Globala utvecklingsstudier
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/28940
Browse
Recent Submissions
Item Europeiska rådets gestaltning av klimatkrisen: En empirisk undersökning av Europeiska rådets inramning av klimatkrisen under åren 2019–2024(2025-04-04) Falk, Selma; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierThis paper aims to deepen the understanding of how the European Council frames the climate crisis and its implications for political legitimacy and policymaking. The climate crisis is one of the most pressing challenges of our time, influencing not only environmental systems but also societal structures and governance. By analyzing the European Council’s framings during the 2019–2024 strategic agenda, this research investigates how political actors shape narratives to justify actions and policies in response to the climate crisis. Through a discourse analysis of official Council conclusions, using a framework drawing on six typologies of framing, the research examines the Council's evolving narrative in the context of multiple crises, including the COVID-19 pandemic and the war in Ukraine. The results indicate that while the climate crisis was initially framed as an existential and ecological threat, the focus shifted over time toward economic opportunities and global competitiveness. This shift coincided with the integration of climate policies into the EU’s broader economic strategy while deprioritizing justice and ecological concerns. The discussion around the climate crisis diminished significantly after 2021, often appearing as a secondary consideration under broader economic or energy-related topics. This shift raises questions about the compatibility of economic growth and environmental sustainability and highlights the challenges of fostering legitimacy in addressing complex problems like the climate crisis. It argues that the economic framing of the climate crisis risks narrowing the scope of action, undermining the Council’s capacity to comprehensively address its multifaceted dimensions.Item Svenskt lantbruks bidrag till en ökad vegetabilisk livsmedelsproduktion för global matsäkerhet Vilka perspektiv har svenska lantbrukare?(2024-02-23) Berndes, Ella; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierDenna undersöknings syfte grundas i att den globala problembeskrivningen för matsäkerhet, där klimatförändringar, markexploatering och en växande population kan leda till att den totala tillgången på mat blir mindre än behovet. Nödvändiga åtgärder enligt sammanfattad forskning inom matsäkerhet samt IPCC är en sänkt proportion animalier, till förmån för en ökad proportion vegetabilier i den globala livsmedelskonsumtionen. Denna undersökning ämnar se på svenskt jordbruks förutsättningar för att bidra genom liknande åtgärder. Det görs genom att semistrukturerat intervjua lantbrukare för att få deras perspektiv på förutsättningar och hinder, och generell ställning till vegetabilisk livsmedelsproduktion, och hur den ses i relation till den animaliska. I resultatet som presenteras i en tematisk analys, syns flera teoretiskt möjliga förutsättningar, men också reella hinder, vilka främst tar form i lantbrukarnas nuvarande situation. Materialet signalerar också att ämnet är kontroversiellt, och att animalier indirekt kan prioriteras över vegetabilier på grund av en stark historisk ställning och maktposition i branschen.Item Corporate Social Entrepreneurship: Shaping Identities in Private-led Solar Technology Dissemination(2017-01-26) Szychlinski, Lukasz; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierUN's 2030 Agenda for Sustainable Development sets the agenda for global development in the near future and aims to end poverty through the involvement of the private sector in global development issues and the promotion of entrepreneurial practices and environmentally sound technologies. Tanzania is a country where the government encourages private-led distribution of public services to battle problems related to poverty. Multinational corporations are involved in the country's energy sector where some offer solar home systems to low-income customers and distribute them through locally trained and employed solar technicians. The purpose of this thesis was to contribute with better understanding of local solar technicians as social actors and how their identities are shaped by contemporary global development discourses. This was achieved through a text study and interviews with local solar technicians trained and employed by a Berlin-based company in Arusha, Tanzania. The research problem was addressed