Research reports / Department of Business Administration
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/898
Browse
Recent Submissions
Item Svenskt fiske och samhällsekonomiskt värde - Rapportering av forskningsprojektet ”Implementering av hållbara affärsmodeller som är beroende av, och upprätthåller lokala /regionala fiskbestånd i Östersjön”(2025) Solér, CeciliaMålsättningen med projektet ”Implementering av hållbara affärsmodeller som är beroende av, och upprätthåller lokala /regionala fiskbestånden Östersjön”, är att föreslå konkreta förvaltningsmässiga åtgärder som syftar till att skapa förutsättningar för att bedriva ekonomisk verksamhet inom kustnära fiske i den svenska delen av Östersjön. Projekt har sin bakgrund i det avslutade forskningsprojektet ”Pilotprojekt för ekosystembaserad havsförvaltning i Sverige” finansierat av Havs- och vattenmyndigheten (HaV) under perioden 2021–2023.Item PEDAGOGISKA HÅGKOMSTER 1980–2010 - Om att få studenter och yrkesverksamma att lära om management, med tonvikt på chef- och ledarskap vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet(2024) Norbäck, Lars ErikUnder tre decennier arbetade några lärare med att utveckla universitetets kurser och program inom managementområdet för studenter, prefekter och enheter inom universitetet, med uppdragsutbildningar för enskilda deltagare, företag och förvaltningar, samt mindre och medelstora företag. Ambitionen var att utveckla former för lärande som gick utöver episteme, teoretisk kunskap, mot former som var relevanta för (framtida) yrkesutövning och verksamhetsutveckling. Variationen i utbildningsmiljöer, svenska och internationella studenter, universitets-institutioner, sjukhus, masterutbildning för yrkesverksamma chefer, småföretagare, deltagare från näringslivs- och förvaltningsorganisationer, gjorde att nya spännande pedagogiska former utvecklades. Men målet för den traditionella forskningen, tycks vara att skapa teoretiska modeller inom ramen för en disciplin. Och när de hålls skilda från tillämpningen blir det svårt att rekrytera nya lärare och forskare som inte tror på idén om teoretiskt kodifierad kunskap som kan överföras till praktikerna. I essän ges flera exempel på hur de här lärarna i stället var inriktade på att skapa lärandemiljöer och former för lärande.Item International container shipping through the Covid-19 pandemic - Disruptions from a Swedish perspective(2024) Altuntas Vural, Ceren; Gonzalez-Aregall, Marta; Woxenius, Johan; Rogerson, Sara; Svanberg, Martin; Bergqvist, RickardAt the onset of the pandemic in spring 2020, the Swedish shipping sector was first affected by border closures preventing passengers to use RoPax shipping and cruise ferries. There were some blank sailings but in general they kept operating to foster intra-European trade by trucks despite the missing revenues from passengers. Shipping in general was affected by port disrup-tions and complicated crew changes. Eventually, however, it was clear that the most dramatic disruptions on a global scale where experienced in the container segment. General media re-ported on delayed goods, high freight rates and, however not related to the pandemic, the Ever Given blocking the Suez Canal for a week in March 2021. Currently, there are few reports of supply chains and shipping suffering from disruptions and capacity constraints related to the pandemic. The peak in freight rates was rather replaced by depressed rates and there is a certain risk that some logisticians and supply chain managers regard the pandemic as a once-in-a-lifetime event and just want to get back to a previous be-haviour seeing container shipping as a commodity with indefinite capacity at a reasonable price. Nevertheless, the war in Ukraine, the drought in the Panama Canal and the attacks by the Houthi rebels in the Red Sea create other problems for container shipping. Freight rates increase significantly, but from very low levels. The purpose of the report is to describe and analyse how international container shipping was affected by the Covid-19 pandemic and other disruptions. The analysis takes a Swedish perspective on disruptions and tries to go beyond the anecdotal reporting and capture what happened and why. Container shipping is put into a context of economy, consumption, world trade, supply chains and logistics. The pandemic and more current events affecting container shipping market are described together with how shipping lines responded. A series of interviews with Swedish ac-tors revealed how