Masteruppsatser (IPS)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24922
Browse
Recent Submissions
Item Ditigalisering i rektors arbete - Utmaningar och möjligheter(2025-09-01) Navberg, Alan; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte Syftet med uppsatsen är att undersöka hur rektorer använder digitala verktyg i sitt ledarskap och att granska de strategier, tillvägagångssätt samt de möjligheter och hinder som uppstår i samband med användning av digitala verktyg i skolledarskapet. Teori Det empiriska materialet analyserades med stöd i relevant forskning och teoretiska perspektiv som belyser användningen av digitala verktyg inom skolledarskap, samt deras inverkan på rektorers yrkesutövning. Metod Uppsatsen har genomförts med en kvalitativ forskningsmetod i form av en fokusgruppintervju och en enkätundersökning. Denna studie utgår från en fenomenologisk ansats, vilken anses mest lämplig för att på djupet undersöka rektorers upplevelser av digitala verktyg i deras dagliga yrkesutövning. Resultat Resultatet i studien visar på en blandad upplevelse när det gäller användningen av digitala verktyg. Vissa rektorer upplever digitaliseringen som ett stöd i det pedagogiska utvecklingsarbetet, medan andra ser det som en belastning. Det framkommer tydligt att rektorerna efterfrågar både praktiskt stöd och kompetensutveckling för att kunna använda de digitala verktygen mer effektivt. Vidare lyfter flera rektorer att tiden inte räcker till för att både leda det operativa arbetet och samtidigt vara den pedagogiska ledare som styrdokumenten kräver.Item Cross-cultural adaptation of Chinese students in Swedish higher education. A case study within an international master’s program(2025-08-26) Wang, Zhiyun; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikThis thesis investigates the cross-cultural adaptation experiences of Chinese international students in Swedish higher education, with a particular focus on those enrolled in a two-year international master’s program in Sweden (Program X). Through a qualitative case study based on semi-structured interviews with eight participants, the study uncovers the everyday challenges these students encounter and the strategies they develop to adjust and thrive in a new academic and cultural environment. Guided by the Theory of Practice Architectures (TPA) and Ward’s cross-cultural adaptation framework, the study shows how students’ practices of adaptation are shaped and constrained by cultural-discursive, materialeconomic, and social-political arrangements. Key findings highlight the challenges in academic experiences, language barriers, and social integration, as well as students’ agency in adjusting learning strategies and negotiating cultural identity. By focusing on a non-English-speaking context often overlooked in international student research, this study aims to offer insights into the dynamics of mobility and adaptation and highlights the potential value of fostering more inclusive and responsive academic environments in the context of an increasingly globalized higher education landscape.Item The role of students’ digital literacy in the acceptance of the canvas learning management system in a mandatory use setting. A study of Sweden’s higher education(2025-08-26) Tavakoli, Pouya; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikThis study investigated the role of students’ digital literacy in their acceptance of the Canvas learning management system in the mandatory use environment of Swedish higher education through the lens of Ng’s Digital Literacy Model and Davis’s Technology Acceptance Model (modified by Symbolic Adoption). The study employed a quantitative research approach, using a combination of convenience and snowball sampling to distribute an online survey to on-campus students from various academic programs. In total, 151 students responded to the questionnaire. To address the research questions, statistical analyses were conducted, including linear correlation, multiple regression, and independent sample t-tests. The findings revealed that the research instrument lacked validity for measuring Symbolic Adoption and the Social-Emotional dimension of the digital literacy model, which restricted the study’s capacity to investigate the potential relationships between the students’ digital literacy and their Canvas acceptance in a mandatory use setting. However, very weak correlations were found between the Cognitive dimension of digital literacy and students’ perceived usefulness and perceived ease of use toward Canvas LMS. Also, several statistically significant differences were identified between engineering and social sciences students in terms of their technical skills and cognitive efficiency in using digital tools and searching online information. Conversely, no significant differences emerged between the two groups regarding their perception of Canvas’s ease of use or perceived usefulness.Item Fostering