillfredställa den efterfrågan som finns. Med den aktuella bostadssituationen som bakgrund och ett mer generellt politiskt engagemang, startade nätverket Tromb sin verksamhet. Tromb är en partipolitiskt obunden förening, som samarbetar med ett flertal andra föreningar och organisationer, vilka alla har ett gemensamt intresse för att söka förbättra villkoren för unga konsumenter på bostadsmarknaden. Med intentionen att vara en informations- och inspirationskälla arbetar föreningen för att väcka ungdomars politiska intresse och skapa möjligheter för engagemang och tillgång till kunskap i bostadsrelaterade frågor. Vidare fungerar Tromb i massmedial form och sprider sitt arbete genom en papperstidning och en hemsida på Internet. I denna rapport har jag försökt att synliggöra olika konsumtionsaspekter i relation till ungdomars position på bostadsmarknaden, deras syn på den offentliga debattens möjligheter och olika slags ansvarsrelaterade frågor angående bostadspolitikens utveckling och karaktär. Jag tar främst utgångspunkt i Habermas offentlighetsteoretiska resonemang och Thomas Ziehes diskussioner kring ungdomar och ungdomstidens specifika karaktär och roll i samhället. Detta relateras till ungdomars förhållande till boende och position på bostadsmarknaden, den politiska debatten och det offentligas betydelse.Item Kognitiva illusioner som lurar konsumenter(2003) Gärling, Tommy; Gamble, Amelie; Centrum för konsumentvetenskapÄven om konsumenter försöker fatta förnuftiga beslut genom att väga positiva mot negativa aspekter, så spelar kognitiva illusioner dem ofta ett spratt. Den psykologiska forskningen visar att kognitiva illusioner är fel som är mycket svåra att låta bli att göra. Tag som exempel hur information om fetthalt presenteras på korvförpackningar. 95% fettfritt upplevs spontant som bättre än 5% fett. Om som i detta exempel båda alternativen presenteras samtidigt inser dock alla att det är en illusion. Inte desto mindre är man senare offer för denna när endast ett alternativ presenteras på korvförpackningen i livsmedelsaffären. Daniel Kahneman som är professor i psykologi vid Princeton University, USA, fick 2002 Nobelpriset i ekonomi till Alfred Nobels minne för bland annat den forskning om kognitiva illusioner som han bedrivit i samarbete med den avlidne Amos Tversky (hedersdoktor vid Göteborgs universitet). Vilka är då dessa kognitiva illusioner som lurar konsumenter? Nedan beskriver vi de mest välkända. Därefter följer ett avsnitt om känslors betydelse. Känslor påverkar hur kritiska eller okritiska konsumenter är och därmed hur lätt de faller offer för kognitiva illusioner. Vi avslutar med att beskriva metoder för självkontroll som konsumenter använder för att styra sina köpbeslut. I viss utsträckning motverkar dessa metoder kognitiva illusioner.Item Alternative modeller for forbrugerbeskyttelse af børn(2003) Olesen, Jesper; Centrum för konsumentvetenskapDenne rapport er et forsøg på at skitsere grundlaget for en alternativ forbrugerbeskyttelse af børn. Et grundlag der tager udgangspunkt i at børn allerede lever i en forbrugskultur og det derfor ikke giver nogen mening at beskytte dem mod forbrug. Rapporten argumenterer for, at forbrugerbeskyttelse må tage udgangspunkt i, at børn er forbrugere og støtte dem i at udfylde denne rolle så kompetent som muligt. Projektet tager teoretisk udgangspunkt i, at barndommen altid har haft en materiel side, som har afspejlet vores forestillinger om, hvad der hører til en god barndom. Det har først og fremmest været voksnes forestillinger om, hvad det vil sige at være barn. Det er voksne, der har stået for produktionen af produkter til børn, og det er voksne, der har været købere af de produkter, som de mente, børn havde behov for. Den gradvise forandring i den materielle kultur i retning af en forbrugskultur har berørt den måde materielle goder produceres og distribueres til børn. Det betyder at børn har fået en mere