they perceived the disruptions and what countermeasures the actors have applied to mitigate the effects, their organisational learning and how they prepare for future disruptionsItem Försäkringsbolaget i de digitala ekosystemen – nya former av intermediering(2021-09-23) Hagberg, Johan; Carlsson Hauff, Jeanette; Elliot, Viktor; Magnusson, Johan; Nilsson, JonasRapporten redovisar resultat från projektet Försäkringsbolaget i de digitala ekosystemen – nya former av intermediering. Projektets syfte har varit att belysa hur framväxande digitala ekosystem inverkar på försäkringsbranschens funktion som intermediär med specifikt fokus på 1) hur olika digitala ekosystem är utformade och vilka implikationer det har för intermediering av försäkringar, 2) hur tillgången till data i digitala ekosystem kommer att påverka försäkringsbolagets prissättning och riskbedömningar, samt 3) hur lokal respektive digital närvaro inverkar på försäkringstagare i framväxande digitala ekosystem. I rapporten ges en bakgrund till den pågående digitalisering som tar fasta på tio dimensioner av förändring från en industriell logik till en digital logik, följt av en beskrivning av den svenska försäkringsbranschen och förändring till följd av digitalisering fram till idag. Därefter beskrivs och diskuteras framväxande digitala ekosystem, olika aktörer som verkar i digitala ekosystem och hur det påverkar intermediering av försäkring. Detta följs av en analys av den informationsasymmetri som präglar försäkringsbranschen och hur denna påverkas av digitalisering. Därefter riktas fokus mot konsumenter i digitala ekosystem och specifika konsekvenser för försäkring när det gäller frågor kring integritet och betydelsen av lokal närvaro. Slutligen presenteras övergripande slutsatser utifrån projektets forskningsfrågor. Rapporten visar framväxten av digitala ekosystem där försäkring antingen är en central- eller komplementär komponent och där såväl etablerade försäkringsaktörer som nya aktörer är drivande. Framväxten av digitala ekosystem kan bidra till att förändra intermediering av försäkring genom uppdelning av försäkringserbjudandet respektive sammanslagning i mer omfattande värdeerbjudanden. Rapporten visar på en tydlig fortsatt ökning av tillgången till och användningen av nya datakällor för att både stödja och vidareutveckla försäkringsaffären, vilket kommer att medföra behov av att förstärka och förnya existerande praxis kring prissättning och riskbedömning. Vidare visar rapporten på hur lokal närvaro utgör en del av mer omfattande frågor kring integritet, vilka blir alltmer betydande för försäkringstagare i framväxande digitala ekosystem.Item MOBILITETSHUBBAR FÖR NORRA ÖN. Lärdomar från Tomtebostrand(2021) Stål, Herman; Företagsekonomiska institutionenI den här rapporten har mitt syfte varit att gå igenom lärdomar från planeringen av Tomtebostrand för att i första hand formulera åtgärdsförslag för hur mobilitetshubbar skall ordnas på Norra Ön och i andra hand generellt för Umeå. Specifikt har jag försökt att besvara hur hubbens möjlighet att fungera som styrmedel för hållbar mobilitet kan ”säkras” genom att navigera sig igenom ett antal olika ”knäckfrågor” som kommit i planeringen av Tomtebostrand. Jag landar i två olika vägar framåt för planeringen av Norra Ön: 1) att undersöka möjligheten att ta in en extern ägare som bygger och driver hubbarna eller 2) att starta ett gemensamt bolag/gemensamhetsanläggning som i olika utsträckning lånar till hubben, bygger den och förvaltar den till alla fastighetsägare är på plats. Fördelen med det första förslaget är att det sparar mycket arbete, främst i att ta fram rättvisande kalkyler men nackdelen är att byggaktörernas (och fastighetsägarnas) kalkyler försämras då parkeringsintäkterna går förlorade. Fördelen med det andra förslaget är alltså att parkeringsintäkterna behålls men det kräver ett större ansvar av kommunen, kanske främst i att inledningsvis ta lån. I rapporten slutdel ger jag förslag på vad som bör göras om endera förslaget följs. För Umeå i stort föreslår jag på motsvarande vis antingen att 1) kommunen bestämmer sig för en beställarroll (med allt vad det innebär), men lämnar byggande, ägande och drift till externa aktörer eller 2) formulerar om UPABs ägandedirekt så att bolaget kan ta en aktiv roll som ägare och förvaltare av mobilitetshubbar i staden. Här förordar jag det senare då min bedömning är att utbudet ännu är ”omoget” och att detta förslag ger större möjlighet att strategiskt och systemiskt arbeta med mobilitet i