Ämnesdidaktik i praktiken. Nya vägar för undervisning

Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/10145

Med denna rapportserie vill vi bidra till att förbättra både lärares och lärarutbildares möjligheter att bedriva en undervisning som är intresseväckande och tankestimulerande och som leder till varaktiga kunskaper. Det är fråga om att på olika sätt omsätta ämnesdidaktiska forskningsresultat i praktiken.

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 10 of 10
  • Item
    Undervisning i sex och samlevnad : ett idématerial
    (2012-03) Wallin, Anita; Bengtsdotter Katz, Viktoria; Hermansson Adler, Magnus; Katz, Olle; Lustig, Florentina; West, Eva
    De nya läroplanerna som gäller från hösten 2011 markerar betydelsen av undervisning i sex och samlevnad. Här ger vi vårt bidrag till denna undervisning genom att presentera ett idématerial som kan ligga till grund för planering, genomförande och utvärdering av undervisning i sex och samlevnad.
  • Item
    Teaching about sound, hearing and health - knowledge base, suggestions for teaching and copying material
    (Göteborgs Universitet, 2008-09) West, Eva
    The report begins with an analysis of current subject didactic knowledge about sound, hearing and health issues concerning high sound levels. Part of this analysis is an overview of common everyday conceptions of sound, the ear and hearing, as well as suggestions for goals to attain and tasks for formative evaluation. Information for "brushing up" knowledge of subject matter is also included. Then a sequence of lessons is described, exemplifying how results of the subject didactic analysis might be used in teaching about sound, hearing and health in compulsory school. Included in the sequence are a number of exercises in argumentation, e.g. about how to distinguish between scientific knowledge and opinions, as well as a rich collection of problems and some texts for students.
  • Item
    Att undervisa om ljud, hörsel och hälsa - kunskapsbas, undervisningsförslag och kopieringsunderlag
    (Göteborgs universitet, 2008-09) West, Eva
    Rapporten inleds med en ämnesdidaktisk analys av området ljud, hörsel och hälsofrågor kopplade till höga ljudnivåer. Till denna analys hör bl.a. en översikt över vanliga vardagsbegrepp om ljud, örat och hörsel, liksom förslag till mål och uppgifter för formativ utvärdering. Ämnesfördjupning ingår också. Sedan framställs en sekvens av lektioner som exemplifierar hur resultat av den ämnesdidaktiska analysen kan användas då man undervisar om ljud, hörsel och hälsa i grundskolan. Till sekvensen hör ett antal argumentationsövningar, t.ex. om att skilja på vetenskapligt kunnande och åsikter, samt en fyllig problemsamling och några elevtexter.
  • Item
    Att undervisa om livscykler i skolår 1-5, kunskapsbas och undervisningsförslag
    (Göteborgs Universitet, 2006-09) Björn, Andersson; Eva, Nyberg
    Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området livscykler inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om vad som är levande, befruktning och faser av olika organismers livscykler. Sedan ges ett stort antal förslag till lektioner som belyser olika aspekter av begreppet livscykel. Centralt är att eleverna har hand om egna växter och smådjur och iakttar hur de utvecklas och i en del fall ger upphov till en ny livscykel. En fyllig problemsamling ingår.
  • Item
    Att undervisa om geometrisk optik, kunskapsbas och undervisningsförslag
    (Göteborgs Universitet, 2004-05) Björn, Andersson; Frank, Bach
    Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området geometrisk optik, inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om ljuset och dess egenskaper. Sedan framställs en sekvens av lektioner som exemplifierar hur kunskap om elevers vardagsbegrep kan användas då man undervisar om geometrisk optik i skolår 6-9. En fyllig problemsamling och några elevtexter ingår också.
  • Item
    Att undervisa om lampor och batterier, kunskapsbas och elevuppgifter
    (Göteborgs Universitet, 2003-10) Christina, Kärrqvist
    Rapporten ger en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om elektriska likströmskretsar. Sedan följer 16 förslag till experimentella uppgifter, lämpliga för grundskolan, som utmanar dessa vardagsbegrepp och stimulerar kreativitet och problemlösningsförmåga.
  • Item
    Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till kemi, sex "workshops"
    (Göteborgs Universitet, 2003-10) Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist
    Rapporten behandlar hur elever förstår centrala aspekter av kemin. Först kommer tre workshops om materiens bevarande, byggnad respektive faser. Därefter tas blandning, lösning och vattnets kretslopp upp. Som avslutning kommer två workshops om ämnen respektive kemiska reaktioner.
  • Item
    Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till fysik, sex "workshops"
    (Göteborgs Universitet, 2003-10) Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist
    Rapporten går in på hur elever resonerar inom några viktiga områden av fysiken. Dessa är astronomi (jorden som planet i rymden, varför vi har årstider, månen, planetsystemet och universum), Newtons tre rörelselagar samt temperatur och värme.
  • Item
    Att förstå naturen - från vardagsbegrepp till biologi, fyra "workshops"
    (Göteborgs Universitet, 2003-10) Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Mats, Hagman; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist
    Rapporten tar upp hur elever resonerar inom några centrala biologiska områden. Dessa är matspjälkning, fotosyntes, evolution och genetik. I samband med workshopen om fotosyntes förklaras och exemplifieras vad formativ utvärdering är.
  • Item
    Att förstå och använda naturvetenskapen, sju workshops
    (Göteborgs Universitet, 2003-10) Björn, Andersson; Frank, Bach; Birgitta, Frändberg; Ingrid, Jansson; Christina, Kärrqvist; Eva, Nyberg; Anita, Wallin; Ann, Zetterqvist
    I rapporten behandlas bl.a. hur elever resonerar om kontrollexperiment, hur de förstår en partikelteori om gaser, deras föreställningar om energiflödet på jorden och om växthuseffekten och dess förstärkning. Ett avsnitt om natur och moral ingår också.