inclusion and pluralism through democratic education. A critical-comparative analysis of Swedish and Dutch curricula(2025-08-26) Nelissen, Marcus; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikThis study examines how democratic education fosters inclusion and pluralism in diverse societies through a comparative analysis of Swedish and Dutch curricula for early and primary education. Drawing on critical discourse analysis, the research explores how inclusion, pluralism, agency, and critical citizenship are conceptualized and operationalized in these contexts. The theoretical framework integrates foundational concepts from Dewey and Freire with contemporary insights from Biesta and Englund, and critical approaches from Waghid and Andreotti to evaluate democratic education practices. The findings reveal that both countries articulate strong commitments to democratic values in their curricula, though they differ in implementation approaches. While Swedish curricula emphasize normative democratic values and ethos, Dutch frameworks focus on competencies and constitutional principles. Both systems face tensions between curricular ideals and practical implementation within contexts shaped by neoliberal policies and societal polarization. The study identifies promising practices in both countries while highlighting persistent challenges, including balancing pluralism with social cohesion, fostering genuine student agency, and addressing Eurocentric narratives. The conclusions offer practical recommendations for strengthening democratic education through teacher preparation, curriculum development, and educational policy alignment.Item ICT-integrated practices in Finnish schools: Examining institutional and individual influences – evicence from ICILS 2018(2025-08-26) Musonda, Reagan; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikAim: This thesis employs a quantitative research approach, utilising data from ICILS 2018 to investigate the influence of ICT usage on teachers' ICT-integrated practices in Finnish schools. The research specifically examines the impact of institutional and individual factors, including leadership support, professional development, teamwork, and teacher attitudes, on these activities. In line with contemporary educational discourse, this study contributes to understanding how systemic and personal conditions shape teachers’ integration of ICT into pedagogical practices aimed at enhancing student engagement and learning outcomes. Theory: The social constructivist perspective provides the foundation for understanding how institutional and individual factors shape teachers' ICT-integrated teaching practices. Building upon Vygotsky’s Sociocultural Theory and his notion of mediation, this study conceptualises ICT as a cultural tool that supports socially mediated learning and instructional development. Within this framework, factors such as professional development, leadership support, collaboration among peers, and teacher attitudes are interpreted as culturally and institutionally structured supports that scaffold ICT use in classroom practices. Furthermore, the literature review offers a clear empirical basis by presenting validated relationships between these variables and ICT integration in teaching. Method: Data analyses were conducted using a regression-based approach, drawing on quantitative data from the ICILS 2018 teacher questionnaire. The analytical procedure involved Pearson correlation, simple regression, and multiple regression analyses, all performed using IBM SPSS. These analyses examined the relationships between institutional factors (leadership support for ICT use, professional development, teacher collaboration) and individual factors (teachers' attitudes towards ICT) on ICTintegrated teaching practices. This approach enabled the identification of both individual and combined effects of these variables on teachers’ use of ICT in classroom instruction. Results: The findings reveal that institutional and individual factors particularly leadership support, professional development, and collaboration positively impact teachers' ICTintegrated practices. These factors were associated with more frequent and meaningful use of ICT to foster student engagement and enhance learning outcomes. While the direct effects were substantial, the results also highlighted that certain institutional constraints, such as inconsistent access to training or limited collaborative structures, may hinder the full potential of ICT integration. These findings underscore the importance of systemic scaffolding through policy alignment, leadership vision, and continuous professional development to support sustainable digital teaching practices in schools.Item Exploring teacher perceptions of educational support and perceived self-efficacy for working with newly arrived migrant students in Sweden. A mixed methods