Konsumtionsrapporten
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/23304
Browse
Recent Submissions
Item Konsumtionsrapporten 2025(Centrum för konsumtionsforskning och Centre for Retailing, 2025-06) Berg, Christina; Dagalp, Ileyha; Hagberg, Johan; Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Sörum, Niklas; Wanselius, Julia; Hagberg, Johan; Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Sörum, NiklasI Konsumtionsrapporten 2025 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under 2024. I den första delen, ”Hushållens konsumtion” ges en översikt över den privata konsumtionen i Sverige och hur den förändrats. Här beskrivs även hållbarhetsaspekter på konsumtionen samt hushållens framtidsförväntningar på den egna ekonomin. I andra delen, ”Detaljhandeln” beskrivs försäljning och utveckling inom detaljhandeln under 2024 med fokus på olika delbranscher, kanaler och platser, inom e-handeln respektive den butiksbaserade detaljhandeln. Den andra delen avslutas med handelns framtidsförväntningar. Årets Konsumtionsrapport innehåller två fördjupningsdelar som var en och analyserar aktuella teman inom konsumtion. I den första fokuserar Julia Wanselius och Christina Berg, båda vid Institutionen för kost- och idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet, på sockerkonsumtion bland ungdomar i Sverige, särskilt från söta drycker och sötsaker, och dess hälsokonsekvenser. I den andra fördjupningsdelen belyser Ileyha Dagalp, postdoc på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, hur vegansk konsumtion tidigare var förankrad i protest men idag gestaltas genom olika estetiska uttryck som omformulerar vad veganism betyder och vem den är till för.Item KONSUMTIONSRAPPORTEN 2024(Centrum för konsumtionsforskning, 2024-05-23) Hagberg, Johan; Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Sörum, Niklas; Björner, Emma; Ekström, Karin M.; Petersson McIntyre, Magdalena; Hagberg, Johan; Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Sörum, NiklasI Konsumtionsrapporten 2024 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under 2023. I den första delen, ”Hushållens konsumtion” ges en översikt över den privata konsumtionen i Sverige och hur den förändrats. Här beskrivs även hållbarhetsaspekter på konsumtionen samt hushållens framtidsförväntningar på den egna ekonomin. I andra delen, ”Detaljhandeln” beskrivs försäljning och utveckling inom detaljhandeln under 2023 med fokus på olika delbranscher, kanaler och platser, inom e-handeln respektive den butiksbaserade detaljhandeln. Den andra delen avslutas med handelns framtidsförväntningar. Årets Konsumtionsrapport innehåller två fördjupningsdelar som var en och analyserar aktuella teman inom konsumtion. I den första av fördjupningsdelarna diskuterar Magdalena Petersson McIntyre och Emma Björner lyxkonsumtionens utveckling, status, hållbarhet och moral. I den andra fördjupningsdelen belyser Karin M. Ekström kulturkonsumtion med fokus på konstutställningar.Item Konsumtionsrapporten 2023(Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet, 2023) Hagberg, Johan; Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Sörum, Niklas; Björner, Emma; Hartmann, Benjamin J.; Hagberg, Johan; Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Sörum, Niklas; Centrum för konsumtionsforskning, CFKI Konsumtionsrapporten 2023 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under 2022. I den första delen, ”Hushållens konsumtion” ges en översikt över den privata konsumtionen i Sverige och hur den förändrats. Här beskrivs även skillnader mellan olika hushållstyper och konsumentgrupper, hållbarhetsaspekter på konsumtionen samt hushållens framtidsförväntningar på den egna ekonomin. I andra delen, ”Detaljhandeln” beskrivs försäljning och utveckling inom detaljhandeln under 2022 med fokus på olika delbranscher, kanaler och platser, inom e-handeln respektive den butiksbaserade detaljhandeln. Den andra delen avslutas med handelns framtidsförväntningar. Årets Konsumtionsrapport innehåller två fördjupningsdelar som var en och analyserar aktuella teman inom konsumtion. I den första av fördjupningsdelarna analyserar Emma Björner digitalisering inom turism, besöksnäring och upplevelseekonomi. I den andra fördjupningsdelen analyserar och diskuterar Benjamin Hartmann olika exempel på nostalgisk konsumtion.Item Konsumtionsrapporten 2022(2022) Hagberg, Johan; Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Sörum, Niklas; Hauff, Jeanette; Mellander, Elias; Hagberg, Johan; Hansson, Lena; Holmberg, Ulrika; Sörum, Niklas; Centre for Retailing / Centrum för konsumtionsforskningI Konsumtionsrapporten 2022 sammanfattas och analyseras konsumtionen i Sverige under 2021 och merparten av 2022. I den första delen, ”Hushållens konsumtion” ges en översikt över den privata konsumtionen i Sverige, hur den har förändrats