Rapporter från NSHU

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/9870

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 20 of 84
  • Item
    Conceptions of evaluation
    (2007-08) Peterson, Gustav Jakob; Karlsson Vestman, Ove; NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning; Mälardalens högskola
  • Item
    Closing Report for The Swedish Summer Institute 2005. Learners for Change
    (2006) Gustafsson, Magnus; For the Council for the Renewal of Higher Education
  • Item
    Gender-Aware Course Reform in Scientific Computing
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010) Larsson, Elisabeth; Pålsson, Stefan; Rantakokko, Jarmo; von Sydow, Lina; Thuné, Michael; Department of Information Technology, Uppsala University
    The objective of the course reform project presented here was to perform a top-to-bottom reform of the introductory courses in Scientific Computing at Uppsala University. The reform was made gender-aware to make the courses more attractive to women students and in that way broaden the base of recruitment for the courses, the subject and the programs where the courses are present. In the long run we see this reform as a part of a larger process of change of the Master of Science in Engineering programs. The emphasis for the course reform is on constructive alignment and students’ sense-making. The underlying hypothesis is that women students’ pay particular attention to sense-making, and courses well-aligned with course goals contribute to sense-making. The traditional way of teaching courses in Scientific Computing does not align with the overall motivation and goal of the subject. The courses lack constructive alignment. In this report we describe a way to re-design the course activities in a way such that constructive alignment is achieved. Results that support the underlying hypothesis are presented. Excerpts from students’ answers to course evaluations and questionnaires provide empirical evidence that the course reform has been successful.
  • Item
    Att belägga, bedöma och belöna pedagogisk skicklighet
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010-04-16T10:53:03Z) Åsa Ryegård; Karin Apelgren; Thomas Olsson; Mälardalens högskola; Uppsala Universitet; Lunds universitet
  • Item
    Avrapportering av Nätverket för IT i högre utbildning för åren 2008 och 2009
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010-03-01T10:07:13Z) Lindegren, Mia; Uppsala universitet
    Nätverket för IT i högre utbildning består av aktiva lärare som använder IT i undervisningen och av personal från stöd- och utvecklingsenheter för användning av IT i undervisning. Syftet med nätverket är att: Initiera och driva utvecklingen av resurser och arbetssätt avseende medierat lärande, virtuella lärmiljöer, ny teknik, förändrad lärarroll, öppna lärresurser mm. Utgöra ett forum för erfarenhets- och kunskapsutbyte, initiering av gemensam utbildningsinfrastruktur och andra former av samarbeten angående medierat lärande mellan Sveriges lärosäten. Driva frågor om IT i utbildning och lärande genom att delta i och utveckla kontakter med nationella och internationella aktörer.
  • Item
    Modeller för lärandemål
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010) Melin, Ulf; Axelsson, Karin; Wedlund, Tommy; Hjalmarsson, Anders; Keller, Christina; Linköpings universitet; Högskolan i Borås; Internationella Handelshögskolan i Jönköping; Högskolan Dalarna
    The point of departure for the present project was the Degree Ordinance (SFS 2006:1053). Keywords as knowledge, understanding, ability, skills, assessment, and perspectives are focused. When applying learning outcomes the need for assessment of student achievements vs. learning outcomes is highlighted. The work with learning outcomes has a great potential - but challenges are present as described in the project. In order to be able to perform reflected assessment of student achievements we have developed a set of frameworks. The frameworks are related to learning outcomes from different perspectives, such as employability, student learning outcomes, university characteristics, subject oriented, and “local” profiles. The project is grounded in didactic practice and pedagogical research. It is based in the information system subject area at four universities, but is also relevant to other subject areas with a professional orientation.
  • Item
    Att nå målet
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010) Hultberg, Cecilia K.; Kungl. Musikhögskolan i Stockholm; Musikhögskolan i Piteå, Luleå tekniska universitet.; Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet
    The project To reach the goal starts out from the assumption that individuals’ ways of participating in activities depends on their understanding of its purpose. Hence, teachers’ and students’ understanding of teachers’ education programmes and profession influences their ways of acting, which is also influenced by the structure of the programme: Here we focus on students’ ways of developing readiness to teach class ensemble in three, differently structured, local programmes. Students and teachers explored their own activities in collaboration with a researcher. This was followed up in workshops in with students’ active participation was important. Identified strengths and weak points will be considered in quality development of the programmes. A book presenting experiences from the project will be published.