through a discourse analysis encompassing theories of materiality. Subject positions offered to the local solar technicians were identified and analyzed against the respondents articulations to investigate how corporate social entrepreneurship discourse plays out in the way local solar technicians understand themselves. This study has found that local solar technicians are offered to identify themselves as community members and employees, subject positions that bring both limitations and possibilities for them as individuals. As employees, the local solar technicians are constructed as independent social entrepreneurs that on behalf of their employer are expected to influence and educate their communities. The articulations of the respondents show that they all relate differently to corporate social entrepreneurship discourse and solar technology and let it play different roles in their lives. This study draws the conclusions that the constitution of local solar technicians as a group of social actors can be problematic for them as individuals and can lead to unpredictable social outcomes, since it does not reflect their own subjective understanding of themselves. The role of local solar technicians as social actors promoting specific world views and lifestyles further leads to that whole communities understand themselves through the words and believes of a few. The structures of representations and articulations of corporate social entrepreneurship discourse will thus have long term consequences in society and effect the lives of many.Item “Våra vapen är pennor & böcker”: en kvalitativ studie om afghanska högstadieflickors uppfattningar av utveckling & frihet samt de bådas upplevda påverkan om flickorna istället vore pojkar.(2017-01-23) Fristrand, Jennny; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierDevelopment and freedom are two key concepts in global development studies. This thesis aims to research Afghan high school girls’ perceptions and experiences of development and freedom. How these concepts are concretized through possibilities and limitations in their everyday life will answer the research problem. Further, it also investigates whether the girls feel that they have equal access to development and freedom in practice as boys, or if this would be different if they were boys. The analysis, which is a systematizing qualitative text analysis of the distributed survey, is based on the theoretical frameworks of development as economic growth by Jefferey Sachs (2006), development as freedom by Amartya Sen (2002) and development as context-specific by Cheryl McEwan (2009). Earlier research about how fundamental differences between women and men creates inequality (Sen, 1990) and why girls, against all odds, stay in school (Warrington & Kiragu, 2011) and finally the phenomena Bacha Posh – girls disguised as boys in Afghanistan (Nordberg, 2010) are also implemented to facilitate the analysis. The material for this study, distributed by the Swedish and Norwegian Afghanistan Committee, was collected from a survey conducted with 57 girls in Afghanistan. A semi-structured interview with each Committee was conducted to get a context-based background about the girls and the school. The main results of the study show that the girls see development and freedom from an individual perspective and not as something for or done by the state, which thus strengthens Sen’s theory. The girls also highlights the inequality between boys and girls, since a majority thinks it would be beneficial to be born or/and to be a boy to facilitate for development and freedom. The main conclusions of the study show that the girls perceive inequality in relations to boys, but also highlight their hopefulness towards themselves and the future where education is an important factor for their optimism.Item ”Hon är också en viktig person i Biskopsgården”: En kvalitativ studie om unga kvinnors Empowerment i Biskopsgården(2016-10-04) Olsson, Martina; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierStudien belyser frågan kring unga kvinnors Empowerment i stadsdelen Biskopsgården, Göteborg. Att invånare ska få större tillgång till inflytande är ett etablerat fokus i den svenska utvecklingspolitiken, däribland i Göteborg. Genom en kvalitativ metod har studien analyserat hur olika aktörer i Biskopsgården ser på unga kvinnors delaktighet och inflytande. Studien ämnar att se vilka faktorer som hindrar och möjliggör unga kvinnors empowerment. Frågan om hur olika aktörers åsikter ser ut gällande ämnet besvaras genom semi-strukturerade intervjuer med personer som är