staden.Item En enkätstudie av HRM-praktiker i små företag(2020) Fasth, Jonas; Wikhamn, Wajda; Wikhamn, BjörnItem Krishantering i SMEs - en studie av Svenska SMEs hantering av covid-19 situationen(MATIX, 2020) Fasth, Jonas; Elliot, ViktorFör att studera när och hur SMEs i Sverige förstod innebörden och omfattningen av Covid-19 spridningen, vilken påverkan den fått på deras verksamheter samt vilka åtgärder de vidtagit för att hantera situationen har 1000 slumpmässigt utvalda företagsledare i svenska SME företag intervjuats via telefon under juni 2020. Studien visar att: • Den största andelen av respondenterna (50%) kom att förstå situationens innebörd under mars månad och att förståelsen primärt utvecklades med hjälp av den information som massmedia förmedlade (39%), men där andra källor till förståelse var en minskad efterfrågan på företagets produkter (19%), och samtal med personer i sitt nätverk (13%). • Den generella påverkan på företagen är blandad. 48% av respondenterna uppger att deras företag har en oförändrad, eller till och med förbättrad, omsättning jämfört med hur det var innan pandemins utbrott; 17% har fått erfara en nedgång med upp till 20%,; 21% av företagen rapporterar om en nedgång på 20-50%; medan 10% av företagen har drabbats av en nedgång med 50% eller mer. • Bland de 100 värst drabbade företagen är det endast sju stycken som säger sig vara tvungna att avsluta verksamheten inom 6 månader under nuvarande omständigheter, och 30 av dessa företag säger sig kunna överleva i mer än 1 år under nuvarande omständigheter. • 65 av de 100 värst drabbade företagen uttrycker en positiv eller mycket positiv framtidstro. Endast 12 av företagen i denna kategori uttrycker en negativ eller mycket negativ framtidstro. • Covid-19 krisen, för de företag som upplever en kris, är efterfrågerelaterad. Företag med störst nedgång i omsättning förklarar det i första hand med minskad efterfrågan från kunderna och inte problem med underleverantörer eller den egna produktionen/leveransen. • Som positiva effekter av Covid-19 situationen nämns en högre efterfrågan på företagens tjänster/produkter (18%), införsel av effektivare arbetsmetoder som exempelvis videomöten (13%), och en förändrad företagskultur innehållande en bättre sammanhållning och en mer ödmjuk attityd (8%). 49 % av respondenterna upplever emellertid inte några positiva effekter till följd av Corona-situationen. I förhållande till de fördelar som lyfts fram inom litteraturen om krishantering var det få som såg möjligheten till innovation och utveckling av alternativa produkter och tjänster i den uppkomna situationen. • Studiens företag har i genomsnitt fattat initiala beslut inom 0,9 åtgärdsområden, medan motsvarande genomsnitt för krisföretagen är 1,1 åtgärdsområden. Endast 6 krisföretag tog initiala beslut som berörde 3 insatsområden eller fler. Den initiala hanteringen av beslut kan därför beskrivas som passiv. • De huvudsakliga initiala besluten från företagens sida var att minska smittspridningen och att säkerställa ekonomi och likviditet. Bland normalföretagen låg smittspridningen i fokus, medan uppmärksamheten hos krisföretagen i första hand riktades mot situationens ekonomiska konsekvenser och de åtgärder som utifrån dessa behövde vidtas. 47% av krisföretagen uppger att det första beslut som togs var att permittera personal, där motsvarande siffra bland normalföretagen är 4%. • Det primära insatsområdet för såväl normalföretag som krisföretag var på personalsidan, men medan normalföretagens mest frekvent nämnda åtgärdsområde är social distansering och striktare hygieniska riktlinjer (29%) handlar krisföretagens åtgärder i första hand om permittering (43%), varsel (7%) och uppsägning av personal (9%), även om också social distansering och striktare hygieniska riktlinjer utgör en väsentlig andel av de åtgärder som nämns hos krisföretagen (17%). • 6,5% av i studien deltagande företag kan sägas ha nyttjat distansarbete som en åtgärd för att hantera Corona-situationen. • Studiens företag har i genomsnitt genomfört aktiviteter inom 1,4 åtgärdsområden. Bland krisföretagen finns det 31 företag som inte genomfört några aktiviteter, medan övriga krisföretag i genomsnitt genomfört insatser inom 2,3 åtgärdsområden. Endast 44 krisföretag har arbetat med fyra åtgärdsområden eller fler. När det gäller genomförda aktiviteter kan företagen därför beskrivas som passiva. • Bland krisföretagen anser 68% av respondenterna att situationen ställer särskilda krav på ledarskapet, medan motsvarande siffra hos