Magisteruppsatser (IPKL)
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/24924
Browse
Recent Submissions
Item Elevgruppering och pedagogiska strategier i grundskolan En strukturerad forskningsöversikt(2025-10-01) Zavvari, Sharifeh; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeAbstract Skolan är inte bara en plats för kunskapsinlärning utan även en central social arena där barns identitet och känsla av tillhörighet formas genom relationer i elevgruppen. I skolor präglade av mångfald kan dessa grupprocesser både främja och begränsa barns möjligheter till inkludering. Det finns samtidigt begränsad kunskap om hur skolor praktiskt kan stödja inkluderande gruppbildning. Syftet med denna litteraturöversikt är att undersöka forskning om hur elevgrupper formas i grundskolan och vilka forskningsbaserade strategier som kan stödja social inkludering. Studien bygger på en strukturerad genomgång av tolv vetenskapliga artiklar och har analyserats utifrån tre frågeställningar. Resultaten visar att gruppbildning påverkas av kön, etnicitet, tidigare erfarenheter och lärarens agerande. Trygga relationer till kamrater och vuxna i skolan är avgörande för barns upplevelse av tillhörighet. Kooperativt lärande, medveten gruppindelning och emotionellt lyhörd undervisning identifieras som särskilt gynnsamma strategier. Studiens slutsats är att elevgrupper formas i ett komplext samspel mellan barns egna val och skolans sociala strukturer. Lärare har en nyckelroll i att forma inkluderande miljöer där alla barn ges möjlighet att delta och utvecklas. Resultaten visar att skolor har goda möjligheter att påverka social inkludering, men att det behövs fortsatt forskning om strategiernas långsiktiga effekter och tillämpning i olika skolkontexter.Item BARNS OCH UNGA VUXNAS SPRÅKUTVECKLING PÅ DIGITALA SPELPLATTFORMAR En strukturerad forskningsöversikt om barn och unga vuxnas språkutveckling på digitala spelplattformar vidare kopplat till kognitiva funktioner(2025-10-01) Wadlert, Daniel; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med denna studie är att, genom en strukturerad forskningsöversikt, sammanställa aktuell forskning om hur barn och unga vuxna språkutvecklas på digitala spelplattformar, samt undersöka om denna utveckling kan relatera till vidare aspekter av kognitiva funktioner. Teori: Sociokulturellt perspektiv på lärande Metod: Strukturerad litteraturöversikt Resultat: GItem PRODUCENT, KONSUMENT OCH NAVIGATÖR I EN DIGTAL SAMTID En strukturerad forskningsöversikt kring ungas erfarande och strategier vid användande av sociala medier(2025-10-01) Olsbring, Nikolina; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSociala medier beskrivs som en självklar del i ungas liv, av såväl unga själva som vuxna. Tidigare forskning skildrar ett användande av sociala medier bland unga som möjliggör en social rörlighet. Unga kan med sociala medier förhandla och omförhandla sin identitet men också hur de uppfattas av andra. I relation till beskrivningar kring sociala mediers positiva möjligheter så synliggörs i forskningen även hur unga använder sig av strategier vid användande av digital teknik och sociala medier i relation till stötande eller skadligt innehåll. En variation av förståelser och perspektiv på och kring ungas digitala kompetens framställs och problematiseras i relation till behov av skydd och medvetenhet kring eventuella risker online. Det huvudsakliga syftet med denna strukturerade forskningsöversikten är att identifiera och analysera tidigare forskning kring ungas användande och erfarenheter av sociala medier i relation till ungas (10–16 år) identitetsutveckling, tillhörighet och förståelse kring eventuell självreglering som ett resultat av användandet av sociala medier eller efemära sociala medier. För att få en överblick över forskningsfältet så genomförs en strukturerad forskningsöversikt. Översikten genomförs med inspiration av en systematisk forskningsöversikt där 15 vetenskapliga artiklar har granskats och tematiserats med hjälp av en tematisk analys. Resultaten skildrar hur unga använder sociala medier utifrån olika syfte, som i stor utsträckning kan kondenseras ner till behov och önskan kring socialisering. Det synliggörs även hur unga ser sociala medier som en självklar del i deras liv och hur sociala medier kan förstås som en kontinuerlig växelverkan mellan analoga och digitala sammanhang och gemenskaper. Unga uttrycker strävan emot och behov av hanteringsstrategier, kompetens gällande digital teknik och sociala medier. Även framåtsyftande preventivt arbete diskuteras i relation till ständigt utvecklande sociala medierItem Flerspråkighet