verksamma i Biskopsgården och studien fokuserar på tre olika faktorer; eventuella hinder för unga kvinnors delaktighet i Biskopsgården, medborgardialogens funktion i stadsdelen och föreningslivets roll för unga kvinnors delaktighet. Som teoretisk anknytning belyses bland annat maktanalys inom såväl medborgardialog som inom teorier kring empowerment. Många svar har getts till de frågor som ställts, men de övergripande slutsatser som dragits är hur visionen om invånarens delaktighet och inflytande inte håller i praktiken. Studien belyser dock hur situationen kan komma att ändras då medvetenhet kring problematiken finns hos såväl myndigheter, föreningsaktiva och övriga deltagande intervjupersoner.Item Minskad animaliekonsumtion inom skolmatsrestaurangerna i Göteborgs Stad: En kvalitativ studie om åtgärder för att nå målet minskad klimatpåverkan från maten(2016-10-03) Nord, Sara; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierGöteborgs Stad är uppmärksammade för sitt klimatarbete både i Sverige och internationellt. I denna studie studeras Göteborgs Stads arbete med miljömåltider som innebär att minska klimatpåverkan från maten inom skolverksamheten, genom minskad animaliekonsumtion och införande av vegetariska måltider i skolmaten. Studien fokuserar på två åtgärder inom miljömåltider som handlar om införandet av en vegetarisk dag i veckan i alla skolmatsrestauranger och utbilda måltidspersonal i vegetarisk matlagning samt ett ramavtal om 100 procent ekologiskt kött. Denna studie kritiserar Göteborgs Stads åtgärder och målsättningar för minskad klimatpåverkan från maten som väldigt försiktiga baserat på tidigare studier om animaliekonsumtionens klimatpåverkan som visar att det krävs mycket mer än en vegetarisk dag i veckan för att uppnå klimatmålen både globalt och lokalt inom staden. Utifrån en teori av miljöforskarna Anhang och Goodland (2009) att det är bättre att ta stora steg och införa vegetarisk hela veckan, tillsammans med positiv lansering av den vegetariska maten, kommer denna studie undersöka varför Göteborgs Stad tar försiktiga steg mot minskad klimatpåverkan från maten. Studien är en kvalitativ studie baserad på samtalsintervjuer med tjänstemän och politiker som på olika nivåer jobbar med miljömåltid i Göteborgs Stad, samt ett exempel från en privatskola i staden som med eget miljöarbete med maten har tagit mycket större steg än Göteborgs Stads kommunala skolor hittills har gjort inom arbetet med miljömåltider./ Gothenburg City is recognized for its climate work both in Sweden and internationally. This study examined the City of Gothenburg's environmental meals that involves reducing the climate impact of food within the school, through reduced animalistic food consumption, and the introduction of vegetarian meals in school meals. The study focuses on two measures of environmental meals is about the introduction of a vegetarian day a week for all school-restaurants and a course in vegetarian cooking for all chefs in school-restaurants, and also a framework agreement on 100 percent organic meat. This study criticizing the City of Gothenburg objectives for reducing the climate impact of the food as very cautious based on previous studies of climate impact from animalistic food consumptions, showing that it takes a lot more than one vegetarian day a week to achieve the climate goals both globally and locally within the city. Based on a theory of environmental scientists Anhang and Goodland (2009) that it is better to take the big step and introducing vegetarian all week, along with the positive marketing of the vegetarian food, this study examine why the City of Gothenburg are taking cautious steps toward reducing the climate impact of the food. The study is a qualitative study based on interviews with officials and politicians at all levels are working with environmentally meal in the City of Gothenburg, as well as an example of a private school in the city that with its own environmental work with the food has taken much bigger step than the public schools in Gothenburg City have made so far within the work of environment meals.Item Vilken roll spelar hållbar utveckling för Löfbergs som företag?: En kvalitativ tematisk analys med hermeneutisk utgångspunkt(2016-04-08) Johnson, Jenny; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierHållbar utveckling har sedan publiceringen av Brundtlandrapporten år 1987 diskuterats flitigt och varit aktuellt på agendan (Death, 2010, s. 36). Enligt Brundtlandrapporten ska den hållbara utvecklingen ske genom både ekonomisk- och social- utveckling och på så vis att miljön inte tas till