  • Item
    Vem äger lärandet?
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010) Hultberg, Cecilia K.; Kungl. Musikhögskolan i Stockholm; Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet; Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet
    This project is connected to The Innovative Conservatoire (ICON), a European research network between well-reputed conservatoires. The research is, to a large extent, collaborative, conducted together with teaching musicians. The aim is to create a body of research providing new insight about conditions of musical learning and development. As important is the purpose to disseminate the results, in specific, this concerns research methods and relevance to practice, in order to facilitate for musicians and teachers to develop and refine their own teaching practices and, to reflect on how research may support artistic, professional, pedagogic and methodic development, thus being a catalyst in institutions’ change agendas. The project focuses on the core of performance education, one-to-one instrumental tuition.
  • Item
    Improved Support for Master’s Thesis Projects in Software Engineering
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2010) Dodig-Crnkovic, Gordana; Lüders, Frank; Höst, Martin; Feldt, Robert; Mälardalen University; Lund University; Blekinge Institute of Technology
    The aim of the project described in this report was to develop improved support for both students and advisors in the different phases of Master’s thesis projects in software engineering. The work was done in several steps, including a web-based survey among students; an interview study with students, supervisors and examiners; formulation of a support framework; and evaluation of the developed support. The main results of the project are improved understanding of the challenges of thesis projects, a support framework for different project phases, and examples of concrete support for different situations. We believe that the findings are relevant for Master’s thesis projects in areas other than software engineering.
  • Item
    Rapport Validering West
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2009) Crespo, Alejandro; Danielsson, Mattias; Fjällman, Elisabeth; Johansson, Anngreth; Karlsson, Ingvar; Högskolan i Borås; Högskolan i Skövde; Högskolan Väst
    Validering West är ett samarbetsprojekt mellan Högskolan i Borås, Högskolan i Skövde och Högskolan Väst. Syftet med projektet har varit att skapa en gemensam övergripande modell för bedömning av reell kompetens för tillgodoräknande. Genom projektet har metodmaterial för såväl lärosäte som student skapats. I rapporten redovisas hur projektet har genomförts, vilka arbetsformer som använts, hur studentmedverkan skett samt resultat av arbetet. Under projektet har många intressanta diskussioner förekommit, och några av dem redovisas i rapporten. Den modell som skapats genom projektet har värderats av två utomstående värderare. Projektet har utvärderats av utomstående utvärderare. Såväl värderingar som utvärdering medföljer rapporten som bilagor.
  • Item
    P@rable Project
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2009) Granberg, Carina; Hudson, Brian; Bodén, Annelie; Scherp, Hans-Åke; Scherp, Gun-Britt; Liljeqvist, Håkan; Johansson, Magnus; Österlund, Dag; Umeå universitet; Karlstads universitet; Linköpings universitet
    P@rable-projektet har fokuserat IT-stödda processbaserade arbetsformer. Lärarutbildningar och VFU-skolor i Karlstad, Linköping och Umeå har deltagit i projektet. De arbetsformer som studerats är föreställningskartor, digital portfolio och bloggar. Dessa har syftat till att ge de studerande ramverk för att dokumentera och/eller reflektera över sitt eget lärande samt koppla samman teori och praktik under VFU. I processarbetet har även lärarnas roll, lärarutbildare och lärare vid VFU-skolor, fokuserats. Projektet pekar på studenternas behov av att reflektera och knyta samman teori och praktik och de utprovade arbetsformernas potential att uppfylla dessa behov. De problem som framkommit rör i första hand struktur och organisation av lärarutbildning som helhet och samarbete med VFU-enheter i synnerhet.
  • Item
    Klinisk slutexamination i tandhygienistprogrammet vid fyra lärosäten
    (2009-11-10T14:10:47Z) Larsson, Anna-Britta; Müller, Görel; Jacobsson, Brittmarie; Lindmark, Ulrika; Andersson, Pia; Mårtensson, Carina; Olsson, Margaretha; Rolandsson, Margot; Sundberg, Nina; Högskolan Dalarna; Högskolan i Jönköping; Högskolan Kristianstad; Karlstads universitet; NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning
    Den legitimerade tandhygienisten har en nyckelroll inom promotion och prevention i svensk tandvård. I arbetet som tandhygienist krävs att kunna arbeta självständigt och ta väl underbyggda beslut för att ge en god och säker vård. Syftet med projektet var att utveckla, pröva och utvärdera en modell för klinisk slutexamination utifrån de krav som ställs för att arbeta som legitimerad tandhygienist. Projektarbetet resulterade i en modell bestående av en teoretisk och en klinisk examination. Den teoretiska examinationen består av ett fiktivt patientfall medan den kliniska examinationen omfattar en realistisk patientsituation där studenten omhändertar och behandlar en patient. Den framtagna modellens styrka är att samtliga studenter vid de olika lärosätena examineras kliniskt efter samma bedömningsgrunder vilket borgar för en god och jämförbar kvalitet.