som resurs och utmaning i grundskolan En studie om barn och ungas flerspråkighet, identitetsskapande och tillhörighet(2025-10-01) Mazzetti, Sofia; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med denna studie är att, genom en systematisk litteraturöversikt, undersöka och analysera hur flerspråkighet hanteras inom olika grundskolor, samt hur detta påverkar barn och ungas identitetsskapande och känsla av tillhörighet. Studien syftar vidare till att analysera vilka möjligheter eller begränsningar användningen av flera språk kan ha i undervisningen samt hur det kan påverka elevernas lärande och inkludering, med fokus på användningen av en transspråkande pedagogik som metod. Teori: Studien utgår från teorin om en transspråkande pedagogik och dess implementering och användning i skolan för att främja en flerspråkig undervisningsmiljö. Metod: För att undersöka syftet och få svar på studiens frågeställningar har en systematisk litteraturöversikt genomförts där 13 artiklar har granskats. Resultat: Resultatet av studien visar att det finns ett aktuellt behov av att integrera flera språk i undervisningssammanhang för att kunna främja barnens identitetsutveckling samt för att stärka deras känsla av tillhörighet. Vikten av att skapa förutsättningar för flerspråkig undervisning lyfts fram, samtidigt som behovet av ett ökat fokus på att utveckla modeller för en inkluderande och språkmedveten pedagogisk skolmiljö betonasItem DIGITALA VERKTYG I FÖRSKOLANS SPRÅKFRÄMJANDE UNDERVISNINGSPRAKTIK En strukturerad forskningsöversikt(2025-10-01) Holm, Elina; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med denna strukturerade forskningsöversikt är att bidra med forskningsförankrad kunskap om hur digitala verktyg integreras i förskolans undervisningspraktik för att utveckla barns språkanvändning. Teori: Sociokulturellt perspektiv på lärande Metod: Strukturerad forskningsöversikt Resultat: Resultatet belyser att digitala verktyg integreras i undervisningen på ett sätt som har potential att främja språkanvändning hos barn mellan 1–6 år, där pedagogens roll är betydelsefull i interaktionen mellan barn, teknik och pedagog. Denna forskningsöversikt visar tydligt digitala verktygs potential att stimulera språkanvändning hos yngre barn, samt samspel mellan barn, pedagog och teknik, vilket i sin tur utvecklar kommunikation och interaktion, literacy, digital literacy genom multimodalt lärande. Resultatet klargör även vikten av pedagogernas digitala kompetens och fortbildning för att möjliggöra och erbjuda en språkfrämjande undervisningspraktik som fokuserar på multimodala sätt att läraItem BARN MED BEHOV AV SÄRSKILT STÖD I STORA BARNGRUPPER En strukturerad forskningsöversikt(2025-10-01) Hernborg Höglund, Elisabeth; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med översikten är att analysera forskning om stora barngrupper i förskolan med särskilt fokus på konsekvenser för barn med behov av särskilt stöd. Dessutom eftersträvas att identifiera pedagogiska strategier som kan tillämpas för att möta dessa barns behov i större grupper. Översikten bygger på en strukturerad litteratursökning i relevanta databaser med fokus på förskola, särskilt stöd och inkludering. De utvalda studierna har tematiskt analyserats för att identifiera återkommande mönster och centrala resultat. Studiens utgångspunkt är att barngrupperna i den svenska förskolan växer, samtidigt som ambitionen kvarstår att alla barn – även de med särskilda behov – ska inkluderas i den ordinarie verksamheten. Trots detta finns begränsad forskning om hur stora barngrupper faktiskt påverkar dessa barns utveckling och möjligheter till stöd. Metod: Studien genomfördes som en strukturerad litteraturöversikt, där vetenskapliga publikationer identifierades, granskades och analyserades i syfte att kartlägga och syntetisera det aktuella forskningsläget inom stora barngrupper och barn med behov av stöd. Resultat: I takt med att barngruppernas storlek ökar inom förskolan har frågor om kvalitet, likvärdighet och tillgänglighet blivit särskilt centrala – inte minst för barn med behov av särskilt stöd. Denna forskningsöversikt undersöker hur stora barngrupper påverkar möjligheterna att tillgodose dessa barns rätt till 3 delaktighet, individualiserat stöd och meningsfullt lärande. Genom att sammanställa nationell och internationell forskning framträder en komplex bild där organisatoriska faktorer, pedagogisk kompetens och gruppsammansättning har stor betydelse för hur inkluderande arbetet blir i praktikenItem FRITIDSPEDAGOGEN En forskningsöversikt om fritidspedagogens yrkesroll, identitet och