approach(2025-08-26) Kennedy, Lauren; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikThis thesis explores Swedish teachers' perceptions of educational support and their selfefficacy in working with newly arrived migrant students (NAMS). With the background of a changing population due to an influx of migrants in the past decade, and a national mission of "equal schooling for all", this study investigates how teachers interpret and navigate the complex realities of multilingual and multicultural classrooms. Drawing on qualitative and quantitative data from teachers across the country, this research uses Bronfenbrenner's Ecological Systems Theory to analyse how teachers are influenced by several interrelated levels in their work with NAMS. Findings reveal considerable variation in teachers' capacity to meet the needs of NAMS and highlight a wide range of support across the country. A notable tension emerges between teachers’ self-efficacy and described classroom realities particularly in relation to language support and differentiated instruction. Although teachers believe that they are competent in several areas, they are also constrained by factors such as a time, and resources. There was a wide variety in available resources and methods to working with NAMS, and due to a small sample size results should not be generalized for the entire population. This study attempts to understand how various factors shape teachers' work with NAMS, and highlights the need for targeted professional development, enhanced cooperation, and more robust preparation for teaching in diverse educational settings.Item Transforming intercultural competence in non-formal Swedish-language learning: A case study of a library-based activity(2025-08-26) Huang, Chengyashu; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikThis study explores how non-formal language learning activities can foster intercultural competence among adult learners, using the theory of guided transformative learning as its framework. The aim of this research is to understand how such activities can serve as effective platforms for intercultural competence development. Guided transformative learning, built upon transformative learning theory and the zone of proximal development, captures the interplay between internal meaning-making and external guidance in the process of intercultural development. A qualitative case study was conducted on a non-formal Swedish-language learning activity organized by a public library, with data gathered through semi-structured interviews with three participants, a group interview with two facilitators, and three observation sessions. Thematic analysis revealed that participants’ intercultural competence was enhanced through reflective engagement with culturally embedded content, scaffolded by facilitator support and peer interaction. The findings indicate that participants’ intercultural competence developed through confronting challenges (e.g., language barriers, cultural puzzles, and social networking desire), engaging in critical reflection and peer interaction, and receiving guidance from facilitators. In this learning process, the activity’s cultural content, combined with a supportive learning environment, enabled participants to acquire cultural knowledge, adjust attitudes, and adapt behaviors towards the host culture.Item Role of education in gender equality and women’s socio-economic and personal empowerment in central India(2025-08-26) Dashottar, Meghna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikThis study examines the role of education in promoting gender equality and enhancing women’s socio-economic and personal empowerment in Central India. This paper examines women's perceptions and navigation of education as a tool for empowerment within patriarchal, caste-based, and socioeconomically constrained environments, drawing on Amartya Sen’s Capability Approach and intersectional feminist theories from scholars such as bell hooks, Kamla Bhasin, and Kimberlé Crenshaw. A qualitative, phenomenological research design using was employed, involving in-depth interviews with ten women aged 20–35 from various caste, marital, and educational backgrounds. The analysis employed a deductive thematic approach, facilitated by NVivo 12 software, which enabled structured coding while remaining anchored in the participants' lived experiences. The results indicate that education markedly improves confidence, decision-making skills, and economic autonomy. These outcomes are frequently contingent upon factors such as family support, cultural norms, and systemic barriers associated with caste, class, and mobility. The findings suggest that education enhances women's self-confidence, critical thinking, and decision-making skills, although its effects may vary by context. A substantial number of respondents indicate that education fosters independence and respect, allowing individuals to challenge gender norms, delay marriage, join the