direkte indflydelse på definitionen af deres egne behov. Generelt rummer forbrugskulturen en forventning om at den enkelte forbruger selv er den nærmeste til at vurdere, hvilket forbrug der bedst tilfredsstiller de behov, der er knyttet til at leve den form for liv, som forbrugeren måtte ønske at leve. Når forbrugskulturen på nogle områder bliver udbredt til børn, så rejses der en lignende forventning om, at børn er de bedste til at vurdere, hvad de behøver for at leve den form for barndom, som de måtte ønske. Med udgangspunkt i transformationen af børns materielle kultur til en forbrugskultur ser denne rapport på de nye måder børn kommer til at stå i forhold til det materielle. Den undersøger tre centrale aspekter af hvad det indebærer at være forbruger for børn. For det første børns stigende ansvar for at definere deres egne behov. For det andet børns øgede behov for at råde over penge for at kunne følge deres egen smag. For det tredje den moderne forbrugers behov for at udvikle normer til at skelne mellem godt og dårligt forbrug i bred forstand. Alle tre aspekter af børns nye forbrugerrolle indebærer forhandlinger om autonomi og afhængighed mellem børn og voksne. Rapporten tilbyder den forklaring på, hvorfor børns forbrug ofte fremstår som særligt problematisk, at kulturel myndighed, økonomisk autonomi og forbrugerkompetence er ude af trit med hinanden. Børn har typisk en relativt stor grad af kulturel myndighed, ringe grad af økonomisk autonomi (indtil de begynder at arbejde) og kun i begrænset omfang mulighed for at optræde som borgere på markedet.Item Det hänger på håret - maskulinitet, feminintet, makt, mode, konsumtion(2004) Nordberg, Marie; Centrum för konsumentvetenskapItem vill att det ska synas att jag bryr mig"- unga män om sina klädstilar(2004) Warkander, Philip; Centrum för konsumentvetenskapItem Catwalk för direktörer. Bolagsstämman - en performativ perfomance av maskuliniteter(2004) Mörck, Magnus; Tullberg, Maria; Centrum för konsumentvetenskapRapporten ingår i projektet Den dekorerade mannen som är ett samarbete mellan etnologi och företagsekonomi om maskulinitet och mode, fi nansierat av Vetenskap srådet. Projektet undersöker män och mode i olika sociala miljöer i olika europeiska länder. Här riktas ljuset mot affärskostymen, en av de mest konservativa sidorna av den manliga garderoben. Med hjälp av nyare teori som bl.a. performance och post struktur alistisk feminism försöker vi visa att iscensättning av genus i näringslivets topp är ett intrikat och betydelsebärande ämne. Homosocialitet och hegemonisk maskulinitet är centrala begrepp. Affärskostymen ges en utförlig historisk bakgrund. Varierande maskuliniteters förkroppsligande undersöks genom observationer från tjugo bolags stämmor som besökts under våren 2004. Stämman är en spännande kom bination av produktion och konsumtion. I rapporten fokuseras framförallt den senare aspekten: bruket av kläder och hur lokaler och rekvisita framställs för att gestalta avsedda budskap som tillit eller framtidstro. På stämmorna framträder börsbolagens styrelser för att vinna aktieägarnas förtroende, men också för att ge ett lämpligt intryck på medierna. Styrelseproffsens maskulina habitus är ett föga undersökt ämne. Här står det i centrum. Undersökningen vill också visa hur börsbolagens styrelser påverkas av pågående samhällsdebatt och försöker förhålla sig till krav på ökad jämställdhet, liksom att försöka återställa förtroendet efter de många skandalerna kring direktörernas ersättningar. Den maskulinitet som kan sägas ta form är i vissa avseenden mycket homogen - t.ex ifråga om att genus och managment som ”naturligt” maskulint. Men det fi nns också skillnader och dynamik som uttrycks i underlägen, konfl ikter och ambivalens. Bolagsstämman utgör också en egenartad offentlighet genom att låta direktörer och vanliga små aktieägare gå i dialog. Här gestaltas också genus på spännande och oväntade sätt