förutsättningar(2025-09-30) Grönlund, Magne; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med studien är att studera tidigare forskning utifrån hur fritidspedagogens yrkesroll beskrivs med fokus på dess komplexitet och professionella identitet, samt hur yrkesrollens förutsättningar beskrivs. Teori: Metod: Strukturerad forskningsöversikt Resultat: Fritidspedagogens yrkesroll är komplex och befinner sig i ett gränsland mellan den äldre, socialpedagogiska traditionen, där lek och social utveckling står i fokus och den nya, utbildningspedagogiska traditionen, där fokus är undervisning och måluppfyllelse. För att fritidspedagogernas yrkesroll ska utvecklas krävs förbättrade organisatoriska förutsättningar, tydligare styrning av ledningen, högre anseende och tydligare riktlinjer för fritidshemmets verksamhet.Item SOCIALA SKÄRMAR? SKÄRMTIDENS INVERKAN PÅ BARNS SOCIALA UTVECKLING En strukturerad forskningsöversikt(2025-09-30) Fuenzalida, Vanessa; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med denna forskningsöversikt är att analysera och sammanställa befintlig forskning om hur skärmtid påverkar barns sociala utveckling. Studie syftar även till att belysa hur digitala medier kan bidra till och motverka barns sociala utveckling Metod: Strukturerad forskningsöversikt Resultat: Resultatet visar att skärmtidens påverkan på barns sociala utveckling är komplex. Hög och passiv skärmanvändning kan kopplas till försämrat samspel, lek och språkutveckling. Medan gemensam och pedagogisk skärmanvändning i vissa fall kan ha neutrala eller positiva effekter. Andra faktorer som innehåll, vuxennärvaro och socioekonomiska förutsättningar påverkar också hur barn påverkas av skärmtid.Item TALA MED – INTE OM – UNGA: En strukturerad forskningsöversikt över ungas perspektiv på politiskt deltagande och engagemang(2025-09-30) Bernardo Hörlin, Thobias; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeDenna strukturerade forskningsöversikt syftar till att undersöka hur barn och ungdomar (12–18 år) med strukturellt missgynnade bakgrunder talar om politiskt deltagande och engagemang. Analysen inkluderar även deras uppfattning om möjligheter till politiskt inflytande. Underlaget bygger på en induktiv tematisk analys av elva kvalitativa artiklar publicerade mellan 2011 och 2025. Resultaten visar att politiskt deltagande, engagemang och inflytande präglas av dubbelhet. Disempowerment framträder i form av territoriell stigmatisering, strukturell diskriminering, klass, juridiska begränsningar, känslor av maktlöshet och misstro mot politik och institutioner. Samtidigt främjas empowerment genom känsla av tillhörighet, meningsskapande samt via informella mötesplatser och stöd från vuxna förebilder. Respondenterna uttrycker både vilja och kunskap att påverka – men intersektionella hinder bidrar till systematisk exkludering. Insatser bör riktas mot att motverka strukturella hinder och skapa arenor som stärker ungas agens, delaktighet och politiska inflytande.Item KAN AI SKAPA BÄTTRE FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ELEVERS LÄRANDE I GRUNDSKOLAN? En strukturerad litteraturöversikt(2025-09-30) Baroudi, Iman; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyftet med studien är att ge en översikt över forskning om AI-verktyg i grundskolan och vilka möjligheter och utmaningar dessa medför. Studien är genomförd som en strukturerad litteraturöversikt. Resultaten visar att många länder har börjat studera och använda AI-verktyg, men att majoriteten fortfarande gör det på ett skeptiskt och osäkert sätt. Lärare uttrycker fortsatt oro, och eleverna saknar fortfarande tillräcklig kunskap inom området.Item EN SKOLA FÖR ALLA I LJUSET AV BARNRÄTTSLIGT PERSPEKTIV En strukturerad forskningsöversikt om skolsystemets negativa konsekvenser med utgångspunkt i FN:s barnkonvention(2025-09-30) Ayhan, Maide; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSyfte: Syftet med denna strukturerade forskningsöversikt är en sammanställning av kunskapsöversikter om kommunaliseringens effekter på grundskolan i Sverige och vilka konsekvenser reformen inneburit för barn ur ett barnrättsligt perspektiv. Teori: Metod: Induktiv, kvalitativ ansats. Strukturerad forskningsöversikt, PICO-metod, kodning, Tematisk analys. Resultat: Resultatet av denna studie visar att barns rättigheter inte tas tillvara när reformer implementeras och marknadisering fortlöper inom utbildningssystemet där lärare har mer autonomi, men som också fått försämrade arbetsvillkor vilket skapar instabilitet (Boström, 2022; Nordin, 2014) och sämre förutsättningar för elever (Skolverket 2024:15) i ”En skola för alla”. Kommunaliseringens och