skada för att möta dagens och framtidens behov (Brundlandt Commission, 1987). År 1999 på ”World Economic Forum” uppmanades det att näringslivet skulle ansluta sig till FN ”i en global pakt med gemensamma värderingar och principer som kommer att ge den globala marknaden ett mänskligt ansikte” vilket då Global Compact bildades (FN- förbundet, 2007). Det är kopplat till CSR som beskriver företagets sociala ansvar och inkluderar både ansvar för miljö samt mänskliga rättigheter (FN- förbundet, 2007). Hans De Geer menar att det idag inte handlar ”om företag ska ta ett socialt ansvar, utan hur de ska bete sig för att göra detta (Borglund, De Geer & Hallvarsson, 2009, s.13). Kaffeföretaget Löfbergs vision är att ”Löfbergsgruppen ska uppfattas som Europas mest hållbara kaffekoncern som med passion, starka varumärken och det godaste kaffet levererar ökat värde för våra kunder och ägare” (Löfbergs 2013/2014, s. 9). Syftet är att undersöka vilken roll hållbar utveckling har för kaffeföretaget Löfbergs och hur de förhåller sig till det vilket även är huvudfrågan. Uppsatsen är tänkt att ge svar på frågeställningarna om vilka drivkrafter som finns för Löfbergs för att arbeta med hållbar utveckling och hur Löfbergs arbetar inom hållbar utveckling utifrån teori om hållbar utveckling, CSR och företagsetik samt tidigare forskning om samarbete med företag och NGO. Metoden som använts är kvalitativ tematisk analys med hermeneutisk utgångspunkt. Empiriska materialet grundar sig på informant-intervjuer med hållbarhetsdirektören Eva Eriksson på Löfbergs i Karlstad samt med Johannes Hartvigson som är vikarierande ansvarig för press och omvärldsbevakning på Fairtrade Sverige i Stockholm. Intervjun med Fairtrade valdes för att Löfbergs använder sig av certifiering på dess produkter (Löfbergs, 2015a). Dessutom behandlas material från Brundtlandrapporten (1987) och Löfbergs Hållbarhetsredovisning (2013/2014) samt hemsidor från Löfbergs och Fairtrade. Resultatet blev att Löfbergs främsta drivkrafter är dess intressenter där tonvikten ligger på ägarnas intressen om hållbar utveckling samt att Löfbergs arbete med hållbar utveckling grundar sig i både ekonomisk, social och miljömässig grund. Slutsatsen är att hållbar utveckling spelar en avgörande roll för Löfbergs agerande och handlande.Item Lärarens demokratiska redskap mot våldsbejakande radikalisering: En studie vid skolverksamheter inom Statens särskilda ungdomshem(2016-02-11) Carlson, Fredrik; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierUtbildningens och demokratins roll ses som viktiga i arbetet mot våldsbejakande radikalisering, på den globala arenan och i Sverige. Oavsett regeringens ambition att värna demokratin för att motverka våldsbejakande radikalisering, är läraren roll helt avgörande när det kommer till att bemöta våldsbejakande radikalisering i skolmiljön. Eleverna i skolan inom Statens institutionsstyrelse (SiS) befinner sig i riskzonen för radikalisering. Studien syftar att göra samtalsintervjuer med rektorer, lärare och en elev i skolan på två SiS-hem. Utifrån det ämnar uppsatsen till att undersöka hur skolpersonal förstår och realiserar läroplanens uppdrag kring demokrati och mänskliga fri- och rättigheter. Det kan användas för att urskilja några metoder och arbetssätt för att motverka anti-demokratiska budskap, och våldsbejakande radikaliseringstendenser, inom SiS skola. Studien har likväl beaktat tidigare forskning inom SiS, radikaliseringsprocessen och utbildning mot extremism och kommit fram till att ingen radikalisering sker inom de två skolorna, förutom emellanåt högerextremism. Däremot finns det stora anti-demokratiska utmaningar som riskerar att ta sig radikaliserande uttryck. Dessa motverkas främst inom SiS skola genom att öka kunskap, utveckla demokratiska förmågor och implementera demokratiska värderingar, samt vara en likvärdig, demokratisk och inkluderande skola.Item Burmas demokratiseringsprocess – också för kvinnor?: En kvalitativ studie av hur politiskt aktiva burmesiska kvinnor ser på sina förutsättningar för politiskt deltagande(2014-09-15) Kvist, Johanna; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierIn the beginning of this century United Nations expressed their concern about the lack of female participation in politics through a number of resolutions and conventions. To ensure sustainable development and democracy, United Nations argued the importance of women’s participation in every level of politics within a state. Burma is a country that is in the middle of an ongoing democratization process and women are not considered to participate in this process. The purpose