när relativt maktlösa män söker utmanar eller söker bekräftelse från näringslivets stjärnor. Vad berättar bruket av den till synes tidlösa mörka kostymen om maskulinitet just nu?Item Young consumer's credit related lifestyles and payment problems, den danske del av projektet(2004) Olesen, Jesper; Centrum för konsumentvetenskapItem Guldkant och hälsofara. Om socker och barn i Vi föräldrar och Kamratposten 1969-2005(2005) Johansson, Barbro; Centrum för konsumentvetenskapItem Att göra skillnad: en studie av projektet "Konsumentupplysning - rättvis handel(2005) Karlsson, Eva-Karin; Centrum för konsumentvetenskapDen här rapporten undersöker Röda Korsets ungdomsförbunds projekt “Konsumentupplysning – [rättvis handel]”. Det är ett projekt med två målsättningar: dels att göra ungdomar (i första hand de mellan 18-30 år) mer engagerade och medvetna om rättvis handel och dels att genomföra 20 butiksinventeringar i COOP och ICA-butiker på Södermalm i Stockholm. Avsikten är att utifrån detta projekt belysa vad rättvis handel är, vem som engagerar sig i frågorna och hur medlemmarna i Rättvis handelsgruppen (gruppen inom Röda Korsets ungdomsförbund som arbetar med dessa frågor) handskas med tankarna om rättvis handel i sitt dagliga liv. För att undersöka detta har sju intervjuer genomförts och Rättvis handelsgruppens medlemsmöten har besökts. Som teoretisk utgångspunkt finns hypoteser om vad en konsument är och i synnerhet vad en politisk konsument är. Den övergripande utgångspunkten är att vad vi konsumerar beror på vilken tid och vilket samhälle vi lever i. Vidare utgår rapporten från att det samhälle vi lever i, dagens Sverige, är ett konsumtionssamhälle där vi identifierar oss mer som konsumenter än som producenter eller medborgare och att det framför allt är genom konsumtion som vi skapar mening i tillvaron och har något att säga till om. Det är i hög grad genom att köpa olika varor som vi får en identitet och blir en del av ett sammanhang. Konsumtionen har även blivit ett politiskt redskap. Dessa teoretiska ståndpunkter relateras till den verklighet som framkommer i intervjuer och samtal med Röda Korsets ungdomsförbund.Item Vin, växthus och vänskap. Rapport 1 från projektet "Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteende hos konsumenter 55+",(2005) Brembeck, Helene; Karlsson, MariAnne; Ossiansson, Eva; Shanahan, Helena; Jonsson, Lena; Bergström, Kerstin; Centrum för konsumentvetenskapFöreliggande rapport ingår i projektet Den mångdimensionella matkonsumenten. Värderingar och beteenden hos konsumenter 55+. Projektet är ett institutions- och fakultetsövergripande samarbete mellan forskare från etnologi, företagsekonomi, hushållsvetenskap och konsumentteknik vid Centrum för konsumentvetenskap (CFK), Göteborgs universitet. Det pågår åren 2004/5-2006/7 och finansieras av Formas (Forskningsrådet för miljö, areella näringar och samhällsbyggande). I fokus står de krav och önskemål 55+ konsumenter har på framtidens livsmedelsutbud i relation till 1) matens roll för identitets- och relationsskapande, 2) krav på produkter och tjänster, 3) förhållningssätt till hälso- och miljöfrågor och 4) förhållningssätt till varumärken och butiksutbud. Under vart och ett av de tre projektåren står en grupp i fokus: välutbildade, ekonomiskt välbeställda storstadsbor (år 1), nya svenskar (år 2) och glesbygdsbor (år 3). Detta är en avrapportering av projektets första år.Item Maten och skolan - ett hållbart tänkande(2005) Hillén, Sandra; Centrum för konsumentvetenskapEtt sunt tänkande kring mat ligger i tiden. Media fokuserar gärna på vad vi äter och hur vi äter. Tv-program om hur vi bäst formar kroppen och om matlagning ligger på bästa sändningstid. Artiklar i dagspressen om hur försäljningen av ekologiska livsmedel ökar varvas med larmrapporter om överviktiga barn och ungdomar och om hur vissa livsmedel riskerar att göra oss sjuka. Vi vill gärna kunna lita på att maten vi köper med