friskolereformens negativa effekter på grundskolan i Sverige har gett konsekvenser som inneburit för barn att få sämre resultat eller att inte slutföra sin utbildning (SOU 2013:56). Likvärdigheten är olika från område till område och förutsättningarna därmed också olika vilket gör att fler och fler elever eller vårdnadshavare söker sig bort från särskilda områden och detta skapar boendesegregation (Skolverket 2018). Friskolor och kommunala skolor har heller inte samma förutsättningar eller likvärdig utbildning (SOU 2013:56) vilket resulterar i ojämlik skola (Ringarp 2014). Marknadsprinciperna har skapat skolkonkurrens (Börjesson 2016) vilket endast främjar skolans kostnadskontroll och effektivitet (Berhanu, 2010). Ur ett barnrättsligt perspektiv med utgångspunkt i artikel 2, 28 och 29, ska barn skyddas mot diskriminering och ha lika rätt oavsett social härkomst, rätten till utbildning och tillgänglighet där syftet är att förbereda barnet för ett ansvarsfullt liv i ett fritt samhälle (UNICEF Sverige, 2018).Item DEN POLARISERADE DISKURSEN PÅ SOCIALA MEDIER En strukturerad litteraturöversikt om barns och ungas psykiska hälsa i relation till sociala medier(2025-09-30) Adolfsson, Linda; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSociala medier präglat av toxiskt innehåll är i vår samtid en integrerad och självklar del av vardagen för människan, inte minst för barn och unga som dessutom är en sårbar grupp. Idag använder 9 av 10 ungdomar sociala medier, en häpnadsväckande siffra som dessutom går lägre och lägre ner i åldrarna. I linje med att sociala medier får sin genomslagskraft i mitten på 2000-talet sjunker också den psykiska hälsan hos ungdomar i USA, en indikation som visar samband mellan de två faktorerna. Syftet med denna strukturerade litteraturöversikt är följaktligen att undersöka hur empirisk forskning skildrar barns och ungas (10-18 år) användning av sociala medier i relation till psykisk hälsa. Genom strukturerad metodologi med inslag av systematiska tillvägagångssätt har denna litteraturöversikt ställt samman 14 empiriska studier. Tematisk analys används för att identifiera mönster och dimensioner i forskningen, som noggrant har valts ut och granskats. Resultatet visar att sociala medier på olika sätt medför psykiskt välbefinnande såväl som psykiska besvär för barn och unga. Däremot är orsakerna skilda, kontextuella och inte minst individuella vilket visar att dessa behöver tas i beaktning för att ett barn- och ungdomsvetenskapligt perspektiv ska bli synligt. Ytterligare ett viktigt tema som genomsyras är den polariserade diskursen: sociala medier skildras som en gråzon där positiva och negativa effekter integreras och uppfattas som varken entydiga eller universella. Föreliggande studie klargör att sociala medier inte är gott eller ont, utan de bör snarare förstås utifrån de individuella, kontextuella och samhälleliga faktorer som tillskriver sociala medier mening.Item NÄR BARNS SÅRBARHET MÖTER FÖRÖVARENS MANIPULATION - En strukturerad litteraturöversikt om grooming och sexuella övergrepp i digitala miljöer(2025-09-30) Adler, Louise; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeAbstract Syftet med denna strukturerade litteraturöversikt är att bidra med forskningsbaserad kunskap till samhällsverksamheter som möter barn och unga, genom att sammanställa och analysera hur tidigare forskning beskriver grooming och sexuella övergrepp i digitala miljöer. Fokus ligger på att identifiera riskfaktorer som ökar barns och ungas sårbarhet samt att belysa den relationella dynamik som uppstår mellan barnet och förövaren. Studien baseras på en tematisk analys av tolv vetenskapliga artiklar. Resultaten visar att risken för att barn och unga utsätts för grooming inte kan förklaras av enskilda faktorer, utan uppstår genom ett komplext samspel mellan barns olika sårbarhetsfaktorer. Dessa innefattar individuella egenskaper, psykosociala omständigheter, digitala beteenden, bristande familjestöd, ålder och könsnormer. Sårbarhetsfaktorerna bidrar till att öka risken och samverkar med förövarens manipulerande strategier, vilket gör grooming till en problematisk dynamik Litteraturöversikten understryker vikten av ett rättighetsbaserat och barncentrerat synsätt i det förebyggande och stödjande arbetet. Genom att synliggöra hur grooming uppstår i samspelet mellan barns sårbarhet och vuxnas manipulativa strategier, kan verksamheter som möter barn och unga arbeta mer forskningsbaserat för att stärka barns rätt till skydd, delaktighet och inflytande i digitala miljöer (UNICEF Sverige, 2020).Item Broadened recruitment and broadened participation in