Reports / Rapporter / Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi
Permanent URI for this collectionhttps://gupea-staging.ub.gu.se/handle/2077/21732
Browse
Recent Submissions
Item When Sparv met Superlim. . . A Sparv Plugin for Natural Language Understanding Analysis of Swedish(Språkbanken Text, 2024) Morger, FelixItem Språklig mångfald. Rapport från ASLA-symposiet i Göteborg, 23–24 april 2020.(ASLA Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap, 2022-06-15) Ericsson, Stina; Inga-Lill, Grahn; Karlsson, Susanna; ASLA Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap; Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, Göteborgs universitetItem Konstruktionsgrammatisk beskrivning av en negationsdubbleringskonstruktion. Typen Inget sjusovande där inte(Institutionen för svenska språket, 2006) Blensenius, KristianItem Himalayas glaciärer hotar att smälta – en beskrivning av konstruktionen NPpatient[V + att + INF.](Institutionen för svenska språket, 2006) Andersson, MariaItem Det är som det är - en studie av några svenska tautologikonstruktioner(Institutionen för svenska språket, 2006) Petersson, StellanItem Perceptionsverb + objekt med infinitiv(Institutionen för svenska språket, 2006) Brolin, CharlotteItem Flerspråkighet, FLiS 2(2010-03-25T13:05:29Z) Franker, Qarin; Göteborgs universitet. Institutionen för svenska språketKompetensutveckling för pedagoger i grund- och gymnasieskolan, samt pedagoger i förskoleklassen och fritidshemmet.Item Flerspråkighet, FLiS 1(2010-03-22T14:23:42Z) Franker, Qarin; Göteborgs universitet. Institutionen för svenska språketRapporten ger en översikt över kompetensutvecklingssatsningen ”Flerspråkighet i skolan” (FLiS) men behandlar i huvudsak den första av de tre kursomgångarna (FLiS1), som avslutades i mars 2008. Rapporten bygger främst på skriftliga enkätsvar från deltagarna i utbildningen som har sammanställts av respektive kursledare.Item Alfabetiseringsutbildning i Norden 2007(2010-03-22T14:16:11Z) Franker, Qarin; Göteborgs universitet. Institutionen för svenska språketKartläggning av alfabetisering i Norden (KAN) är, som namnet visar, en nordisk kartläggning av utbildningssituationen för studerande som inte har något av de nordiska språken som sitt modersmål och som dessutom är helt utan eller har mycket kort formell skolutbildning. En samverkansgrupp bestående av representanter från respektive nordiskt land har med hjälp av medel från Nordplus Voksen genomfört kartläggningen. Samverkansgruppen har representerats av: · Nationellt Centrum för sfi och svenska som andraspråk, Lärarhögskolan i Stockholm, och Institutet för svenska som andraspråk vid Göteborgs universitet, Sverige · Ministeriet för Flygtninge, Invandrere og Integration och BallerupsSprogcenter, Köpenhamn, Danmark · Vox – nasjonalt senter för læring i arbeidslivet, Oslo, Norge · Utbildningsstyrelsen och Arbetsministeriet, Helsingfors, Finland · Islands Pedagogiska Universitet, Reykjavik Varje land har tagit fram aktuell information och utgångspunkt har varit en gemensamt framtagen enkät med frågor kring organisation, styrdokument, ansvarsfrågor, statistik, måluppfyllelse etc. Informationen har sammanställts tematiskt och redovisas i föreliggande rapport. Den information om alfabetiseringsutbildningens utformning och villkor, likheter och skillnader, i våra fem nordiska länder som presenteras i rapporten kommer förhoppningsvis att kunna ligga till grund för kvalitativa diskussioner i olika sammanhang. Landspecifika såväl som gemensamma diskussioner kan sedan leda till förslag om lämpliga förbättringar, lyfta fram viktiga utvecklingsområden och initiera gemensamma nordiska utvecklingsprojekt inom området.Item Introduktion till frasstrukturgrammatik(2004) Lyngfelt, Benjamin; Göteborgs universitet. Institutionen för svenska språketFrasstrukturgrammatik (PSG) är ett centralt inslag i de flesta moderna grammatikteorier och tillämpas i viss mån även inom traditionell grammatik – om än inte vid vanlig satsdelsanalys. Det som framför allt kännetecknar PSG är att man utgår från satsers hierarkiska struktur: ord antas bygga upp fraser som bygger upp större fraser som bygger upp ännu större fraser … som bygger upp satser. (Ur Introduktion)