D-uppsatser
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/812
Browse
Recent Submissions
Item Tekniska förutsättningar för webbaserad programuthyrning(2003) Häggkvist, Stefan; Östberg, Andreas; Göteborgs universitet/Institutionen för informatik; Göteborg University/Department of InformaticsWebbaserad programuthyrning innebär, till skillnad från traditionell försäljning och implementering av informationssystem, att kunder erbjuds hyra systems funktionalitet över Internet. Denna modell anses av många ha stor framtidspotential, men skeptiker ifrågasätter konceptets hållbarhet och vi upplevde kvalitetsrelaterade problem i samband med driftsättning av ett system som användes över Internet under förhållanden som ur ett tekniskt perspektiv liknar programuthyrning. Syftet med denna uppsats är att undersöka om tekniska förutsättningar, vad gäller prestanda, pålitlighet och säkerhet, är goda för att bedriva webbaserad programuthyrning och om dessa förbättrats under de senaste åren. För att besvara undersökningsfrågan genomfördes prövning av fem hypoteser med anknytning till problemområdet. Empiriskt underlag togs fram genom mjukvarutester genomförda 1999 och 2003 samt en enkätundersökning ställd till det testade systemets användare. Resultaten av mjukvarutesterna indikerade att tillräckligt god prestanda och pålitlighet kan uppnås, samt att prestanda signifikant förbättrats de senaste åren. Resultatet får ytterligare stöd av enkätundersökningen. Uppsatsens slutsats är att tekniska förutsättningar för webbaserad programuthyrning, inom uppsatt avgränsning, är goda.Item Faktorer bakom användaracceptans av ett datalager(2005) Fransson, Therese; Göteborg University/Department of InformaticsFöretag har blivit allt mer medvetna om att det finns stora fördelar med att använda sig av datalager som ett beslutsstödjande system inom verksamheten. Lättillgänglig och väl-strukturerad information kan mycket väl vara avgörande för en organisations överlevnad på marknaden. Detta medför att behovet av snabb tillgång till eftertraktad information ständigt ökar och för att tillgodose detta behov utnyttjar flera företag datalager. Det är dock ingen enkel process att utveckla ett datalager, vägen till ett bra datalager är oftast mycket resurs-krävande. Det är viktigt att datalagret accepteras av användarna för att datalagret skall kunna fylla den funktion i verksamheten som det är avsett för. Denna uppsats syftar till att utreda vilka faktorer som kan påverka användaracceptansen vid användning av datalager. För att kunna besvara problemet har en litteraturstudie utförts samt intervjuer med sex olika datalageranvändare. Resultatet visar att användarna anser att de faktorer som framkom under litteraturstudien är betydelsefulla för användaracceptansen, som exempelvis utbildning och träning samt ett bra användargränssnitt. Dessutom bidrog de intervjuade med ytterligare faktorer, som inte fanns med i litteraturstudien.Item Ajax på webben undersökt och analyserat(2005) Wahlin, Andreas; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikEn ny term, Ajax, har dykt upp inom webbutveckling. Den utlovar något fundamentalt nytt för vad som är möjligt på webben, och säger att webbapplikationer nu kan komma nära applikationer man finner i persondatorer, med avseende på smidighet och respons. Detta sker genom asynkron kommunikation mellan klienten (webbläsaren) och servern. Är Ajax något nytt, hur kommer Ajax att påverka webben och finns det existerande teorier som går att applicera på Ajax? Uppsatsen besvarar dessa frågor genom litteraturanalys, och kommer fram till att Ajax inte är något nytt, att det inte kommer att innebära en överdriven revolution för webben (även om det kan bli en stor förbättring) och att det går bra att knyta Ajax till existerande teorier inom mjukvaruarkitektur.Item Mining a corporate intranet for user segments of information seeking behavior.