Nursing Education Challenges and possibilities for teachers(2024-10-02) Vernersson, Camilla; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandePurpose: The aim of this study is to contribute to the development of knowledge on the current broadened recruitment and broadened participation in nursing education. This will be done by investigating what this means for the teaching in nursing education in a situation where there is an increased need to educate more nurses. Theory: The theoretical foundation of the study is based on the sociocultural theory with the concepts of situated learning and mediated learning and from the relational perspective. Method: The study is conducted with qualitative semi-structured interviews with teachers, supervisors and coordinator for special pedagogical support in Swedish nursing education. Data is analyzed using thematic analysis. Results: The results show that the teaching staff in nursing programs experience both challenges and opportunities through the broadened participation in the education. The diversity of students is perceived positively, but the teaching needs to change and develop to accommodate larger student groups with different conditions and abilities. The informants describe challenges with students’ language skills both in the theoretical teaching and in the clinical teaching. As a nurse, it is important to be able to communicate both verbally and in writing to provide safe care. Special pedagogical support with adaptations is used in the theoretical teaching but is perceived as more difficult to implement in the clinical education.Item Expectations and Experiences of Academic Writing Sessions in Sweden The Student Perspective(2024-10-02) Leimgruber, Lena; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandePurpose: This thesis explores the experiences and expectations of students engaging with centralised support services for academic writing at a Swedish university. Theory: The thesis is grounded in academic literacy theory and dialogical understandings of students’ perspectives of centralised support services for academic writing. Moreover, the analysis draws on Expectancy-Value theory. Method: The qualitative research employs reflective interviews as the method of data collection, in which participants articulate their perspectives on centralised support services for academic writing and engage in critical dialogue. Results: Through this study, insights are gained into how students themselves articulate their expectations and experiences when they booked an advising session. This small-scale study paves the way for further investigations into how writing support practices can better serve students. The findings show that there are gaps between student expectations and the outcomes of these services. Specifically, the study identifies the need for enhanced communication between centralised support services and academic staff, practical improvement, including the booking system and available timeslots and tailored support strategies to address diverse student needs.Item "I am unsure if I can use all this in school." An Interview Study of Physical Education teacher-students(2024-10-02) Kougioumtzis, Konstantin; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandePurpose: This study aims to highlight teacher-students' experiences in a practicum course. More specifically, a) to describe issues related to subject content, teaching strategies, grading, and the scientific basis of teaching and b) to focus on alignments and incongruences between the program and the school Theory: Teachers’ occupational socialization begins already when they observe their teachers as pupils. When entering teacher education, teacher-students are confronted with the program philosophy. The result of this confrontation is put to the test when employed at a school. Teachers’ occupational socialization occurs within broader struggles among professions, while the modes of specialization and knowledge acquirement are crucial for the outcome. A threefold message system is central to the teaching profession: subject content, teaching strategies, and grading procedures. Method: Semi-structured interviews have been conducted with six teacher-students. Adopting meaning condensation and administering the quotes with Nvivo, themes, and subthemes were revealed. Results: Considering subject content, teacher-student quotes indicate that it is difficult to transform all Physical Education Teacher Education (PETE) knowledge into practice during practicum. Moreover, minor or significant discrepancies exist between the program