i såväl kortare som längre perspektiv samt hushållens framtidstro avseende sin egen och Sveriges ekonomi. I andra delen, ”Detaljhandeln” beskrivs försäljning och utveckling inom detaljhandeln under 2021 och inledningen av 2022 med fokus på olika delbranscher, kanaler och platser, e-handeln respektive den butiksbaserade detaljhandeln. Den andra delen avslutas med handelns framtidsförväntningar. Den tredje delen ”Framtidsutsikter” tar avstamp i konsumenters och handelns framtidsförväntningar från de två första delarna och fördjupar analysen av framtidsutsikter utifrån publicerade prognoser och uttalanden från ekonomiska bedömare. Årets rapport innehåller tre fördjupningsdelar som var en och analyserar aktuella teman inom konsumtion. Under lång tid har det skett en ökad digitalisering av konsumtionen och inte minst under pandemin har många konsumtionsbeteenden förskjutits mot en allt större användning av internet och olika digitala gränssnitt som till exempel webshopar, social media och strömningstjänster. I takt med detta har det också väckts många frågor som berör säkerhet och personlig integritet online. I den första av fördjupningsdelarna analyserar Jeanette Carlsson Hauff konsumenters upplevda fördelar och risker avseende digital integritet vid användning av olika digitala tjänster. I den andra fördjupningsdelen visar Niklas Sörum på konsumenters olika förhållningssätt till datainsamling och datadriven marknadsföring. Andra konsumtionsbeteenden som aktualiserats under de senaste åren är olika typer av reaktioner på eller förberedelser inför kriser i termer av bunkring, hamstring och prepping. I den tredje delen analyserar och diskuterar Elias Melander olika exempel på kriskonsumtion och hemberedskap.Item Konsumtionsrapporten 2020 - En rapportserie om den svenska konsumtionen(2020) Roos, John Magnus; Centrum för konsumtionsforskningItem Konsumtionsrapporten(Handelshögskolan, Göteborg, 2019-12) Roos, John Magnus; Centrum för konsumtionsvetenskap; Centre for retailingItem Konsumtionsrapporten 2014(2014-12) Roos, John Magnus; Centrum för konsumtionsvetenskapI Konsumtionsrapporten 2014 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2013. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhetsbild av hushållens konsumtion som baseras på offentlig statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) och hur nöjda svenska konsumenter är med sina liv baserat på statistik från SOM-institutet. Den andra delen belyser några konsumtionsområden av särskilt intresse. I slutet presenteras detaljerad statistik i bilagor.Item Konsumtionsrapporten 2013(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2013) Roos, John MagnusI Konsumtionsrapporten 2013 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2012. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhetsbild av hushållens konsumtion som baseras på offentlig statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) och hur nöjda svenska konsumenter är med sina liv baserat på statistik från SOM-institutet. Den andra delen belyser några konsumtionsområden av särskilt intresse. I slutet presenteras detaljerad statistik i bilagor.Item Konsumtionsrapporten 2012(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2012-12) Roos, John MagnusI Konsumtionsrapporten 2012 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2011. Rapporten består av två delar. I den första delen, ”Basfakta”, ges en helhetsbild av hushållens konsumtion som baseras på offentlig statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) och hur nöjda svenska konsumenter är med sina liv baserat på statistik från SOM-institutet. Den andra delen belyser några konsumtionsområden av särskilt intresse. I slutet presenteras detaljerad statistik i bilagor.Item Konsumtionsrapporten 2011(2011) Roos, John Magnus; Centrum för konsumtionsvetenskap, Göteborgs universitetI Konsumtionsrapporten 2011 sammanfattas och analyseras hushållens privata konsumtion i Sverige under 2010. Rapporten inleds med en översikt av offentlig statistik om hushållens utgifter och välbefinnande. Därefter analyseras konsumenters ökade utgifter för transporter och kommunikation av forskare knutna till Centrum för konsumtionsvetenskap. Sist i rapporten finns bilagor med detaljerad statistik.Item Konsumtionsrapporten - konsumtionen 2005(2007) Holmberg, Ulrika; Brembeck, Helene; Hedesström, Ted Martin; Bergström, Annika; Shanahan, Helena; Jakobsson, CeciliaItem Konsumtionsrapporten 2008(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2007) Holmberg, UlrikaItem Konsumtionsrapporten 2008:upplaga 2(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2008) Mankila, MerjaItem Konsumtionsrapporten 2009(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2009) Holmberg, UlrikaItem Konsumtionsrapporten 2010(Centrum för konsumtionsvetenskap, 2010) Roos, John Magnus