Reports / Rapporter

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/21790

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 14 of 14
  • Item
    EXPLORING THE USE OF GENERATIVE ARTIFICIAL INTELLIGENCE APPLICATIONS IN HIGHER EDUCATION Slutrapport
    (2024) Wackenhut, Arne F.; Gillette, Maris; Olsson, Elizabeth
    Denna rapport sammanfattar de viktigaste resultaten från ett pedagogiskt utvecklingsprojekt som undersökte studenters och lärares användning av generativa artificiella intelligens (genAI) applikationer vid Samhällsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet under slutet av 2024 och början av 2025. Data samlades in genom två enkäter, en för studenter och en för undervisande personal vid fakulteten samt fem kompletterande fokusgruppintervjuer (fyra med studenter, och en med lärare). Enkätresultaten visar att 20 % av lärarna aktivt integrerar genAI applikationer i sina kurser, medan cirka 80 % av studenterna rapporterade att de använder genAI applikationer i sitt kurs- och utbildningsarbete. Pedagogiska diskussioner bland undervisande personal (på institutions- och fakultetsnivå) har ofta fokuserat på att studenter använder genAI för att skriva texter (till exempel i samband med skriftliga examinationer) och de risker som detta kan innebära för studenters lärprocesser. Resultaten visar att studenter är mycket medvetna om genAI:s potentiella negativa effekt på deras akademiska skrivfärdigheter. Studenterna rapporterar att de undviker att använda genAI för att skriva uppsatser och rapporter. I mindre utsträckning undviker de att använda genAI för språkstöd. Många studenter rapporterar att de använder genAI applikationer för att läsa och förstå kursmaterial. Denna användning väcker en rad helt nya frågor än de som har karaktäriserat lärarnas pedagogiska samtal om genAI. "Läsning" med genAI har hittills fått lite uppmärksamhet vid fakulteten. Både studenter och lärare uttrycker ett behov av tydligare vägledning kring huruvida, när och på vilket sätt generativa AI-applikationer bör användas inom ramen för studier och arbete. Det efterfrågas även större klarhet kring vilka möjligheter och utmaningar användningen av generativa AI-applikationer medför inom högre utbildning
  • Item
    Analys av extra medel för studenthälsa 2021-2024
    (2025) Frisk, Sylva; Gillette, Maris; Hellberg, Sofie; Diarienummer: GU 2024/2414 (GU 2024/19)
    • Sedan 2021 tilldelar regeringen lärosäten särskilda medel för studenthälsa. Vid Göteborgs universitet har medlen, enligt rektorsbeslut, främst fördelats genom ett projektansökningsförfarande. Rapporten redovisar en analys av de beviljade medlen i relation till den intention som uttrycks i rektorsbeslutet. • Ett resultat är att en stor variation av insatser med syfte att förbättra eller främja studenthälsa har genomförts brett i organisationen. Flest insatser har varit riktade direkt mot studenter, några få har varit kompetenshöjande insatser riktade mot personal och några har inneburit undersökningar av olika slag. • Trots att ett fåtal insatser innebar kompetenshöjande insatser riktade mot personal så har mängden av insatser på institutionsnivå på olika sätt involverat ett stort antal lärare, studievägledare, handläggare och institutionsledningar, vilket torde ha ökat medvetenheten om studenters hälsa i många lokala kontexter. • Majoriteten av insatserna har uppfattats som framgångsrika av de som genomfört dem. I flera fall har de främjat social interaktion mellan studenter, haft positiv effekt på studieresultat samt stärkt studenters känsla av tillhörighet och sammanhang. • Avsaknaden av systematiska analyser av studenthälsa före och efter insatserna medför en svårighet för de som genomfört projekten att säga något om insatsens effekter på studenternas hälsa. • En stor andel insatser har avslutats efter att projektet genomförts och har därmed inte integrerats i ordinarie verksamhet. Oklarheter avseende mottagare av resultaten, budgetskäl eller bristande intresse från ledningar kan nämnas som vanligt förekommande orsaker till det. • Spridning av kunskaper och erfarenheter från genomförda insatser har, så när som i ett fall, varit sparsam och för det mesta begränsad till den lokala kontext där insatsen genomförts. • Projektformens fördel är att den möjliggjort att insatser och idéer har kunnat testas. En nackdel är att projektformen genererat insatser som har setts som ett tillägg till ordinarie verksamhet. Insatserna kan då också enkelt tas bort och bidrar sällan till någon mer långsiktig förändring av den ordinarie verksamheten. • Det kan noteras att insatsernas mycket sällan resulterat i någon förändring av undervisning eller kursupplägg. Det förstärker synen på studenthälsa som ett externt område/problem i förhållande till det som händer i klassrummet.