and the school. PETE provides many solutions for teaching strategies, even if inclusive strategies should be included in more courses. According to teacher-students' quotes, they got many ideas from cooperating teachers even if they do not explicitly use scientific theories and models when teaching. Regarding grading procedures, PETE provides, in general, beneficial knowledge on formative evaluation, even if schools prioritize summative evaluation. Teacher-students realized the complexity of grading and got concrete ideas from cooperating teachers. In association with the scientific basis of teaching, there is a gap between PETE and authentic school settings. Discussion based on scientific terms is not so common at 3 schools, even if there is considerable variation. PETE ought to facilitate a more in-depth study of instructional models. More evidence-based approaches are needed.Item Artificial Intelligence in Academic Grading: A Mixed-Methods Study(2024-10-02) Jonäll, Kristina; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandePurpose: The purpose of this study is to investigate how an AI model compares to an educator in assessing short essay responses in terms of consistency. The study further explores whether the AI model can provide students with useful feedback on their submissions. Additionally, it aims to examine the perceptions of educators and students regarding the use of an AI model for these tasks in the context of higher education. Theory: This study utilises a sociocultural theoretical framework to analyse how cultural and social interactions influence educational processes, particularly in the context of AI integration in assessments. Emphasising the interplay between individual cognitive development and the sociocultural environment, the theory posits that learning is not only a personal cognitive process but also deeply embedded in social contexts and mediated through cultural tools. This perspective is crucial for understanding how students and educators perceive and interact with AI as a new educational tool, considering the historical, cultural, and individual factors that shape these perceptions. Method: The study utilised a mixed-methods approach to investigate AI-based versus traditional human grading. Quantitative analysis was conducted using data from short essay answers of students from three Business Administration courses, focusing on objective measures like the consistency and accuracy of AI assessments, as well as the usefulness and specificity of feedback provided by the AI-model. Qualitative insights were gathered through nine semi-structured interviews, comprising four students and five educators, to explore perceptions and experiences regarding AI grading and feedback. The quantitative assessment employed statistical methods to analyse the grading outcomes and compare the AI's performance to that of human educators. The qualitative component involved thematic analysis of the interview data to identify underlying themes about perceptions and experiences with AI assessment and feedback. This dual-method approach ensured a comprehensive evaluation of both empirical data and subjective insights. Results: The results of the study indicate that AI grading varied in consistency across different courses, aligning more closely with educator assessments in less complex questions but struggling with multifaceted questions. AI provided students with specific, useful, and appreciated feedback. Both educators and students had mixed feelings about AI grading: educators were concerned about losing qualitative insights and maintaining control over the grading process, while students appreciated the objectivity of AI but were sceptical about its reliability and missed human interaction. Overall, the study suggests that while AI can support certain aspects of grading and feedback, it cannot yet replace human judgment, advocating for a hybrid approach that combines AI and human assessments to enhance both efficiency and educational integrity. The study offers valuable insights into the perceptions and usefulness of AI-models in higher education assessment and feedback.Item ENSAMKOMMANDE BARN I EUROPA EN STRUKTURERAD FORSKNINGSÖVERSIKT OM ENSAMKOMMANDE BARNS PSYKISKA HÄLSA OCH FAKTORER FÖR PSYKISK OHÄLSA.