normalföretagen är 43,5%. Ökad hantering av extern information om situationens utveckling och en utökad vardaglig dialog med medarbetare för att hantera den ångest och oro som kan uppstå hos dem anses vara mest utmärkande för ledarskapet under denna kris. Fler möten, längre möten och/eller en utökad vardaglig dialog i syfte att skapa mesta möjliga kommunikation med sina medarbetare utgör de främsta verktygen för att stödja sina medarbetare i denna utmanande situation. • De allra flesta företag (68%) använder sig inte av någon form av krisgrupp, utan hanterar aktuella frågor i vardagen. Bara 7% av företagen använder sig av en särskilt utsedd krisgrupp för att hantera Covid-19 situationen, medan det i 25% av företagen är ledningsgruppen som fungerar som en krisgrupp. • Externa rådgivare har nyttjats av 11% av företagen, där 4% uppger att de nyttjat Almi som bollplank i krisarbetet. • 72% av respondenterna uppger att de inte hade någon form av kontinuitetsplan/krisplan för riskhantering innan pandemins utbrott. 13% uppgav att de visserligen fanns en plan, men att den inte uppdaterades regelbundet, medan 14% sade sig ha en regelbundet uppdaterad kontinuitetsplan/krisplan för riskhantering innan pandemins utbrott. Endast 10% av företagen arbetade kontinuerligt med en krisplan och upplever att den varit till hjälp för att hantera situationen som uppstått på grund av Covid-19. • Den sammantagna bilden är att företagen för att hantera Covid-19 situationen till övervägande del använt sig av en process med framväxande karaktär där beslut i hög grad tas på magkänsla, men för många i kombination med användande av dokument, rapporter och prognoser. Inslagen av strukturerade processer och beslut tagna baserat på rapporter och prognoser är emellertid mer vanligt förekommande bland krisföretagen.Item The Heuristics Intermodal Transport Model Calculation System(University of Gothenburg, 2011) Flodén, JonasIntermodal transport is by many considered to be a possible solution to increased transport needs of the future and also to be a way of reducing the negative impacts of transport such as emission, land use, and congestion. In Swedish as well as in European transport policy, goals have been expressed about increasing the market shares of intermodal transport. However, increasing the market share of intermodal transport calls for increased knowledge about which strategies are optimal/satisfying for the continued development of the intermodal transport system. This knowledge is required at different levels such as the transport policy level, the operators' level, and the shippers' level. There is a need for answers to questions about which market shares are possible in total, for regions, and for transport links; what an optimal system design looks like in terms of transport links, train frequencies, and train sizes; where intermodal terminals and road connections should be located; what rolling stock should be used; and how pickup and distribution areas around terminals should be drawn. These answers are needed in terms of realistic, strategic scenarios that point to viable roads for the development of intermodal transport. The scenarios provide information that is necessary for the design of effective transport policy, for operators' investments and system designs, for the formulation of business missions and strategies by operators, and for the choice of transport solutions for shippers. Model tools designed specifically for analysing intermodal transport in the way described above and producing the output described above do not exist in the market. A computer based analysis and decision support model for Swedish domestic and border crossing intermodal transport has been developed at The School of Business, Economics and Law at University of Gothenburg. The Heuristics Intermodal Transport model HIT-Model, is a user friendly model that can be run on an ordinary desktop PC. The model takes its starting point in a competitive situation between traditional all-road transport and intermodal transport, where the theoretical potential of intermodal transport is determined by how well it performs in comparison with all-road transport. The computer based model is aimed at being capable of giving answers to the questions mentioned above under different conditions concerning total demand for transport, cost structures, relative price changes, transport vehicle capacity, and transport vehicle performance etc. The model considers the competitive situation between different