Show simple item record

dc.contributor.authorHermansson, Petra
dc.contributor.authorMagnusson, Maria
dc.contributor.authorNilsson, Sofie
dc.date.accessioned2008-06-09T13:07:23Z
dc.date.available2008-06-09T13:07:23Z
dc.date.issued2008-06-09T13:07:23Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/10229
dc.description.abstractBakgrund och frågeställning: Betydelsen av design ökar allt mer. Studier har visat att en stor andel företag har uppmärksammat att design bidrar till en mängd positiva effekter, men trots detta finns det en avvaktande inställning till design inom många företag. Då yrkesgrupper förväntas arbeta allt närmare varandra vid produktutveckling innebär skilda åsikter om design problem. Samarbetet mellan yrkesgrupperna kan ses som något positivt då grupper med olika erfarenheter och synsätt kompletterar varandra och således kan nå bättre resultat genom samarbete. I praktiken har detta samarbete dock visat sig vara problematiskt eftersom de olika aktörerna vid produktutveckling haft svårt att kommunicera och förstå varandra. Med utgångspunkt ur denna bakgrund har följande frågeställning formulerats: Vilka problem uppstår i kommunikationen mellan olika yrkesgrupper vid en diskussion om design ch varför uppkommer dessa? o Syfte: Syftet med denna uppsats är att identifiera och beskriva de kommunikationsproblem som uppstår mellan olika yrkesgrupper då diskussioner förs angående design vid produktutveckling. Vidare syftar uppsatsen till att förklara varför de beskrivna ommunikationsproblemen uppkommer. k Avgränsningar: Författarna har valt att avgränsa undersökningen till att endast fokusera på de kommunikationsproblem som uppstår mellan designers, ingenjörer och ekonomer under en formell mötessituation. Dessutom har en begränsning satts till att endast undersöka den erbala kommunikationen som sker mellan dessa yrkesgrupper. v Metod: Denna undersökning utgår från avhandlingen Engineering emotion – Values as Means in Product Development av Mikael Wickelgren. I sin avhandling undersökte Wickelgren en projektgrupp på Volvo Personvagnar bestående av personer med olika kompetenser. Författarna har valt att utgå från Mikael Wickelgrens avhandling genom att genomföra en intervju med Wickelgren, samt ta del av de observationer som presenteras i vhandlingen, vilka gjorts och transkriberats av Wickelgren. a Resultat och slutsatser: Författarna har identifierat kommunikationsproblem i den undersökta projektgruppen då kriterier för god dialog och god argumentation inte uppfylls. Författarna anser att problemen i kommunikationen mellan de olika yrkesgrupperna uppkommer beroende på att de genom tillhörigheten i olika tankekollektiv och arbetsgemenskaper har utvecklat skilda sätt att tänka och arbeta samt att de genom sin professionstillhörighet avgränsar sig mot andra yrkesgrupper för att skydda sitt kunskapsområde. Författarna menar att dessa aspekter utgör hinder för samarbete mellan rkesgrupperna och att de är orsaken till varför kommunikationsproblem uppkommer. y Förslag till vidare studier: Författarnas förslag till vidare studier är att personligen observera ett möte där yrkesgrupper från olika företag deltar. Vidare föreslås undersökning av annan kommunikation än enbart den verbala samt att klargöra ledarskapets inverkan på samarbetet i en projektgrupp.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesExternredovisning och företagsanalysen
dc.relation.ispartofseries07-08-66Men
dc.titleKommunikation med designers - Användandet av hårda och mjuka data som argumenten
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record