(2024-09-17) Thor, Matilda; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeMängden ensamkommande asylsökande barn som migrerar till Europa ses öka och 37 miljoner barn rapporteras idag att vara på flykt i världen. Migrerande ensamkommande barn ses som en av de mest utsatta grupperna. Barn som kommer från våld i deras hemland har en större benägenhet att få hälsoproblem. Barnens ålder och juridiska status sätter dem i risk för att utnyttjas sexuellt. Det övergripande syftet med denna strukturerade forskningsöversikt är att undersöka ensamkommandes barns psykiska hälsa och faktorer för psykisk ohälsa hos ensamkommande barn i europeiska länder. Forskningsöversikten är genomförd med inspiration av systematisk metodologi med tematisk analys. Resultatet visar att socialt arbetande som visar en förståelse för barnets tidigare liv och nuvarande situation beskrivs bidra till välbefinnande. Tillvaratagandet av barns berättande och transnationella liv, är också viktigt för välbefinnandet. Faktorer för psykisk ohälsa hos ensamkommande barn beskrivs både utifrån flykt, invandring och etablering samt till dagligt liv. Ensamkommande barn visar symtom av depression och ångest. PTSD ses utifrån traumatiska händelser under flykt som ses minska med tiden. Den dagliga stressen handlar om social stress och diskriminering som påverkar den psykiska ohälsan långsiktigt. Barnens perspektiv ges litet utrymme och fokus ligger på att identifiera problem som inte ser till individens enskilda behov eller gruppens heterogenitet och multidimensionella aspekter. En miniminsträvan av minsta möjliga stöttning och inskränkning av ensamkommande barns förmåner uppfattas bortskriva barnens sårbarhet, med risk för en ökning av psykisk ohälsa.Item FÖRSKOLANS ARBETE MED HÅLLBARHET OCH BARNS INFLYTANDE OCH DELAKTIGHET En strukturerad forskningsöversikt(2024-09-17) Carlsson, Linda; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeArbete med hållbar utveckling och barns delaktighet är något som är centralt i läroplan för förskolan i Sverige och något som FN:s aktuella mål i Agenda 2030 tar upp. Med bakgrund i detta och ämnets aktualitet är syftet med detta arbete att genom en strukturerad forskningsöversikt tar reda på vad forskning de senaste åren säger om hur läroplaner tar upp hållbarhetsarbete och barns delaktighet och vad som framgår av tidigare forskning om hur förskolor runt om i världen arbetar praktiskt med barns delaktighet i hållbarhetsfrågor. Översiktsstudien genomförs som en strukturerad forskningsöversikt med en metodik inspirerad av systematisk forskningsöversikt. En tematisk analys genomfördes och teman och underteman som framkommer redovisas i resultatet. Överlag framkom en bild av forskning i huvudsak från västvärlden där posthumanism var den vanligaste teoretiska inriktningen följt av holistiskt och naturvetenskapligt perspektiv. Ekologisk hållbarhet var den vanligast förekommande dimensionen av hållbarhet med social-kulturell och ekonomisk hållbarhet mindre explicit uttryckt. Att ta vara på barns tankar och idéer och låta dem tänka kritiskt var en stark inriktning i förskolearbetet såväl som att få vara ute i naturen och upptäcka och få ta risker. Även att använda en mångdimensionell pedagogik, många olika sätt att lära sig, såsom sång, drama, skapande, konstruktion framträdde som vanligt. Överlag var resultatet ganska samstämmigt när det gäller vikten av att arbeta med hållbarhet och barns delaktighet även om synen på både barns roll och vad de olika dimensionerna av hållbarhet innebär kunde skilja sig åt en del över världen.Item Sensory activation at a distance Evaluating multisensory exercises and examinations as a means to increase student engagement online(2024-09-02) Kjellmer, Viveka; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; University of Gothenburg/Department of education, communication and learning; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandePurpose: This study aims to critically evaluate and analyze the integration of multisensory learning activities in online teaching from a student engagement perspective. Analyzing a case study in art history, it endeavors to contribute to the understanding of sensory activation as means to increase student engagement in online teaching. Theory: A framework of student engagement theory and collaborative learning was used, from the Student Engagement Model (Dixson, 2010, 2015; Handelsman et al., 2005) and the Community of Inquiry framework (Garrison, 2017; Garrison et al., 2000, 2010). Method: A mixed methods approach was used, combining quantitative descriptive statistics and qualitative thematic analysis. Results: Results show that sensory engagement is effective to increase student engagement online, and contributes to perceived presence, and collaborative learning. Sensory activation entails variation and interaction, but also stimulate new ways to experience the world, and subsequently new ways of thinking.