  • Item
    Hur mår den svenska yrkesfiskaren 2024? Rapport om en enkätundersökning av svenska fiskelicensinnehavare
    (2025) Boyd Gillette, Maris; Moaven Doust, Egil; Tschernij, Vesa
    I denna rapport presenterar vi en femårig uppföljning (2024), samt en utveckling, av den ursprungliga enkäten. Nya enkäter skickades ut till svenska fiskare som har licenser kopplade till fartyg, det vill säga, fiskelicensinnehavare. Yrkesfiskare som har personliga fiskelicenser (som fiskar enbart i inländska sjöar och vattendrag och inte till havs) fick ej enkäten. Enkäten har utformats av samhällsvetenskapliga miljöforskare på Göteborgs universitet (GU) och tjänstepersoner vid Simrishamns Marint centrum och har finansierats av Formas-projektet Hållbar sjömat i Sveriges nya landsbygdsutveckling (2021-02218). Hur den svenska yrkesfiskaren upplever förutsättningarna för att utöva sitt yrke och i vilken utsträckning de deltar i producentorganisationer är återigen centrala frågor. Denna gång har vi lagt till frågor om hur fångsten säljs med fokus på direktförsäljning och i vilken utsträckning yrkesfiskare har lagt till verksamheter inom fisketurism. En fråga om fiskelicensinnehavares stöd för införandet av överlåtbara fiskerättigheter i det demersala fisket har också inkluderats i undersökningen.
  • Item
    Why and how to engage regional stakeholders in fisheries development. Catalogue of Lessons
    (2024) Wingren, Ida; Linke, Sebastian; Tschernij, Vesa
    This report or “Catalogue of lessons" is an outcome of the FORMAS financed project Fishing for solutions: from research to practical experiments for setting common goals for rural coastal development in Sweden (FORMAS 2019-00202). The project was financed by the call From research to practice – methods and tools, FR-2019/0004. This “Catalogue of Lessons” discusses experiences, methods and procedures of participatory bottomup activities in coastal communities, where local fishing is of relevance. We hope that this catalogue will inspire and engage actors and stakeholders at different policy levels, working with fisheries and coastal development. The report is meant to be useful for a broad group of readers and can either be read from cover to cover or you choose the parts that interest you most. The first chapter gives an introduction to the project. The second chapter is a short review of research on communities, bottomup initiatives and fisheries management. The third chapter presents and discusses the activities and results from the project. Chapter four summarizes the findings and discusses the implementation of the activities, discrepancy between engagement and knowledge/resources and the question who is responsible for regional coastal development. The chapter is closed with some brief thoughts on future research.
  • Item
    PRAKTIK & KULTUR: Kulturteoretisk uppsats om Bourdieu och antropologi
    (1998) Appelgren, Staffan
    Syftet med den här uppsatsen är att diskutera Pierre Bourdieus sociologiska projekt och framför allt hans tankar om praktik, från ett antropologiskt och kulturteoretiskt perspektiv. Antropologi kommer här att få stå för en relativt bred fenomenologiskt och hermeneutiskt inspirerad symbolisk antropologi, personifierad av främst Clifford Geertz. Mötet mellan de två samhällsteoretiska perspektiven är alltså här präglat av ett kulturteoretiskt fokus där den antropologiska utgångspunkten är förståelsen av kultur som ett symbolsystem, ibland analogt likställd med en tolkningsbar text, som ger och skapar mening i socialt liv: handlingar, aktiviteter, erfarenheter, fenomen, institutioner, etcetera. Bourdieu tillskriver förvisso även han det symboliska stor betydelse, men hans utgångspunkt är den praktiska aspekten på aktiviteter, erfarenheter och kunskaper i socialt liv. Här vill jag alltså ställa de båda utgångspunkterna mot varandra: Genom att kontrastera mening med praktik vill jag titta på i vilken utsträckning Bourdieus praktikteori omfattar en antropologisk syn på människan som en meningsskapande, meningssökande och kommunicerande varelse.