  • Item
    Plagiat – En pedagogisk utmaning
    (2009-11-04T15:26:38Z) Nilsson, Lars-Erik; Lönn Svensson, Anngerd; Orlenius, Kennert; Högskolan Kristianstad; NSHU - Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning; Högskolan i Borås; Högskolan i Skövde
    Projektet Plagiat – en pedagogisk modell vill stödja uppbyggnaden av en säker miljö för studenter som skall lära sig skriva i akademiska former. Projektet berör också plagiering som en angelägen examinationsproblematik. Kartläggning av disciplinärenden, enkäter rörande personals och studenters attityder till plagiering och fusk, gymnasieelevers resonemang kring skrivande och plagiering samt analys av examensarbeten med textjämförelseverktyg har genomförts. Policyer är framtagna och en serie interventioner har utförts, t ex utbildningsinsatser för personal och studenter, deltagande i policy- och informationsarbete, arbete med disciplinärenden, kursutformning samt utformning av resurser för att insatser för att förebygga plagiering. Informationsföreläsningar och seminarier har genomförts vid samtliga medverkande lärosäten, så även utbildningar av tentamensvakter. Olika kursmoment som rör akademiskt skrivande, vilseledande och plagiering har införts i seminarier för studenter, i högskolepedagogiska kurser och i handledningskurser för lärare. Textjämförelseverktyg har också introducerats som stöd för handledning av studenter. En webbplats har utarbetats inklusive en taxonomi att användas för diskussion kring hur andras texter får utnyttjas.
  • Item
    Klinisk slutexamination i tandhygienistprogrammet vid fyra lärosäten
    (NSHU : Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2009) Larsson, Anna-Britta; Müller, Görel; Jacobsson, Brittmarie; Lindmark, Ulrika; Andersson, Pia; Mårtensson, Carina; Olsson, Margaretha; Rolandsson, Margot; Sundberg, Nina; Högskolan Dalarna; Högskolan i Jönköping; Högskolan Kristianstad; Karlstads universitet
    The registered dental hygienist has a key role in promotion and prevention within Swedish dental care. Working as a dental hygienist requires an ability to work independently and make well-grounded decisions in order to give good and sure care. The aim of the project was to develop, test and evaluate a model for clinical final examinations based on the requirements for working as a registered dental hygienist. The project resulted in a model consisting of a theoretical and a clinical examination. The theoretical part consists of a fictitious patient case while the clinical part comprises a realistic patient situation in which the student takes charge of a patient and gives treatment. The strength of the new model lies in the fact that all students at different universities and colleges have to take clinical examinations according to the same assessment criteria, which ensures good and comparable quality.
  • Item
    Interaktiv återkoppling mellan laborationer och teori i kemiundervisningen
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Elvingson, Christer; Mukhtar, Emad; Institutionen för fysikalisk och analytisk kemi, fysikalisk kemi, Uppsala universitet,; Institutionen för fotokemi och molekylärvetenskap, kemisk fysik, Uppsala universitet,
    Målet med projektet var att förstärka kopplingen mellan den teoretiska och laborativa delen av undervisningen i fysikalisk kemi och samtidigt ge studenterna möjlighet till bättre förberedelse även inför de praktiska momenten. För att uppnå detta införde vi nivågrupperade frågor före och efter utvalda laborationer på ett antal kurser i fysikalisk kemi, samtidigt som vi lade bild- eller filmsekvenser av centrala praktiska moment på kursernas websidor. Resultatet på de kurser där detta hittills genomförts har varit mycket uppmuntrande. Studenterna är säkrare i det praktiska arbetet och frågorna ligger i allmänhet på en ”högre nivå” än tidigare, eftersom de, med hjälp av utvalda frågor, kunnat reflektera över den teoretiska grunden för experimenten. Denna möjlighet till individuell förberedelse i sin egen takt är även ett viktigt verktyg för att hjälpa internationella studenter med olika experimentell och teoretisk bakgrund, att starta varje laboration från ungefär samma nivå.