oss hem från affären är säker för oss att äta. Samtidigt vill många av oss att den ska vara framställd på ett sätt som inte utsätter naturen, djuren och miljön i stort för onödiga skador. Vi vuxna ser det som en rättighet att få njuta av en god och sund måltid samtidigt som vi fyller på energireserverna. Tanken med projektet ”Hållbara måltider” är att det ska vara en rättighet för barnen också. Visionen är att maten som barnen äter i skolan både skall vara god och bestå av råvaror som är bra för barnens hälsa och bra för miljön. En lugn och trivsam skolrestaurang där måltiderna blir lustfyllda hör också till visionen. Mat fyller en social funktion, att äta ihop för människor samman.Item Kristen konsument. En forskningsstudie om projektet Schysst konsument(2005) Johansson, Barbro; Centrum för konsumentvetenskapSvenska Kyrkans Ungas projekt Schysst konsument är ett uttryck för ett växande intresse bland konsumenter för vilka villkor de har som producerar våra konsumtionsvaror. Det finns en ökad medvetenhet om och upplevelse av de globala sambanden; en insikt om att förhållandena i Nord och Syd är två sidor av samma globala världsordning. Människor, som upplever att denna världsordning är orättvis, börjar undersöka vilken roll man själv spelar och på vilka sätt man kan förändra den för att på så vis åstadkomma förändringar också i större sammanhang. I rapporten har jag valt att se på rättvis handel som en idé. Jag har använt aktörnätverksmetoden och undersökt hur ”idébärarna” inom Schysst konsument har ”förpackat, ”översatt” och ”kopplat” idén för att stärka och utvidga den i tid och rum och hur Schysst konsument och Svenska Kyrkans Unga i sin tur blivit delar av större ”sammansättningar” som verkar mot samma mål. En ensam individ åstadkommer inte mycket, det är tillsammans med andra som förändring sker; detta är en viktig utgångspunkt inom Schysst konsument. Med ett aktör-nätverksperspektiv synliggörs också alla de övriga ”aktanter” som är nödvändiga för att en händelse ska ske. Dessa kan vara rättvisemärkta varor, webbsidor som behandlar rättvis handel och de datorer från vilka privatpersoner kan nå sidorna, Svenska Kyrkans Ungas organisation, de pengar som finansierar projektet, lokaler där undervisning sker och budskapet sprids, tryckt material, forskaren som studerar projektet, Bibeln, Jesus och profeterna, Föreningen för Rättvisemärkt och den internationella organisationen FLO, det rättvisa kaffekooperativet i Costa Rica, bonden och hans familj, kaffeplantorna, kaffebönorna och fartygen som fraktar dem till Sverige. En sammansättning kan utsträckas hur långt som helst i tid och rum, och aktanterna kan vara löst eller fast kopplade till varandra. När t ex en församling har styrelsebeslut på att enbart köpa rättvisemärkt kaffe är kopplingen starkare än när en kund står vid kaffehyllan och förutom sin vilja till solidaritet ska väga in andra faktorer som pris, smak och vana i sitt köpbeslut. Idébärarna i Schysst konsument har en genomtänkt handlingsplan för att sprida och förankra idén om rättvis handel. Syftet med projektet är att nå ut till och påverka så många som möjligt av Svenska Kyrkans Ungas medlemmar att börja handla ”schysst”. Men för att detta arbete ska bli både effektivt och varaktigt arbetar man också med att dels förankra idén inom organisationen genom internutbildningar, policybeslut, funk-tioner och omsättande av idén i fysisk materia (böcker och annat informationsmaterial, webbsida, nyhetsbrev, ”rättvisehyllor”), dels koppla Schysst konsument till andra organisationer; Rättvisemärkt, Rena kläder och andra kyrkliga samfund. I den pedagogik som används har jag urskiljt fyra hörnstenar: gemenskap och nätverksbyggande, information och kunskap, engagemang samt handling. Genom att ingå i en kristen gemenskap, där allas mål är att verka för en jämlikare världshandel, kopplas den enskilde till ett nätverk, där man inte ensam tar alla beslut och drar