(2005) Strindberg, Henrik; Göteborg University/Department of InformaticsOur intranets are growing and the constant unstructured adding of documents and information calls for the need of state of the art search tools. Very little studies have been conducted with the focus on information seeking behavior on intranets. More importantly, only a handful of researchers and vendors see the users as a heterogeneous group. Instead, search engines are designed for one group of people, the user. By applying data mining techniques on a week’s log file taken from a search engine of a large corporate intranet an explorative approach was taken to identify user segments in terms of information seeking behavior. Five rather homogenous segments of users were found and described. Some of the commonly used parameters in Transaction Log file Analysis on both Internet and intranet were examined regarding inbound correlation. The characteristics of these segments and the correlation among the parameters can be used as input when designing new and better fitting search tools.Item Enhancing Trading with Technology -A Neural Network-Expert System Hybrid Approach-(2003) Liljeblad, Daniel; Göteborg University/Department of InformaticsThe identification of specific patterns in stock price derived from technical stock analysis heuristics, which after occurring resulted in a predefined price movement, was the subject of this research effort. The motive was to enhance the profitability of an investment method based on such patterns. To identify the specific patterns resulting in the predefined price movement, artificial neural networks were used. A theoretical model for combining an expert system, filled with knowledge from technical stock analysis heuristics, and artificial neural networks into a hybrid integrated system was presented. Experiments were then conducted in order to evaluate whether the proposed method actually could improve the profitability of the selected investment method. Neural networks were trained in these experiments to classify whether the outcome of an occurred pattern would result in a predefined price movement. The major findings of this research was that; using the proposed method we were able to enhance some specific patterns used in technical analysis, occurring in the Swedish OMX- index during the specific period.Item Java applets - en bra teknik för klientbaserad programmering?(2001) Bramer, Ulrika; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikDen här magisteruppsatsen behandlar begreppet klientbaserad programmering som en teknik för att utveckla webbapplikationer. Undersökningen fokuseras kring frågeställningen: Är Java applets en bra teknik för att utveckla klientbaserade applikationer, med avseende på plattformsoberoende, säkerhet och funktionalitet? För att svara på denna fråga utformades tre delsyften: kartlägga bakgrunden till klientbaserad programmering, jämföra teknikerna Java applets och ActiveX samt utveckla en exemplifierande applikation med Java applets. Undersökningen utfördes på uppdrag av IT-företaget Resco som hade intresset och behovet av en klientbaserad filuppladdnings- och nedladdningsapplikation. Undersökningen är en kvalitativ studie med en, i huvudsak, deskriptiv undersökningsansats och bygger på litteraturstudier samt egna erfarenheter av utvecklingen av en Java applet. Resultatet av denna undersökning är att Java, som programmeringsspråk, har ett starkt utvecklat stöd för att utforma plattformsoberoende applikationer på ett, för användaren, säkert sätt och Java applets är därför en bra teknik för utveckla klientbaserade applikationer.Item FRAMGÅNG HOS IT-PROJEKT Varför är det så svårt att lyckas med ITprojekt?(2005) Magnusson, Niclas; Carling, Magnus; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikDå man ofta läser i fackpressen om IT-projekt som blir mycket dyrare än vad det var tänkt och tar mycket längre tid än väntat ville vi titta på vilka faktorer som avgör framgången hos ett IT-projekt. Detta gjorde vi genom att genomföra tolv kvalitativa djupintervjuer med olika projektdeltagare (säljare, konsulter och kunder) och låta dessa berätta för oss sin syn på projektarbeten och de problem som dessa kan ge. Vi trodde att tiden skulle vara den mest avgörande faktorn men efter vår tolkning av intervjuerna gav gällande att dålig kommunikation och projektdeltagarnas olika målbild är betydligt större orsaker till att IT-projekt misslyckas. Vi har baserat våra slutsatser på resultatet från intervjuerna men även fått dem bekräftade i projektlitteratur.Item Medborgarforum Om ett kommunalt e-forum och andra aktörer(2005) Nilsson, Julia; Göteborg University/Department of InformaticsAbstrakt: Det har blivit vanligt att använda Internet som komplement när det gäller den demokratiska praktiken i svenska kommuner. Denna studie har undersökt och beskrivit användningen av det