dc.contributor.author | Johansson, Mikael | |
dc.contributor.author | Åkerblad, Patrik | |
dc.date.accessioned | 2008-06-10T09:50:50Z | |
dc.date.available | 2008-06-10T09:50:50Z | |
dc.date.issued | 2008-06-10T09:50:50Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/10250 | |
dc.description.abstract | Bakgrund och problem: Intresset för internprissättning som styrmedel har ökat i takt
med den ökande förekomsten av större divisionaliserade företag. Dessa divisionaliserade
företag består ofta av flera enheter som har resultatansvar, annorlunda uttryckt kan sägas
att enheterna fungerar som företag inom företaget. När enheter handlar internt med
varandra så kan det med andra ord uppstå situationer där det krävs en intern prissättning
för att tydliggöra hur de enskilda enheterna presterar. Det ligger dock en svårighet i att
identifiera en optimal metod för att sätta de interna priserna. I teorin framgår även att det
ej finns någon optimal metod för att sätta internpriser, utan företaget bör söka efter den
metod som bäst uppfyller det företaget ämnar åstadkomma med internprissättningen. Det
finns dock en uppsjö av metoder att välja mellan som alla har olika för- och nackdelar.
Syfte: Denna studie syftar till att beskriva hur AB Volvo valt att internprissätta tjänster
ifrån deras shared service enhet VBS. Författarna ämnar dessutom förklara de
bakomliggande orsakerna till detta val samt vilka effekter detta val medför. Slutligen har
författarna för avsikt att undersöka om den valda metoden är optimal för att uppfylla den
strategi och de styreffekter AB Volvo ämnar uppnå.
Avgränsningar: Författarna av denna studie har valt att begränsa undersökningen till ett
företag. Dessutom begränsas studien till att endast undersöka internprissättningen av
interna tjänster som tillhandahålls av deras shared service enhet. Vidare har författarna
valt att lägga fokus på den internprissättning som används som ett verktyg för
ekonomistyrning inom organisationen.
Metod: Författarna har valt att genomföra en kvalitativ fallstudie. Undersökningen har
genomförts genom intervjuer med personer inom det berörda företaget som löpande
arbetar med frågor som berör den interna prissättningen. Avsikten med intervjuerna har
varit att testa den rådande teorin och dess koppling till empiriska fakta.
Resultat och slutsatser: Författarna har dragit slutsatsen att den undersökta enheten har
valt en internprismetod som är en blandning av kostnadsplus och
standardkostnadsmodellen. Den viktigaste orsaken till detta val var att uppnå styrning
mot standardisering och effektivisering av de administrativa processerna. När ett företag
skall utforma sin internprismetod är den viktigaste faktorn att beakta vad man syftar till
att uppnå med metoden vad gäller styrning, motivation och resultatbedömning.
Förslag till fortsatt forskning: Författarna anser att en jämförande studie istället för en
fallstudie hade varit intressant för att kunna jämföra olika shared service enheters
internprismetoder. Det hade även varit intressant att genomföra samma studie av samma
fallföretag fast om ett par år för att se hur man har tagit sig an de negativa effekter man
upplever idag och hur de har utvecklat sin interna prissättning. | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.relation.ispartofseries | Ekonomistyrning | en |
dc.relation.ispartofseries | 07-08-79M | en |
dc.title | Internprissättning för en shared service enhet | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | D | |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Business Administration | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen | swe |
dc.type.degree | Student essay | |