modes of transport in the market. This project aims at supplying the model with user interface and a sufficiently broad and relevant empirical data base making it possible to make the various types of analyses that were described above. To collect all the data that is needed for every single analysis is not efficient, since the same data to a large extent will be required for different types of use of the model, and since data collection is time consuming and expensive. This report contains of four parts. The parts are designed to be read both as one report and individually as separate reports. Some overlap might therefore occur between the parts in order to make the separate reports also possible to read as stand-alone reports.Item Rail freight costs - Some basic cost estimates for intermodal transport(Chalmers University of Technology, 2011) Flodén, JonasItem Hotell och Human Resource Management: Har de en gemensam framtid?(2010-04-30T09:17:30Z) Sandoff, Mette; Företagsekonomiska institutionen, Handelshögskolan vid Göteborg universitetSkriften fokuserar hotellbranschens specifika förutsättningar och bidrar till att förstå branschens utveckling, särskilt när det gäller personalområdet. Fältmaterial från 2001 respektive 2009 visar på både likheter och skillnader. De diskussioner som förs relateras till teori inom service management – som fokuserar serviceverksamheters särskilda betingelser – samt HRM – som tydligt adresserar hantering av personalfrågor. Andra teoretiska begrepp som lyfts in i diskussionerna är standardisering, utbildning, människosyn och humanism. I takt med att branschen och de verksamma förändras skapas nya förutsättningar och behov. Utbildning argumenteras få en allt viktigare roll att fylla inom framtidens hotellnäring. Humanistiska utgångspunkter och humaniora kan i sammanhanget få en särskild betydelse, dels för att stå sig i den allt hårdare konkurrensen, dels för att utmärka sig visavi tillverkningsindustriItem A systems view of the intermodal transport system(2010-04-08T06:53:19Z) Flodén, JonasThis report is a part of the project MINT - Model and decision support system for evaluation of intermodal terminal networks. The project is a joint strategic and tactic trans-national project researching a new and improved model and decision support system for evaluation of intermodal terminal networks. The result will be a model and decision support system of compatible and integrated models and methods to investigate, evaluate and analyse costs and benefits for terminal networks as well as single terminals. The system is based on a number of models on different system levels and by combining these models some of their individual weaknesses are overcome. Together they form an excellent basis for improved system or terminal network design, investigation and evaluation. To integrate the models an information exchange structure will be developed. Finally an additional deepening network analysis complements the models system - to integrate other non-modelling aspects in the analysis.Item Ägar- och företagsstyrning i kommunala energibolag En enkätstudie riktad till ägare, styrelse och företagsledning om motiv, mål, medel och metoder(2009-04-22T08:01:46Z) Sandoff, AndersEn av utgångspunkterna för studien är att ägar- och företagsstyrningens har betydelse för de kommunala energibolagens förmåga att hantera de förändringar som är förknippade med omställningen av energisystemet i en mer hållbar riktning. Bolagens investeringar har identifierats som en av de avgörande aktiviteterna i detta förändringsarbete. Studien identifierar flera områden där brister i ägar- och företagsstyrningen kan leda till att omställningen av energisystemet går långsammare och/eller blir mer kostsamt än vad som annars skulle vara fallet. Studien identifierar också flera områden där ägar- och företagsstyrningen samverkar på ett positivt sätt och förstärker möjligheterna för de kommunala energibolagen att genomföra önskvärda förändringar. Genom enkäter riktade till kommunstyrelsens ordförande, bolagsstyrelsens ordförande och VD i samtliga svenska kommunala energibolag har detaljerad kunskap erhållits om ägar- och företagsstyrningens motiv, medel och metoder. Övergripande adresserar studien frågor om varför kommuner äger energibolag, hur de utformar och bedriver sin ägarstyrning, vilka krav som åsätts bolagen samt hur investeringar utvärderas och bedöms? I studien diskuteras den värdegrundade ägarstyrnings betydelse för verksamhetens inriktning, hur denna