hela lasset. I utbildningarna, som kan variera från en timme till tre dagar, återkommer alltid tre centrala teman: information om den globala handelns orättvisor, fördelarna med rättvis handel och den enskildes ansvar och möjligheter. Genom att förmedla konkreta fakta och samtidigt ge möjlighet till identifikation, hoppas man att kunna ge deltagarna inte bara kunskaper utan också engagemang och en vilja att göra något. Handling är det sista avgörande steget och ges därför mycket uppmärksamhet, genom att man ger många tips och förslag på vad som kan göras och om möjligt ge tillfälle till att åstadkomma något konkret redan under utbildningens lopp. Konsumentmakt innebär att den enskilde har möjlighet att påverka varuutbud och kvalitet samt hur varor produceras och därmed också kan få inflytande på arbetsförhållanden i Syd och övergripande ekonomiska strukturer. Individens valmöjligheter och ansvar är centrala både i den kristna läran och i en mer ”postmodern” etik. Men etisk konsumtion är bara ett av många sätt att förhålla sig som konsument. Det råder konkurrens på idémarknaden och det finns många hinder för att agera etiskt som konsument. Andra ideal, som att fritt få utforma sin identitet med hjälp av konsumtionsvaror och att kunna få utlopp för sina begär och önskningar, kan var viktiga för individen. Det finns vidare flera olika sätt att vara både en god konsument och en god medmänniska. Inte minst i Sverige har vi inflytelserika ideal om att vara sparsamma, återhållsamma, kritiska och distanserade, en attityd som kan komma i konflikt med den inlevelse och det engagemang som vägleder den etiska konsumenten. En klok och rationell konsument kan uppleva att det är lättare att utöva solidariska handlingar vid insamlingsbössan än vid butikshyllan. Även om kaffebönder som är anslutna till Rättvisemärkt kan försörja sin familj och låta barnen gå i skolan, kan det kännas lättare att skänka en slant till fattiga barn i Afrika än att betala extra för det rättvisemärkta kaffet. Viktigt är också att vara uppmärksam på hur långt individens ansvar och möjligheter sträcker sig och var företags, regeringars och överstatliga organs ansvar tar vid. Mest uppenbart är att konsumentmakt är en exklusiv makt som över huvud taget inte kan utövas av andra än en liten privilegierad andel av jordens befolkning, och även inom denna grupp är skillnaderna stora. Det kan få negativa konsekvenser om alltför mycket ansvar överlåts på den enskilda individen. Samtidigt finns ingen självklar motsättning, eftersom konsumentmakt inte bara innebär att välja mellan olika varor utan också om att utöva påtryckningar på nationella och internationella strukturer. Ett av de intressen som företag har är att framstå som socialt och etiskt ansvarsfulla. Vad gäller organisationer som EU, WTO och FN består de av ett antal medlemsländer, vars medborgare på olika sätt och i större eller mindre utsträckning har inflytande på de beslut som fattas. I det tidiga tjugohundratalets globala ekonomi befinner sig gränserna mellan konsument och producent och mellan konsument och medborgare i rörelse. Som konsumenter är vi delaktiga i att konstruera vår vardag, vår identitet och våra livsvillkor. Våra konsumtionsval medverkar också till att skapa villkoren för vår närmiljö såväl som miljön i ett globalt perspektiv, produktionsförhållanden i andra delar av världen och därmed också förutsättningarna för fred, rättvisa och en hållbar utveckling. Insikter som dessa gör att människor i ökande utsträckning kopplar samman sin egen konsumtion med de större sammanhang de ingår i. Då jaget på så vis utvidgas till att omfatta även andra kan det hända att ens egna intressen och ens personliga föreställningar om ett gott liv inte kolliderar med andras möjligheter att leva ett fullvärdig liv. Att handla utifrån en sådan inställning är kanske just att vara en ”schysst konsument”.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »