Show simple item record

dc.contributor.authorJohnson, Karolina
dc.contributor.authorLundgren, Mia
dc.date.accessioned2008-06-10T07:16:05Z
dc.date.available2008-06-10T07:16:05Z
dc.date.issued2008-06-10T07:16:05Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/10236
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen var att undersöka om det fanns skillnader i gymnasieelevers inställningar och villkor till att studera vidare på universitet och högskola utifrån ett kön -, klass- och etnicitetsperspektiv. Metod: Författarna har införskaffat det empiriska materialet genom en kvantitativ metod i form av en enkätundersökning. Undersökningen genomfördes vid två olika gymnasieskolor inom Göteborgs Stad där 54 elever som gick sista året på ett samhällsvetenskapligt program deltog i studien. För bearbetning har statistikprogrammet SPSS använts. Resultatet har analyserats utifrån tidigare forskning och ett socialkonstruktivistiskt perspektiv samt teorier och begrepp kring kön, klass och etnicitet. Resultat: I undersökningen har författarna funnit ett flertal skillnader i inställningar baserade på könstillhörighet, klasstillhörighet samt etnisk bakgrund. Fler tjejer än killar vill och tror att de kommer studera vidare. Även fler barn från arbetarhem än tjänstemannahem och elever med utländskt ursprung har en positiv inställning till vidare studier. De villkor som författarna har funnit grundar sig på utbildningstradition och förväntningar hemifrån samt ekonomiska och könsbaserade villkor.en
dc.language.isosween
dc.subjectInställningen
dc.subjectVillkoren
dc.title”…och den ljusnande framtid är vår?” - En studie om gymnasieelevers inställningar och villkor för studier viden
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record