workforce, and assume leadership roles within their families and communities. The complete attainment of these benefits is obstructed by institutional barriers, including caste-based discrimination, limited mobility, safety issues, and the persistent undervaluation of women's contributions. This study illustrates women's emotional resilience and their engagement in minimal yet significant acts of disobedience as they navigate and assert their autonomy within socially constrained contexts. The study bolsters these findings by promoting legal reforms and policies that integrate education within frameworks sensitive to gender and cultural distinctions. It emphasizes that merely enhancing access is insufficient; to achieve lasting change, the societal norms and institutional structures that continue to restrict women must be addressed. The results provide significant contributions to feminist scholarship, grassroots action, and inclusive development strategies. By asserting their agency, assuming leadership roles, and making autonomous decisions, women champion their rights while concurrently reshaping society and fostering collective social advancement.Item School support systems and teachers´perceptions of teenage pregnancy. Implications for Academic Progression in Ghana(2025-08-14) Munko, Comfort; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikThis study employed Bronfenbrenner's Ecological Systems Theory to investigate how teachers in Ghanaian basic schools perceive the support systems for teenage mothers and the implications for academic progression. With high educational discontinuation rates among Ghanaian teenage mothers, despite policies encouraging their education (Morgan et al., 2022). Eight teachers from public basic schools in the Eastern region of Ghana who had experience dealing with pregnant students participated in semi-structured interviews using a qualitative methodology. The thematic analysis of the data highlighted four themes, illustrating ecological dynamics: Mesosystem Disconnections and Chronosystem Adaptations; Microsystem Adaptations and Exosystem Failures; Microsystem Disruptions and Ecological Transitions; and Disjunctures Between Policy Intent and Lived Experience. The findings show how pregnancy simultaneously causes complex ecological disruptions at several system levels, with mesosystem-level communication issues and uneven community support worsening microsystem-level issues like attendance barriers, stigma-induced social isolation, and conflicting role demands. Educational continuity is severely hampered at the exosystem level by implementation discrepancies between policy goals and reality, especially the lack of childcare services. The study advances Sustainable Development Goals 4 and 5, quality education and gender equality by focusing on SDG targets 4.1 and 4.5. According to these findings, interventions must address individual and interrelated barriers at multiple ecological levels to be effective. The former seeks to eradicate gender disparities in education, while the latter concentrates on universal access to sexual and reproductive health. Considering support as rights-based rather than voluntary, creating integrated mesosystem interventions, strengthening accountability systems, building teacher capacity, and making childcare integration a top priority are some of the recommendations. By addressing these systemic concerns with coordinated multi-level methods, Ghana can develop sustainable and equitable educational systems that will satisfy the needs and circumstances of a diverse student body. In this way, the SDGS' objectives for gender equality and education in general will be directly supported.Item Återhämtning i förskolan – en kvalitativ studie med fenomenografisk ansats om hur några specialpedagoger uppfattar sina kunskaper och handledning i arbetet mot pedagoger i förskolan(2025-05-06) Millander, Jenny; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Syftet är att genom intervjuer undersöka variationen i hur några specialpedagoger uppfattar arbete och förekommande kring barnens återhämtning i förskolors utbildning. Teori: För att undersöka de olika uppfattningarna hos 20 specialpedagoger används variationsteorin för att se likheter och skillnader genom flera teman som visade sig av det de beskrev. Även anknytningsteorin används för tolkning av resultat då förskolans utbildning bygger på relationers betydelse. Metod: Fenomenografi är den valda metoden för att urskilja specialpedagogers uppfattningar om barns återhämtning som fenomen genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Resultat: Det visade sig att de 20 specialpedagogerna uppfattar barns återhämtning i förskolan och dess handledningar kring fenomenet som ett varierande och komplext uppdrag. Det är av vikt att kunskapen om olika behov av återhämtning och hur den kan utformas är av stor vikt för varje barns välmående. Balansen mellan stress och återhämtning