of this thesis is therefore to analyze the experience of politically involved Burmese women in their political participation progress. This study has been realized through semi-structured interviews with nine Burmese women, in both Thailand and Burma. The questions that have been asked are about what societal and cultural barriers women meet when they are, or want to be, political involved, both from the society and within their own political organizations. The empirical material has been analyzed through gender theories with focus to find keywords and themes. The study finds that norms about gender in the Burmese culture and society are barriers when women want to be politically involved. The role of the woman is understood as being a good mother and housewife, which hindrance women when they want to participate in politics. Women also experience obstacles getting involved in decision-making processes and leadership roles because opportunities are mostly given to men, and also from men to men. However, although women face different kind of barriers entering the political sphere there is still evidence of women being politically involved, which indicates some kind of agency. The women also pointed out that the future focus must be on encouraging young woman to politically participate in the transformation process in Burma. The conclusion that can be drawn out of this study is that the barriers that women meet in their political participation are deeply rooted norms about gender which are given from one generation to another.Item “Stop Rape [of women and girls] Now”: En diskursanalys av UN Action:s representationer av förövare och offer till konfliktrelaterat sexuellt våld(2014-06-30) Attefalk, Maria; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierKonfliktrelaterat sexuellt våld är ett fenomen som fått stor internationell uppmärksamhet under de senaste två decennierna. Det har talats om passiva och sårbara kvinnor som brutalt våldtagits av uniformklädda män. I realiteten drabbas dock även män och pojkar av sexuellt våld och våldtäkt, likväl gör sig kvinnor och flickor skyldiga till sexuella övergrepp i konflikter. UN Action är det internationella organ som FN använder för att kordinera sitt arbete mot konfliktrelaterat sexuellt våld och denna uppsats syftar till att analysera UN Action:s diskursiva representationer av förövarna och offren. Dessa representationer diskuteras mot bakgrund av tidigare forskning som har dekonstruerat de hegemoniska representationerna av det konfliktrelaterade sexuella våldets förövare (män) och offren (kvinnor), samt påvisat andra kontignenta diskursiva representationer; så som ”män och pojkar som offer” samt ”kvinnor och flickor som förövare”. Diskursanalysen har använts som analysverktyg och det material som har studerats är hämtat från UN Action:s hemsida Stop Rape Now. Analysen av materialet har visat att gruppen ”män och pojkar som offer” idag finns representerade hos UN Action men som en sekundärgrupp bakom den primära problematiken – att kvinnor och flickor drabbas av konfliktrelaterat sexuellt våld. Det är kvinnor och flickor som fallit offer för konfliktrelaterat sexuellt våd som UN Action:s kampanj Stop Rape Now syftar till att hjälpa.Item Mödradödlighet i Afrika söder om Sahara: En kvantitativ studie om den nationella utvecklingens påverkan på mödradödlighet.(2014-05-02) Dohlsten, Martin; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierAbout 1000 women in the so called developing countries die every day associated with pregnancy and childbirth. Sub-Saharan Africa is the worst affected region. This study aims to explore the different key factors in national development that can interact with a reduced maternal mortality. The study compares 15 countries in sub-Sahara where the greatest reduction in maternal mortality occurred with 15 countries in sub-Sahara where maternal mortality reduction has been at its lowest, between the years 2000 to 2010. This study also analyzes the link between reduced maternal mortality and various key factors for national development. The essay is based on the understanding that health is a broad phenomenon, where an improved state of health globally requires a multidisciplinary work that focuses on more factors than the medical. The results of the study are based on two different statistical analyzes. One of the analyzes have been done by comparing the mean value in the improvement of various development factors between the countries in sub-Sahara where the greatest reduction in maternal mortality occurred with the 15 countries of sub-Sahara where maternal