elektroniska diskussionsforum som finns på Robertsfors kommuns webbplats. Studien har genomförts som nätetnografi på forumet, intervjuer med användare och observation av lokal demokrati utanför forumet. Aktörsnätverksteori (ANT) har använts och beskrivningen innefattar både mänskliga och icke-mänskliga aktörer. Det har framkommit att forumet ingår i ett relativt stort och aktivt aktörsnätverk och har många besökare och livlig debatt. En möjlig förklaring till detta som har framkommit är den öppenhet i form av frihet för användaren att fritt välja debattämne och möjlighet att vara anonym som forumet uppvisat. Samtidigt framkom det att just dessa saker var något som ett antal aktörer var negativa till. Studien visade också på skillnader mellan olika aktörers syn på forumets användning och syfte. Dessa skillnader fanns exempelvis i synen på vilka som skulle debattera, då varken politiker eller tjänstemän ansåg att de skulle delta medan medborgarna fann dialog med dessa grupper önskvärd.Item Upplevelser av en informationsmiljö i vården En kvalitativ studie av de anställdas bilder av IS/IT inom ett sydsvenskt landsting.(2005) Claesson, Mikael; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikTidigare rapporter som behandlat informationsmiljöer inom vården har kommit fram till att det finns olika typer av brister i informationsförsörjningen. Medan många av de tidigare studierna enbart konstaterat att det finns brister av olika slag beskriver denna studie de anställdas upplevelser av informationsmiljön samt vad de anställda anser vara det som föranleder dessa upplevelser. Studien har genomförts på ett sjukhus inom ett landsting i södra halvan av Sverige och syftet har varit att (1) ge intressenter inom landstinget en bild av de faktorer som försvårar införandet av informationssystem inom verksamheten och (2) ge akademiker inom informatikämnet ett sociokulturellt perspektiv på införandet av informationssystem inom en verksamhet. Studien följer en kvalitativ metod och datainsamling har skett genom studier av dokument, observation och intervjuer. Det empiriska materialet har analyserats utifrån ett teoretiskt ramverk som belyser management av IS/IT ur fyra olika dimensioner; Infologiskt, strukturellt, funktionellt och kulturellt. I min slutsats kommer jag bland annat fram till att en viktig faktor som försvårar införandet av nya informationssystem är när utveckling sker med ingen eller för lite samverkan mellan vanliga användare och ”experter” och att verksamheter är sociala konstruktioner där samverkan krävs för skapa positiva relationer och en stabil grund för förhandling inom och mellan olika kulturer.Item Elektronisk patientjournalshantering En studie av dokumenthanteringsrutiner kring patientjournalen vid Mölndals sjukhus(2005) Rooeen, Ladan; Hanna, Abeer; Aginjouneghani, Forough; Göteborg University/Department of InformaticsDenna uppsats presenterar en studie av dokumenthantering kring den elektroniska patientjournalen, Melior vid Mölndals sjukhus inom medicinkliniken. Syftet med uppsatsen var att kartlägga dokumenthanteringsrutiner kring patientjournalen samt undersöka problemrelaterade till redundant information och informationstillgänglighet utifrån vårdpersonalens perspektiv. Studien utfördes med ett kvalitativt angreppssätt och en etnografisk forskningsmetod. Insamling av det empiriska materialet gjordes med hjälp av intervjuer och observationer. Resultatet visar att personalen upplever dubbeldokumentation i patientjournal. Det visar också att de är ganska nöjda med informationstillgänglighet men den är inte optimal. Slutsatsen visar att det finns vissa bristfälliga rutiner vid hantering av journalen. Dubbeldokumentation förekommer ofta i journalen eftersom samma information antecknas på flera ställen i journalen av olika yrkeskategorier. Det saknas både en sökfunktion i systemet och en fungerande elektronisk kommunikation som underlättar tillgången till information på ett snabbt och smidigt sätt. Dessa slutsatser har dragits med hjälp av de empiriska resultaten och relevanta teorier. I både diskussion och slutsats delen ger vi även eventuella förslag till förbättring och effektivisering av journalhantering.Item Strategiska krav för samordnad verksamhetsutveckling Hur kan den strategiska kravbilden klassificeras?