är något som framkommer som en aspekt att ta i beaktandet för varje barns innehåll i förskolans utbildning.Item En ensam förstelärare som gör skillnad. En aktionsstudie om elevintresse och delaktighet i naturvetenskaps lärande på mellanstadium(2025-04-08) Hamad, Abeer; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyfte: Studiens syfte är att undersöka hur undervisningen kan utvecklas med hjälp av elevers reflektion i aktionsforskning, vilka hinder och möjligheter som uppstår när nya kulturella redskap prövas och införs i undervisning, samt att få en förståelse för elevernas kommunikativa processer och upplevelse av sitt intresse och sin delaktighet som kan bidra till lärande och utveckling i NO undervisning. Teori: Studien antar ett sociokulturellt perspektiv och teori som resonerar elevers lärande, intresse och delaktighet. Perspektivet fokuserar på kommunikativa processer och reflektioner i lärande utifrån Säljö och Illeris teorier. Det synsättet och perspektivet innebär att lärande sker ofta ihop med andra genom deltagande i ömsesidiga aktiviteter, där lärande fokuserar mest på det sociala samspelet. Metod: Studien baserar och utgår från en aktionsforskningsansats som en kvalitativ metod för att undersöka och besvara forskningsfrågorna. Genom aktionsforskningsstrategier har data samlats in via lärarens- samt elevers loggböcker och enkäter med fritextsvar. Den insamlade data har systematiskt kategoriserats utifrån studiens syfte och frågeställningar, och analysen har genomförts med en kvalitativ metod. Särskilt fokus har lagts på elevernas upplevelser av NO-undervisningen och dess inverkan på deras delaktighet, engagemang och lärande. Resultat: Resultatet visade att elevers intresse och delaktighet var betydelsefulla för elevernas naturvetenskapliga lärande i synnerhet, men kan vara lämpligt och användbart även för andra skolämnen och lärande i allmänhet. Studiens resultat visade ett tydligt samband mellan lärande, delaktighet och intresse. Det visade också att intresse synliggör relationen mellan lärarens undervisning å ena sidan och elevernas drivkraft och engagemang å andra sidan. Andra betydelsefulla delar i undervisningen var att arbeta med varierade undervisningsmetoder, så att eleverna blev delaktiga samt att ämnesinnehållet sammankopplades till elevernas verklighet och omgivning. Resultaten från aktionsstudien belyste hur språkanvändning och kommunikation kring NO förändrades under aktionernas gång, samt de möjligheter och utmaningar som identifierades vid implementeringen av NO. Vidare tydliggörs elevernas inställning till forskningsbaserade arbetssätt. Studien visade också hur läraren använde kulturella redskap i sin NO undervisning. Studiens resultat visade även att eleverna och lärare ömsesidigt påverkade varandra genom sitt intresse och att detta hade inflytande på lärarens undervisningskvalitet. Lärarens reflektion över elevernas intresse och delaktighet blev därför viktig för vad som förekommer i klassrummet. Slutligen visade studien att genom ökad insikt och uppfattning om elevernas intresse, utifrån flera olika perspektiv och med stöd av aktionsforskning, kunde lärare inte enbart skapa ett intresse för NO ämnen som kunde bli hållbart, utan väckte elevers lust och nyfikenhet för lärande.Item SCHOOL EFFECTIVENESS AND MATHEMATICS ACHIEVEMENT IN SOUTH AFRICA: A Multilevel Analysis of School Effects and Geographic Variations Among Grade 9 Students(2025-03-03) Kattamaney, Seth-Tus; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikAim: This study examined how school characteristics influence mathematics achievement among Grade 9 students in South Africa. The research investigated the direct effects of school factors on achievement, explored mediating pathways through student characteristics, and analysed how these relationships vary across geographical contexts, focusing on academic emphasis, disciplinary climate, and resource effects between urban and rural settings. Theory: The research integrated the Dynamic Model of Educational Effectiveness with Durkheim’s Social Facts Theory to create a comprehensive theoretical framework. This synthesis provided foundations for examining how institutional and individual factors interact to influence mathematics achievement while acknowledging how social structures systematically shape educational outcomes across varied contexts. Methods: The study employed hierarchical linear modelling, together with the mixed.sdf function in the EdSurvey package, the R Programming Language for statistical analysis, to analyse data from the TIMSS 2019 South Africa Grade 9 assessment (20,829 students, 519 schools). The analysis examined direct school effects while controlling for student characteristics, investigated mediating pathways, and analysed cross-level interactions between school characteristics and geographical location. Results: School characteristics substantially influenced mathematics achievement through both direct and indirect pathways. School emphasis on academic success enhanced achievement directly and through student confidence (indirect effect: 0.389), while disciplinary climate operated through students’ classroom behavioural mechanisms. Geographic location emerged as a crucial moderator, with resource effects reversing between urban (b = 17.004) and rural contexts (interaction: b = -21.112). This demonstrates how institutional structures systematically shape mathematics achievement across South Africa’s diverse landscape.Item INVESTIGATING HOW PARTICIPATION IN SPORTS INFLUENCES ACADEMIC PERFORMANCE, SUBJECTIVE WELL-BEING AND PSYCHOSOMATIC HEALTH OF TEEENAGERS IN GOTHENBURG, SWEDEN.