mortality reduction was lowest, between the years 2000-2010. The second analysis was done by a correlation analysis between maternal mortality and various development factors. All data provided in the study were taken from the World Bank's open database. The results show that six different development factors correlate with reduced maternal mortality. These are; an increase in GDP per capita, increased education, increased life expectancy, a greater focus on health care, better access to clean water and better access to sanitation. Increased education was the only factor that showed a statistically significant difference between countries in sub-Sahara where the greatest reduction in maternal mortality occurred between the years 2000-2010 , with countries of sub-Sahara where maternal mortality reduction was lowest. By bringing together the results of the two analyzes shows that a higher level of education is a very important factor in achieving reduced maternal mortality in the sub-Saharan countries surveyed in the study.Item El Sistema Hammarkullen: En kvalitativ studie om hur El Sistema bidrar till social inkludering(2014-04-03) Johanson Dencker, Sofie; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierSocial exkludering är ett aktuellt samhällsproblem lokalt liksom globalt. Det handlar i stort om individers och gruppers möjligheter till delaktighet i samhället, vilket avgörs av sociala, ekonomiska, politiska och kulturella processer. Att se social exkludering som ett samhällsproblem är relevant för att förstå behovet av ett mer integrerat samhälle och behovet av satsningar för att åstadkomma mer social inkludering. El Sistema är en social verksamhet som använder musik- och orkesterundervisning som verktyg för social och mänsklig utveckling. Verksamheten som 1975 startade i Caracas, Venezuela har utvecklats till en global rörelse. År 2010 påbörjades i stadsdelen Hammarkullen i Göteborg Nordens första El Sistema-inspirerade projekt, vilket sedan dess kommit att bli en permanent verksamhet. Musikundervisningen riktar sig till barn och unga men ambitionen är att inkludera hela familjer i en social gemenskap. Syftet med denna studie är att ta reda på huruvida och på vilket sätt El Sistema Hammarkullen bidrar till social inkludering. För att ta reda på detta har det genomförts en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer med sex intervjupersoner inom förskola och grundskola, för att synliggöra deras uppfattningar om huruvida El Sistema bidrar till social inkludering. Undersökningens frågeställningar handlar om hur man ser påverkan på barn, familjer och området/stadsdelen med avseende på social inkludering. Det empiriska materialet bearbetades med tematisk analys i en induktiv metod och resultatet analyserades utifrån teorier om social exkludering. Resultatet visar att det finns uppfattningar om att deltagande barn, deras familjer och även till viss del stadsdelen påverkas i en positiv bemärkelse av El Sistema. De intervjuade menade sig se att barnen påverkas genom en stärkt självtillit och känsla av grupptillhörighet och att familjer i Hammarkullen i större utsträckning nu möts över kulturella gränser. Detta kan i förlängningen även bidra till en mer positiv självbild för invånarna i stadsdelen. Slutsatser: resultatet kan tolkas som att El Sistema Hammarkullen bidrar till ökad social inkludering i det hänseendet att det medverkar till skapandet av ett större socialt nätverk och ökad gemenskap i området vilket genererar känslor av samhörighet och framtidstro.Item Ekonomisk vinst, miljöhänsyn och statligt företagande(2013-11-27) Ledin, Rikard; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierDen här uppsatsen kommer undersöka huruvida det finns prioriteringar som inte överensstämmer med styrdokument, politiska ställningstaganden eller uttalade mål för verksamheten i statligt styrda Vattenfall. Detta kommer genomföras med hjälp av Foucaults diskursanalytiska ramverk som genom en kvalitativ analys ser närmare på hur det offentliga bolagets organisation kan påverkas av de överliggande politiska diskurserna gällande miljö och ekonomi. Detta för att se hur dessa övergripande mål utvecklar sig i organisationen och huruvida organisationens inriktning stämmer överens med aktuell politik. Analysen kommer i sin tur visa på att otydligheter de övergripande diskurserna emellan kan bidra till motsägelsefulla och inkonsistenta prioriteringar inom organisationen, där tolkningsfrihet leder till att ekonomiska faktorer prioriteras framför miljönytta.Item Unga identiteter i förändringens Portugal: En postkolonial analys av unga, universitetsutbildade