påverkar vilka investeringar som genomförs samt uppfattningar om bolagens måluppfyllelse. Studien fokuserar vidare bolagsstyrelsernas funktion, arbetssätt och kompetensnivåer samt möjliga behov av förändring. Slutligen har studien resulterat i fördjupad kunskap om den investeringspraktik som präglar de investeringar som utvärderas samt hur denna praktik kan möjliga problem detta kan innebära.Item Streta emot eller sträva tillsammans? Om samverkan, brukarmedverkan och komplexitet i Miltonprojekten i Västra Götalands län(2008-12-18T14:03:58Z) Jensen, Christian; Kuosmanen, JariRegeringen tillsatte hösten 2003 en nationell psykiatrisamordnare med det breda strategiska uppdraget att se över frågor som rör arbetsformer, samverkan, samordning, resurser, personal och kompetens inom vård, social omsorg och rehabilitering av psykiskt sjuka och psykiskt funktionshindrade. Parallellt med att den nationella psykiatrisamordningen bedrev sitt arbete beslutades om en nationell satsning inom psykiatrin och socialtjänsten, om totalt 700 miljoner kronor för åren 2005 och 2006. Den här studien behandlar de så kallade länsmedlen och hur de har använts i Västra Götalands län, drygt 100 mkr för båda åren.Item Trespassing entrepreneurship – bridging business and community development(2008-10-15T12:21:17Z) Trägårdh, BjörnThe prime objective of this article is to explore the phenomenon of ‘trespassing entrepreneurship’, i.e. combined business and community entrepreneurship. The purpose is to explore two questions: How do ‘trespassing entrepreneurs’ combine business and community enterprise? Why do entrepreneurs engage themselves in both business and community development? A sample of four trespassing entrepreneurs has been interviewed and observed in a series of research projects. We found that it was a heterogeneous category in many aspects, but they all combined business and as community entrepreneurship by ‘dragging’ local authorities into entrepreneurial activities in order to develop the community. Acting on both arenas might be a more common phenomenon in the future, since management and entrepreneurship on different arenas have a tendency to become more alike. However, trespassing entrepreneurship is probably mostly a rural or small town phenomenon, since the links between business and community development are more obvious in such settings. Thus, demographic conditions, rather than individual traits, seem to determine the frequency of trespassing entrepreneurship. The notion of trespassing entrepreneurs demonstrates that distinctly different communities of practice, societal sectors or other terms for opposite elements can be united, at least partly, in single individuals.Item Efter lönesamhället - Om glesbygden som framtidsmodell(2008-10-15T12:18:11Z) Trägårdh, BjörnDet här kapitlet spanar in i framtidens arbetsliv och kontraktsrelationer utifrån den allmänna sanningen att det system vi lever i idag – och som byggts upp och etablerats under en längre tid – kommer att ersättas av något annat. Men vad? Här får vi nöja oss med spekulationer utifrån nutidens tendenser. Signalerna handlar om att en krympande skara i framtiden kommer att anställas ”heltid” och ”tills vidare”, medan allt fler kan förväntas ha lösare kopplingar till arbetsgivare, alternativt själva driva företag. Hur reagerar vi på det? Vad gör man? Mitt exempel är Dalsland, där folk under senare år sagts upp från industrier i en strid ström. Eftersom nedläggningar och friställningar som tillsvidareanställda lönearbetare främst drabbar folk i glesbygden kanske det är där – i obygden – som man först prövar det liv som senare också väntar de lyckligt lottade i Högskoleort och Storstad? Det finns kanske anledning att betrakta ”efterblivna” områden som föregångare i vissa avseenden?Item Affärsstrukturer och entreprenörskap – New Builders(2008-10-02T07:43:42Z) Leijon, Svante; Söderbom, ArneHabitual entrepreneurs building complex business structures are despite of their importance and media exposure little researched. Our paper has this category in focus and our research questions besides the entrepreneur himself deals with their business structure from the perspectives of organisational structure and accounting practice. Three habitual entrepreneurs are described and analysed, two in Sweden and one in United Kingdom. Analysis is made with help of the metaphor New Builder with the meaning that these persons are primarily building business secondly cleaning in business structures. Results show that these entrepreneurs can be categorised as constantly exploiting business opportunities in line with many other entrepreneurial studies, but can also be categorised as adventures not discussed in earlier research. Business structure created are quite complex and there is tensions based on entrepreneurs seeing synergy while other actors has to deal with the complexity in these structures. Also there is tension in accounting based on entrepreneurs’ simple revenue/cost model and the professional accounting norms of accurately measuring several dimensions.Item Kan du strunta i P/e-talet? –P/e-talets användbarhet för prediktion av aktiers avkastning: En studie på den svenska aktiemarknaden under perioden 1979-2006(2008-04-25T09:12:44Z) Axvärn, AndersFor stock analysis, the P/e ratio has always played a prominent part. Is it, then, a good method for finding “incorrectly” evaluated stocks? Earlier research mainly based on the situation in North America has given some support that this would be the case. Recently, however, K L Fisher has maintained that this would be misleading. The aim of this study is to investigate if there is a connection between the P/e ratio and future return on the Swedish market. The study was carried out on the Swedish market, i.e. index, as a whole and using data from 1979. The theoretically correct way to assess companies is to discount the expected cash flows. The connection of the P/e ratio to this method is only valid in the specific case when the dividends on the own capital equals or is close to the stock market’s demands for dividends for the object in question. Even if the theoretical basis for the utility of the P/e ratio is weak, it can be shown that empirically on the Swedish market, there has been a significant connection, with a time lag of one to two years between P/e ratio and future dividends. The ratio is of little importance for the total dividends and, inflation deducted, the P/e ratio, at the most, explains a mere 19 % of the total variations in the dividends.Item Investeringar i kraftvärme – Ekonomiska och miljömässiga fördelar(2008-03-03T13:05:07Z) Bergendahl, GöranThis study investigates the advantages of investing in plants for cogeneration, i.e. combined heat and power (CHP), when the heat is utilized for district heating. A focus is set on Swedish municipalities. The demand for heat is visualized in terms of load curves and duration diagrams. A standard diagram is chosen in order to analyze the dimensioning of a CHP plant. Two alternative sizes are studied: operating a plant with full capacity in eight or in six months of the year. For each alternative, a CHP plant is compared to a heat water plant (a “boiler”) and biological fuel is compared to natural gas. It is shown a) that a CHP plant based on biological fuel is profitable and outstanding, and that it is an economic advantage to expand the dimension of such a plant in order to operate with full capacity in six months of the year only. These theoretical findings are then illustrated by case studies from eight large Swedish municipalities – Göteborg, Helsingborg, Linköping, Lund, Malmö, Stockholm, Uppsala, and Västerås. From these studies it becomes evident that the use of cogeneration is often limited both by contracted deliveries of waste heat from industries and sewage destruction plants and by the slope of the duration diagram. The flatter the duration diagram is, the more efficient the use of cogeneration will become.Item Kvalitativ analys av skriftlig text - en utvärdering av datorprogram som hjälpmedel(2004) Dorriots, Beatriz; Jonäll, Kristina; Johansson, Inga-LillItem Regional logistiksamverkan för konkurrenskraft(2003) Pruth, Magnus; Bergqvist, Rickard; Department of Business AdministrationForskningens syfte är att närmare studera motiv till, utformning och funktion av regional logistiksamverkan och möjligheten att utveckla regionala logistikcentra. Av speciellt intresse är att identifiera nyttan av regional samverkan och samarbetsprocessen för utvecklingen av regionala logistikcentra. Denna studie är en del av ett större projekt om regionala logistiksystem. Forskningsfältet kartläggs genom att belysa tidigare forskning och projekt om regionala logistikcentra och närliggande områden. Analysen skall förstärka och skapa större förståelse av dynamiken bakom logistisk samverkan och fenomenet regionala logistikcentra. Rapporten avser att förklara utvecklingen av regional logistiksamverkan för att förbättra den logistiska konkurrenskraften i regioner.