  • Item
    Att använda case-metoden i grundutbildningen i Historia
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Ericsson, Peter; Historiska institutionen, Uppsala Universitet
    Implementing the case-method into undergraduate educa-tion in History The purpose of the project is to introduce the case-method into under-graduate education in History. This has been achieved by constructing a number of cases, i.e. short narratives, on central historical issues. These issues have then been discussed at case-seminars. The benefits of this method are that our teaching can be related to current research; that we can make the study of history tangible without omitting a theoretical perspective; that the students are encouraged to independent, critical analysis; and, not least, that student motivation seems to improve. The cases produced within the project will be published as a text-book.
  • Item
    Att synliggöra handledning av självständiga arbeten som stöd för studenter och handledare
    (2008-11-17T17:17:06Z) Hård av Segerstad, Helene; Setterud, Helen; Salerud, Göran; Linköpings universitet
    Handledning har identifierats som en av de viktigaste faktorerna för att studenter ska lyckas med sina masterarbeten. I det här projektet har vi prövat en alternativ modell av handledning i två akademiska miljöer. Den traditionella individuella handledningen i miljöerna har kompletterats med grupphandledning samt stöd för grupphandledarna. Data har bildats genom en enkät till studenter och grupphandledare innan processen startade och genom intervjuer med dessa när grupphandledningen avslutats. Resultat från projektet visar att de studentgrupper som varit mer aktiva och i högre grad arbetat med egna texter har fått ett större utbyte. En konsekvens är att de har upptäckt fler aspekter i sina arbeten, sådant som de tidigare inte sett, ett större självförtroende i sitt skrivande samt en högre kvalitet på master arbetet. Även de mindre aktiva studenterna har rapporterat att grupphandledningen bidragit med viktig återkoppling på de egna arbetena. Handledarna har fått nya insikter om handledning och upptäckt mer av studenternas sätt att arbeta sig igenom ett master arbete.
  • Item
    SEED : Sweden’s English Educational Database for tertiary education: Creating a platform for sharing and collaboration
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Shaw, Philip; Deutschman, Mats; Hincks, Rebecca; Hudson, Jean; Minugh, David; Nygren, Åse; Stockholm University; Mid Sweden University; Royal Institute of Technology; Luleå University; Malmö University; Stockholm University; Blekinge Institute of Technology
    In this report we describe an attempt to build up an inter-university network among active teachers and students throughout Sweden, its failures and successes, and the general lessons that can be learnt from the experience.
  • Item
    Ökad förståelse för kemi genom arbete med bilder
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008) Dahlman, Ylva; Boman, Mats; SLU Uppsala; Inst för Materialkemi Uppsala universitet
    Specific art activities were introduced at the chemistry program at Uppsala University during the academic year 2006/07 at three different university levels: a) the preparatory year for natural science students, b) the seventh semester in the chemical engineering program, and c) the PhD program. During 2007/08, the seventh semester activities were repeated (with some alterations). The background is that many students are capable of learning what the textbook says, but a considerable number still lack the necessary insight to comprehend the subject. This project tries a different pedagogical approach—one which not only permit students to articulate what they have learned, but also allow them to demonstrate their understanding. Many of the students who have participated in the project have now been able to formulate what they do not understand and, by so doing, increase their knowledge.
  • Item
    Pedagogisk och metodologisk verktygslåda för intersektionalitetsstudier inom antikämnet
    (Myndigheten för nätverk och samarbete inom högre utbildning, 2008-11-14T14:50:24Z) Leppänen Sjöberg, Birgitta; Uppsala universitet. Institutionen för arkeologi och antik historia
    Projektets syfte var att skapa en pedagogisk plattform för studenter och lärare kring frågor om intersektionalitet inom ramen av akademisk utbildning i antikämnet. Målet för projektet var att skapa en webbaserad plattform som kan användas som ett pedagogiskt verktyg för studenter och lärare i arbete med frågor kring genus, etnicitet, ålder, sexualitet och mångfald i antikämnet som omfattar den klassiska civilisationen. Projektet har genom användning av modern IT-teknologi konstruerat en plattform där även ämnets tvärvetenskapliga karaktär kan utgöra ett tydligt och pedagogiskt verktyg för bearbetning av frågor kring intersektionalitet. Genom samma frågor tydliggörs kopplingar mellan antikämnet och dagens samhälle och relevanta frågeställningar och problem för detta.