(2005) Nilsson, Magnus; Moreno Argango, Felipe; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikEtt problem vid verksamhets- och systemutveckling är att många gånger missas kartläggning av intressenter och deras krav. Vi undersökte strategiska krav och hur dessa fångades upp vid samordnad verksamhetsutveckling. Frågor som vi ställer är: Vilka är intressenterna och hur skall dessa rangordnas. När detta fastställts avgör sedan intressenterna vilka krav som är strategiska. Med hjälp utav existerande teorier identifierade vi ett antal kritiska framgångsfaktorer, utefter dessa utvecklade vi en enkät. Svaren på denna ledde fram till ett verktyg, där intressenternas betydelse betonas. Genom detta försökte vi få fram skillnader och likheter mellan privat- och offentligsektor. Befintliga modeller jämfördes med vårt verktyg och svaren från enkäten. På detta sätt kunde vi se svagheter och styrkor med modellerna inklusive vårt verktyg, PRIM-modellen. Denna kan användas vid framtagning av kravbilden. Flexibiliteten som finns i enkäten gör att den kan användas inom båda sektorerna. Andra möjligheter är att den kan modifieras för en speciell bransch eller verksamhet.Item Små handelsföretag och e-implementering - Infrastrukturen inom e-handelsdomänen i ett tillväxtperspektiv -(2005) Walter, Adam; Norehäll, Per-Olof; Göteborg University/Department of InformaticsMed Quo Vadis som röd tråd har vi varit intresserade av att titta på e-handel för små/mikroföretag i ett tillväxtperspektiv. Tillväxt får här en stark korrelation med begreppet utveckling. Det är infrastrukturen för e-handel som har varit i fokus för vår problemställning och som här tagit formen av två e-handelsförutsättningar: kommunikation (Internet) och logistik (transport). Ursprunget till detta är en entreprenad med ett transportbehov som startades för att fånga in väsentliga aspekter för små/mikroföretag och Internet som främsta medium för e-handel. Med hjälp av litteraturstudier en enkät, intervjuer, , fallstudier, observationer och insikter från entreprenadens utveckling och vardag har ett försök gjorts för att belysa och diskutera vår problemställning. Detta har gett lärdomar om skillnaden mellan ett småföretag och ett mikroföretag samt konsekvenser av detta. Övergripande resultat är att e-handelsdomänen är under stark utveckling på de två områden som fokuserats på. Till följd av detta kommer en eföretagares strategier och sin egen drivkraft, innovativitet samt resurser vara medlen till att utnyttja infrastrukturen för e-handel för att nå tillväxt.Item Kunskapsdelning i en outsourcingrelation En fallstudie på två globala företag(2005) Wennbom, Miriam; Nilsson, Håkan; Göteborg University/Department of InformaticsVid en IT-outsourcing kommer en viktig del av företagets kompetens att flytta till ett annat företag vilket gör att det blir av yttersta vikt att kunskapsdelningen mellan företagen fungerar väl. Uppsatsens problemområde är att identifiera bakomliggande faktorer till en lyckad kunskapsdelning mellan två parter i en IT-outsourcing-relation, för att minska den kompetenslucka som uppstår då kundföretaget outsourcar en stor del av sin IT-kompetens till ett annat företag. En studie genomfördes på SKF och EDS, som är i en situation där SKF: s IT-outsourcing till EDS pågått under en tid och frågor av denna typ börjar uppkomma. Metoden för datauppsamlandet var intervjuer på båda företagen med respondenter på olika befattningar, såväl operativa som strategiska. Resultaten jämfördes sedan med litteraturen på området för att finna likheter och skillnader. Våra resultat visar vad företag i liknande situation bör tänka på för att kunskapsdelningen skall ha en förutsättning för att fungera på ett optimalt sätt. Vi fann att en framgångsrik kunskapsdelning i hög grad beror på de inblandade organisationernas möjligheter till kulturell anpassning, hur relationen mellan organisationerna avspeglas i verksamheten samt hur väl organisationerna kan förvärva extern kunskap till den egna organisationen.Item Riktlinjer och rekommendationer för utformning av strategier för informationsöverflöd En fallstudie på Postterminalen i Göteborg(2005) Rülcker, Johan; Jankovic, Ulrika; Hagström, Jenny; Göteborg University/Department of InformaticsIdag har de flesta organisationer ett informationssystem som stödjer verksamheten. Utvecklingen går mot en ökad informationsmängd där informationsöar och informationslabyrinter blir allt vanligare. Detta leder till att organisationer i dag behöver någon form