(2025-03-03) Bongazi, Judicael Tokoh; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikStudents’ academic performances in school are linked to several interacting factors such as well-being, health and sports participation. However, students’ participation in sports is still a great challenge in schools and requires more attention. Research indicates that the discussion of sports in schools in Europe started in the 1960s, but it is still a challenge even in recent times. Nevertheless, sports and health government departments have as main policy objectives to increase sports participation in schools as a means to promote citizens’ health and well-being. In Sweden for instance, since the early 1970s, the fields of education and sports have been in continuous debate as to whether they should operate parallel of each other or be treated as completely different fields. As a result, this study aimed to find out what effects does sports participation have on academic performance, subjective well-being and psychosomatic health of grade nine pupils in Sweden. Academic performance is the term used to indicate a student’s achievement after completing a course or subject from an institution, hence measuring the student’s learning across various academic subjects. Subjective well-being is how people experience and evaluate specific domains and activities of their lives and psychosomatic health on the other hand is a physical condition or illness caused by a mental or internal factor. Previous research has indicated a drop of teenage children from sports in Sweden, most of whom are in grade nine. Combined with this is the fact that in grade nine, there is a national grading for student’s performances which could be used as a measure of academic performance, hence, why grade nine pupils where the favourable choice for this study. Methods: Primary data was collected from different schools to analyse the potential influence of sports participation on academic performance, subjective well-being and psychosomatic health of students. The indicators are based on the theoretical framework of Bourdieu’s theory of capital and habitus and students’ self-perceptions. Results: The findings from the statistical tests perform on the variables showed no significance. That is, there was no significant relationship between sports participation and academic performance, subjective well-being and psychosomatic health of grade nine pupils in Gothenburg.Item Kollegialt utvecklingsarbete i högre utbildning. Aktionsforskning om etablering av och arbete i en kollegial samarbetspraktik(2025-02-28) Hultgren, Anna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyftet är att undersöka vad som händer och vad som synliggörs i och genom etablering av och arbete i en kollegial samarbetspraktik i ett lärarlag inom högre utbildning.Praktikarkitekturteorin och teorin om praktikekologier (Kemmis et al., 2014) har använts för att analysera hur materiella-ekonomiska, kulturella-diskursiva och sociala-politiska arrangemang påverkar och påverkas av ageranden (göranden, säganden och relateranden) i praktiker som är beroende av varandra. Studien är en aktionsforskningsstudie och omfattar ett antal aktioner som studerats. Data har samlats genom kontinuerliga observationer och reflektioner som nedtecknats i en loggbok, genom möten och intervjuer som videoinspelats och genom urval i statistik tillgänglig i digitala system. I arbetet med att etablera lärarlagets kollegiala samarbetspraktik synliggjordes att det fanns kulturella och organisatoriska hinder i lärarnas förutsättningar för att delta. Pedagogisk utvecklare identifierade dem men såg möjligheter. I styrande och riktningsgivande skrivningar delgav lärosätets ledning att lärare förväntades bedriva kollegialt samarbete och att kollegialt samarbete anses vara ett sätt att kompetensutveckla sig och varandra. När lärarna delgavs det förändrades deras inställning och kreativt arbete med att få arbetet att komma till stånd kunde inledas. Den kollegiala samarbetspraktiken etablerades och arbetet kunde upprätthållas. Genom att studera arbetet synliggjordes att: • det var viktigt att pedagogisk utvecklare både skapade organisatoriska möjligheter och kompetensutvecklade lärarna i att samarbeta • arbetet hade positiv påverkan på lärarnas kompetens, självförtroende och arbetsglädje, både positiv och negativ inverkan på deras upplevda stress och det förändrade deras syn på kompetensutveckling, kursansvar och kollegialitet • institutionsledningens visade intresse för arbetet motiverade lärarna och gav ledningen insyn i en nyvunnen resurs möjlig att nyttja för utvecklingsarbete i flera delar av verksamheten • studentgruppens praktik kom att innefattas i en väl utvecklad och samstämd undervisningspraktik och lärarlaget kom att möta en tacksam och engagerad studentgrupp.Item Perspektiv av omsorg i undervisningen En etnografisk studie av hur omsorg framträder och påverkar lärande och utveckling för elever i anpassad grundskola som läser ämnesområden(2025-02-28) Sjölin, Maria; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyftet med studien är att undersöka hur omsorg tillämpas för att främja lärande och utveckling för elever inom anpassad grundskola som läser ämnesområden. Det insamlade datamaterialet har analyserats tematiskt med stöd av socialkognitiv teori. Begreppet self-efficacy, även kallat självtillit eller självförmåga, är centralt inom denna teori och utgör tillsammans med Noddings omsorgsteori kärnan i analysen. Denna etnografiska studie bygger på 50 timmar kvalitativa videoobservationer, tillsammans med deltagande observationer och fältanteckningar av den pedagogiska praktiken på två anpassade grundskolor. Resultatet visar att lärares och paraprofessionellas förväntningar på elevernas förmågor, samt hur omsorg tillämpas, har en betydande inverkan på elevernas self-efficacy och därmed deras förutsättningar för lärande och utveckling. I resultatet framträder tre perspektiv av omsorg, vilka benämns som främjande, assisterande och hämmande. Dessa perspektiv är inte etablerade i tidigare forskning utan har utvecklats utifrån studiens insamlade empiri. Främjande omsorg gestaltas av höga förväntningar, samtidigt som kraven anpassas efter elevens aktuella nivå av kognitiva, sociala och emotionella förmågor. Assisterande omsorg tillhandahåller praktiskt stöd för att möjliggöra aktivt deltagande i undervisningen, samtidigt som elevernas omvårdnadsbehov tillgodoses. Hämmande omsorg karaktäriseras av låga förväntningar och begränsad delaktighet, vilket kan ha negativ påverkan på elevernas motivation och delaktighet.Item FRITIDSHEM, SAMVERKAN KRING EXTRA ANPASSNINGAR OCH SÄRSKILT STÖD(2025-02-28) Mattsson, Maria; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyftet med undersökningen är att, med frirumsmodellen som teoretisk ansats, undersöka hur personal i ett specifikt fritidshem ser på samverkan med skolan gällande elever som har plats på fritidshem och som är i behov av extra anpassningar och särskilt stöd under skoldagen. Studien utgår från frirumsteorin. Det resultat som framkommit har tolkats utifrån skolan som institution och skolan som organisation och dess inre och yttre gränser. Uppsatsen undersöks med en kvalitativ metod med utgångspunkt i en kultur och dokumentanalys. Kulturanalysen avser att få syn på skolan som organisation och dokumentanalysen avser skolan som institution. De yttre gränserna som styr skolan är otydliga och tolkningsbara vilket försvårar samverkan inom skolans organisation. De inre gränserna som relaterar till skolans inre arbete saknas eller är otydliga vilket syns i de svar som respondenterna ger. Respondenterna har exempel på hur detta kan tydliggöras och organiseras för att elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd ska ges bästa möjliga förutsättningar att lyckas i skolan.Item Det stora i det lilla med kraften att förändra normer. Matematiklärares beprövade erfarenheter genom aktionsforskningens tre ordningars perspektiv utifrån "sexualitet, samtycke och relationer"(2025-02-28) Haväng, Hanna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyftet är att utforska matematikgruppens gemensamma kunskapsproduktion och holistiska förståelse för kunskapsområdet ”sexualitet, samtycke och relationer” som en integrerad del av matematikundervisningen. Den syftar vidare till att bidra med att belysa villkoren för matematikgruppens kunskapsproduktion och beprövande av erfarenheter genom kommunikativa och demokratiska arenor. Resultatet visar att matematikgruppen utvecklar en förståelse för kunskapsområdet som ett demokratiskt och relationellt förhållningssätt, tillsammans med ett normmedvetet innehåll. Lärarnas inställning ändras när innehållet berör och engagerar eleverna, samt när de inser den moraliska och demokratiska kraft kunskapsområdet bidrar med för att granska verkligheten och bemöta fördomar och myter. De tre ordningarnas perspektiv möjliggör matematikgruppens kunskapsproduktion genom demokratiska och kommunikativa arenor. Begränsningar för matematikgruppen berör deras skilda kunskapssyn, undervisningstradition och läroplansförtrogenhet. Ytterligare begränsande arrangemang berör stödstrukturer för den cykliska processens