ADB-utbildning i Iran. Jämförelse mellan ADB-utbildning i Sverige och i Iran.
Abstract
En jämförelse mellan ADB utbildning i Iran och Sverige ur olika aspekter, kunskaps- produktion och samhälleliga funktioner. En utbildning finns i en viss bestämd verklighet, denna verklighet kan beskrivas på olika vis, som en ekonomisk, social och kulturell verklighet. I denna samhälleliga verklighet har utbildningen en bestämd position och uppfyller vissa bestämda syften.Utbildningens funktion växer fram historiskt, förankras materialet och förändras, den gestaltar sig olika för olika individer och grupper i samhället. Vetenskapliga kunskaper som överförs över hela världen har samma innehåll oberoende av de studeras i ett asiatiskt land eller ett nordiskt land, vetenskapliga kunskaper och utbildningar får olikheter när människor utformar och anpassar dem för sina behov och utbildningar får olikheter när människor utformar och anpassar dem för sina behov och miljöer. En utbildning skapas och utformas av samhällets aktuella behov således kan en utbildning vara effektiv i det området som den skapas och utformas för. När två samhällen som utbildningarna utformas i, inte har samma politiska, kulturella och sociala uppbyggnad så kan inte en examensgiltighet för utbildningarna, vara acceptabel.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law