av struktur på informationssystemet för att bibehålla kontrollen. Följden av att en organisation saknar struktur blir informationsöverflöd. För att motverka detta inom organisationen kan en informationsstrategi arbetas fram. Ett sätt att gå tillväga är att genom samverkan med hela organisationen uppbringa riktlinjer och rekommendationer som alla medarbetare kan ställa sig bakom. Vi har studerat en organisation där det förekommer ett informationsöverflöd. Framför allt cheferna använder sig av ett för stort antal kanaler vid spridning av information inom organisationen. Vår undersökning har genomförts genom en fallstudie där det empiriskamaterialet i huvudsak har insamlats genom personliga intervjuer och gruppintervjuer. Resultatet pekar på en dålig överrensstämmelse mellan informationshantering och befintlig informationsstruktur. Vi har identifierat informationsöar, informationslabyrinter och informationsöverflöd. Vår slutsats är ett antal riktlinjer och rekommendationer som kan användas generellt för behandling av informationsöverflöd.Item Elektroniska inköpssystem i svenska kommuner - En kvalitativ studie av tre kommuners arbete kring tre processinriktade faktorer(2005) Olsson, Nils-Göran; Fridell, Ulrik; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikElektroniska inköpssystem i offentliga verksamheter kan vara ett verktyg för att uppnå ökad effektivitet och minskade kostnader. Införandet ställer dock vissa krav på verksamheten. Denna uppsats syfte var att undersöka hur tre västsvenska kommuner hanterat tre processinriktade faktorer. Dessa tre faktorer var: Processanalys & effektiva processer; Kontinuerlig övervakning och förbättring av processer och verksamhet; Kompetensutveckling, mål & motivation. De undersökta kommunerna var Borås Stad, Alingsås Kommun och Skövde Kommun. Resultatet av undersökningen visade bland annat att endast en av de undersökta kommunerna arbetat mer ingående med samtliga tre faktorer. En anledning till detta visade sig vara att genom branschstandarden SFTI är mycket av detta arbete redan gjort på myndighetsnivå. Dock fann vi att mer arbete kring faktorerna bör göras i kommunerna.Item CHALMERS INNOVATIONS BIDRAG TILL UTVECKLINGEN AV IT-FÖRETAG(2005) Gotvik Pettersson, Åsa; Eckerström, Anders; Göteborg University/Department of InformaticsSyftet med uppsatsen var att beskriva och analysera Chalmers Innovations bidrag till utvecklingen av de verksamma företagen på Lindholmen Center. Företrädare för sex företag intervjuades. Företagen hade vid inträdet nått olika långt i sin utveckling och företagen utvecklades även olika under tiden i inkubatorn. Chalmers Innovation bidrog till företagens utveckling på ett flertal olika sätt. Företagen uppfattade Chalmers Innovations bidrag som relativt anpassat efter deras behov. Kombinationen av samtliga bidragsformer var mycket betydelsefull för företagens tidiga utveckling. De två enskilda bidrag som hade störst strategiskt värde under företagens tidiga utveckling var bidraget till finansiering och den positiva image inkubatorn förde med sig.Item Implementing a global IT Infrastructure policy through projects - A study of policy realisation at SCA(2005) Hahne, Joakim; Odéhn, Daniel; Göteborg University/Department of InformaticsThis Thesis was realised during the spring of 2005 as a Case Study at T&I Service at Svenska Cellulosa Aktiebolaget (SCA). The focus of our study was a centralisation initiative within three business groups. This demanded a compulsory common IT Infrastructure Policy. The implementation was executed through projects and the thesis purpose was to investigate how a global company implements an IT Infrastructure policy through projects. Through extensive interviews with key persons we gathered the empirical data needed to analyse the problem statement. Our findings show that to succeed with a policy implementation it is vital that mid‐level management know what they are supposed to do and makes sure the process is carried out. Communication concerning the goal and how to reach it are vital, and somewhat insufficient in SCAs case. By applying Corporate Performance Management the organisation brings together the business groups and secures that the organisation follows a common strategy and are better able to communicate and drive strategy down throughout the organisation which enables people to act and make decisions that support