olika faser, samt tid, lika förutsättningar och resurser.Item DET STORA I DET LILLA MED KRAFTEN ATT FÖRÄNDRA NORMER Matematiklärares beprövade erfarenheter genom aktionsforskningens tre ordningars perspektiv utifrån ”sexualitet, samtycke och relationer”(2025-02-28) Haväng, Hanna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSyftet är att utforska matematikgruppens gemensamma kunskapsproduktion och holistiska förståelse för kunskapsområdet ”sexualitet, samtycke och relationer” som en integrerad del av matematikundervisningen. Den syftar vidare till att bidra med att belysa villkoren för matematikgruppens kunskapsproduktion och beprövande av erfarenheter genom kommunikativa och demokratiska arenor. Som studiens teoretiska ramverk används Teorin om praktikarkitekturerna (TPA), för att analysera matematikgruppens villkor genom sägande, görande och relaterande, samt identifiera de arrangemang som möjliggör och begränsar matematiklärarnas gemensamma kunskapsproduktion. Pragmatismen och Deweys kunskapsteori används i studien för att analysera och diskutera resultatet utifrån att se lärandet som en aktiv, erfarenhetsbaserad och social process. Aktionsforskning som studiens metodologiska ansats bidrar till att förändringar iscensätts och studeras systematiskt i syfte att matematikgruppen tillsammans når en djupare förståelse och kunskap om ”sexualitet, samtycke och relationer”. Aktionsforskningen används både för att möjliggöra en förändring i praktiken, och skapa kunskap om den. Med utgångspunkt i att praktiken inom aktionsforskningen är social och deltagarbaserad skapas kunskapen i dialog och reflektion med varandra genom de tre ordningarnas perspektiv. Resultatet visar att matematikgruppen utvecklar en förståelse för kunskapsområdet som ett demokratiskt och relationellt förhållningssätt, tillsammans med ett normmedvetet innehåll. Lärarnas inställning ändras när innehållet berör och engagerar eleverna, samt när de inser den moraliska och demokratiska kraft kunskapsområdet bidrar med för att granska verkligheten och bemöta fördomar och myter. De tre ordningarnas perspektiv möjliggör matematikgruppens kunskapsproduktion genom demokratiska och kommunikativa arenor. Begränsningar för matematikgruppen berör deras skilda kunskapssyn, undervisningstradition och läroplansförtrogenhet. Ytterligare begränsande arrangemang berör stödstrukturer för den cykliska processens olika faser, samt tid, lika förutsättningar och resurser.Item "Jag kan vara sist idag!" Aktionsforskningsstudie om konflikthantering genom medling i förskola(2024-12-20) Larsson, Elin; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikResultatet visar att medling kan förstås som en aspekt av förskolans undervisningsuppdrag. I uppsatsen beskrivs sex olika medlingsstrategier: 1) Vara nära innan det händer: avvakta eller agera? 2) Fråga och lyssna: barns initiativ tar plats. 3) Känslor: hantera och förstå. 4) Skifta fokus: lekfullhet och humor. 5) Gemensamma regler: metasamtal samt 6) Konkretisera kommunikationen: begripliggöra och underlätta. I uppsatsens resultat identifieras även fem kvalitativt olika sätt som pedagogerna förstår sitt uppdrag i konfliktsituationer. Dessa ordnas hierarkiskt från ytlig till djup förståelse: A. Visa/använda sin kompetens. B. Acceptera barns beteende. C. Överföra värdegrund. D. Kommunicera på barns villkor. E. Medla. Vidare visar resultatet att deltagande pedagoger efter genomfört projekt fördjupat sin förståelse för uppdraget då barn är i konflikt.Item ChatGPTs formativa återkoppling på elevers förmåga att resonera - Hinder och möjligheter samt dess effekt på elevers självreglering(2024-12-16) Köhler, Anna; University of Gothenburg/Department of education and special education; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikResultatet visar att ChatGPT har stor potential att generera formativ återkoppling på elevers förmåga att resonera och på så sätt stötta dem i två av de tre självregleringsstrategierna. ChatGPT förmår inte hjälpa eleverna med strategin ”Vart ska jag?”. Dels eftersom en otränad AI kräver att läraren bidrar med syfte och lärandemål, dels för att denna självregleringsstrategi bör vara elevens egna val. Däremot kan ChatGPT stötta eleverna med de två strategierna ”Var är jag?” samt ”Hur tar jag mig dit?” så att extern återkoppling blir intern och möjliggör självreglering. För att återkopplingen ska bli strategisk och fokusera lärandemål krävs dock en hybrid teknik där samarbete mellan profession och AI föreligger. Efter genomförda interventioner visar resultatet ingen förändrad effekt i elevers självregleringsnivå. Både för- och eftertest ger ett genomsnittligt värde på nivå 3 (på en fyrgradig skala). Emellertid utmärker sig ett av självregleringsenkätens fyra delmoment. Temat autonomi påvisar endast ett medelvärde på nivå 2 i både för- och eftertest till skillnad från övriga teman (självreglering, mindset samt motivation för lärande) som alla ligger på nivå 3.