  • Item
    Röster från svenskt yrkesfiske. Rapport om uppföljningsintervjuer
    (University of Gothenburg / Göteborgs universitet, 2021) Boyd Gillette, Maris; Arias Schreiber, Milena; Siegrist, Nathan; School of Global Studies / Institutionen för globala studier
  • Item
    HUR MÅR DEN SVENSKA YRKESFISKAREN? : EN ENKÄTUNDERSÖKNING OM FISKELICENSINNEHAVARE, 2019
    (2020) GILLETTE, MARIS; ARIAS SCHREIBER, MILENA; TSCHERNIJ, VESA; LUNDIN, MADELEINE; LINKE, SEBASTIAN; SIEGRIST, NATHAN
    Hur mår den svenska yrkesfiskaren idag? I denna rapport redovisar vi hur yrkesfiskare i dagens Sverige utövar sitt yrke, vilka utmaningar de möter, vilka frågor och problemområden de vill lyfta fram, och i vilken grad de är medlemmar i Sveriges erkända producentorganisationer (PO). För att undersöka dessa frågor har forskare vid Göteborgs universitet (GU), i samarbete med Marint centrum i Simrishamn, genomfört en enkätundersökning riktad mot 835 fiskelicensinnehavare i Sverige (se enkätblanketten i Bilaga A). Rapporten baseras på 351 respondenter, motsvarande 42% av alla fiskelicensinnehavare.
  • Item
    Monte Carlo simulation of treatment machine Varian Clinac iX
    (2010-08-12) Chakarova, Roumiana; Bäck, Anna; Swanpalmer, Janos; Department of radiation physics, GU
    This report presents methods and results from the development of a Monte Carlo model of a Varian Clinac iX linear accelerator of nominal energy 6 MV . The simulations are made by the BEAMnrc/EGSnrc Monte Carlo code package [1]. The model is adjusted for open fields. Wedge fields can be simulated by step-and-shoot method. In a future work, the model will be further developed by including MLC component. This report describes in detail how model parameters are optimised and how the quality of the model is verified. The parameters adjusted in the model are the energy of the electrons (monoenergetic) incident (normally) on the target as well as the width of the spatial distribution of the electrons (assumed to be Gaussian). The accelerator head is simulated in one step and the dose distribution in water is calculated in a subsequent step. Simulated data are compared to measured data visually, quantatively by directly comparing the numbers and by statistically weighting the di erences in a chi2=NDF analysis. The optimum parameter set is found to be 5.7 MeV and 0.1 cm (FWHM). The agreement between measured and simulated data is found to be good. The measured and simulated data agreed to within 1% except in the case of depth dose for a 2x2 cm2 field and for profiles at dose maximum.
  • Item
    Latinamerika 2017-2027: En analys av framtida konfliktmönster och regionalt samarbete
    (Göteborgs Universitet, 2006-09) Follér, Maj-Lis; Stenman, Åsa; Iberoamerikanska Institutet
  • Item
    Alternative Developments in the Andean Region 2018-2028
    (Göteborgs Universitet, 2008-06) Follér, Maj-Lis; Stenman, Åsa; School of Global Studies
  • Item
    Alternative Developments in Central America and the Caribbean 2017-2027
    (Göteborgs Universitet, 2007-06) Stenman, Åsa; Iberoamerikanska Institutet
  • Item
    The Regional Powers of Latin America: Brazil and Mexico: an analysis of alternative developments 2017-2027
    (University of Gothenburg, 2007-08) Follér, Maj-Lis; Domínguez R., Edmé; Stenman, Åsa; Iberoamerikanska Institutet
  • Item
    Latin America and the Regional Powers - a synthesis study
    (2010-01-21T09:59:00Z) Domínguez R., Edmé; Stenman, Åsa; School of Global Studies