portugisers identitet i relation till de forna kolonierna och de förändrade relationerna till dessa länder(2013-09-13) Gelotte, Sara; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierA radical change is taking place in the world today: some former colonies are now booming economically while several former colonizers are suffering from economic crisis. Postcolonial theory states that old structures from the colonization are keeping the South poor and the North rich. Today there’s a shift in these structures as former colonizers Spain and Portugal are forced to ask for economical support from their former colonies. The colonial discourse separated white from black and depicted the population in the colonies as the absolute antithesis of the Europeans. In Portugal circulated also lusotropicalism, an ideology that claimed Portugal as absolutely free of racism, a statement with great influence in the postcolonial Portugal. On the basis of semi-structured focus groups I will in this paper do a discourse analysis of young, university educated Portuguese identity/ies in relation to the former colonies and the changing relations to these countries. This will be done by investigating whether the Portuguese self-image and the view of the colonized and the colonies seem to be changing as a result of the changing relations, and by analyzing to what extent colonial and lusotropicalistic discourses are reflected in the respondent’s narratives of the colonies and its inhabitants. Even though young Portuguese of today grow up after decolonization, they tend to repeat the lusotropicalistic and the colonial discourse. Yet, despite this one can see a new discourse taking form around the crisis and the changing relations between Portugal and the former colonies. Opposite to the colonial discourse this discourse is forming an identity as rather inferior and insecure as Brazil is seen as the biggest power in the lusophone world whilst Portugal’s influence is lessening by the day. Still, the connection between Portugal and its former colonies is growing stronger today in the same pace as the identification with Europe decreases for the young Portuguese in the study. A lusofication of the identity is taking place as a consequence of Portugal’s troubles in the Eurozone and the rise of the colonies, as Portugal chooses to tie itself harder to the former colonies when their position and influence in the EU is decreasing.Item Hur påverkar remitteringar livet i Sverige?: En studie av hur migranter upplever att livsvillkoren påverkas av att de skickar pengar till sina ursprungsländer(2013-03-04) Pedersen, Amanda; University of Gothenburg/School of Global Studies; Göteborgs universitet/Institutionen för globala studierRemitteringar är pengar som migranter skickar till sina ursprungsländer. Syftet med denna studie var att undersöka hur migranter från utvecklingsländer upplever att remitteringarna påverkar livsvillkoren i Sverige samt hur de upplevda livsvillkoren kan förstås utifrån teorier kring social exkludering och relativ fattigdom. För att kunna undersöka detta var utgångspunkten tre frågeställningar: Upplever migranter från utvecklingsländer att remitteringarna påverkar deras val av sysselsättning, och i så fall hur? Upplever migranterna att remitteringarna påverkar deras val av var de bosätter sig, och i så fall hur? Om migranterna inte hade skickat pengar vad hade de valt att lägga dem på då? Metoden för insamling av material var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Resultatet påvisar att det finns migranter vars val av sysselsättning påverkas av att de skickar pengar till sina ursprungsländer, på så vis att de tenderar att prioritera arbete framför utbildning. I studien framträder inga starka samband mellan remitteringar och var en migrant bosätter sig. Angående vad migranterna hade valt att lägga pengarna på om de inte hade skickat dem till sina ursprungsländer, framträder ett mönster i intervjuerna i form av ökad konsumtion samt nöjen. Genom att analysera svaren på frågeställningarna med hjälp av teorier kring social exkludering och relativ fattigdom så kunde slutsatser dras. I studien ges uttryck för hur migranterna på olika sätt tycks jämföra sina levnadsförhållanden och livsvillkor i Sverige med de rådande i hemländerna och med personerna i sina transnationella nätverk. Istället för att avgöra om remitteringarna resulterar i att migranter exkluderas socialt alternativ lever sina liv i relativ fattigdom, öppnar studien upp för ett ifrågasättande av- eller vidare förståelse av begreppen social exkludering och relativ fattigdom.