the strategic goals. The projects have been successful, even though we found them to be deficient in areas such as: internal communication, measurements and documentation. These areas should be improved to facilitate future projects and enhance the organisations maturity in developing best practices.Item IT-stöd för verksamheter vars praktik karaktäriseras av distribuerat säsongsarbete - En fältstudie inom bygg- och anläggningsbranschen(2005) Stocks, Anna; Sköld, Lovisa; Fagervall, Erika; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikInformationsteknologins (IT) framfart och utveckling har bidragit till att många arbeten har förenklats och effektiviserats. Informationsteknologi används alltmer inom bygg- och anläggningsbranschen. Många verksamheter inom denna bransch präglas av distribuerat säsongsarbete. Det innebär att nya människor anställs säsongvis, vilket kan innebära problem när det gäller överföring av kunskap. Med hjälp av mobil IT kan information organiseras, hanteras och alltid vara åtkomlig och därmed kan de distribuerade arbetarnas praktik underlättas. Denna studie har försökt identifiera de mönster som karaktäriserar distribuerat säsongsarbete samt vilka funktioner som mobil IT bör innehålla för att stödja arbetarna inom denna praktik. För att genomföra studien har vi använt oss av den etnografiska metoden observation. Fältstudien har genomförts på ett företag inom bygg- och anläggningsbranschen. Under fältstudien har vi så långt det varit möjligt agerat som deltagande observatörer och genomfört konversationsintervjuer. En slutsats vi kunnat dra är att arbetarna inom denna typ av verksamhet som karaktäriseras av distribuerat säsongsarbete är mobila i olika situationer och denna mobilitet yttrar sig på olika sätt. En verksamhet som präglas av distribuerat säsongsarbetet kan ses som gemenskaper. Eftersom arbetets natur kräver att kompetensen är mobil innebär det att arbetarna rör sig mellan dessa gemenskaper som då ändrar struktur. Enkel kommunikation och koordinering är därför något som är viktigt för den studerade praktiken. Viktig är även hanteringen av den information och kunskap som finns inom verksamheten. Det krävs att denna organiseras, uppdateras och är tillgänglig för alla arbetare för att praktiken ska kunna effektiviseras. Detta är något som ett mobilt IT-stöd skulle kunna hjälpa till med.Item FRAMGÅNG HOS IT-PROJEKT Varför är det så svårt att lyckas med ITprojekt?(2005) Magnusson, Niclas; Carling, Magnus; Göteborg University/Department of InformaticsDå man ofta läser i fackpressen om IT-projekt som blir mycket dyrare än vad det var tänkt och tar mycket längre tid än väntat ville vi titta på vilka faktorer som avgör framgången hos ett IT-projekt. Detta gjorde vi genom att genomföra tolv kvalitativa djupintervjuer med olika projektdeltagare (säljare, konsulter och kunder) och låta dessa berätta för oss sin syn på projektarbeten och de problem som dessa kan ge. Vi trodde att tiden skulle vara den mest avgörande faktorn men efter vår tolkning av intervjuerna gav gällande att dålig kommunikation och projektdeltagarnas olika målbild är betydligt större orsaker till att IT-projekt misslyckas. Vi har baserat våra slutsatser på resultatet från intervjuerna men även fått dem bekräftade i projektlitteratur.Item Strategic use of IT in Radiology A comparison between Sweden and the USA(2005) Andersson, Jonas; Göteborgs universitet/Institutionen för informatikInformation technology in healthcare is a hot topic both in the media, and for those who work in healthcare. Many experts argue the benefits that would be achieved by using IT more in healthcare. Within radiology there has been major efficiency and quality increases through digital imaging and information systems. This thesis examines how these information systems are strategically used in radiology departments in Sweden and the USA. The study shows that radiology is mature when it comes to use of IT and that productivity is high, but the use of digital technology alone, does not provide any competitive advantage to radiology. It does make it possible to run the business of radiology in new ways which could provide advantages. The real beneficiaries of the fast development of digital technology in radiology is society as a whole, and both Sweden and the USA have work in progress towards integration of systems nation-wide for healthcare in general.