Visa enkel post

dc.contributor.authorJohansson, Mikael
dc.contributor.authorÅkerblad, Patrik
dc.date.accessioned2008-06-10T09:50:50Z
dc.date.available2008-06-10T09:50:50Z
dc.date.issued2008-06-10T09:50:50Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/10250
dc.description.abstractBakgrund och problem: Intresset för internprissättning som styrmedel har ökat i takt med den ökande förekomsten av större divisionaliserade företag. Dessa divisionaliserade företag består ofta av flera enheter som har resultatansvar, annorlunda uttryckt kan sägas att enheterna fungerar som företag inom företaget. När enheter handlar internt med varandra så kan det med andra ord uppstå situationer där det krävs en intern prissättning för att tydliggöra hur de enskilda enheterna presterar. Det ligger dock en svårighet i att identifiera en optimal metod för att sätta de interna priserna. I teorin framgår även att det ej finns någon optimal metod för att sätta internpriser, utan företaget bör söka efter den metod som bäst uppfyller det företaget ämnar åstadkomma med internprissättningen. Det finns dock en uppsjö av metoder att välja mellan som alla har olika för- och nackdelar. Syfte: Denna studie syftar till att beskriva hur AB Volvo valt att internprissätta tjänster ifrån deras shared service enhet VBS. Författarna ämnar dessutom förklara de bakomliggande orsakerna till detta val samt vilka effekter detta val medför. Slutligen har författarna för avsikt att undersöka om den valda metoden är optimal för att uppfylla den strategi och de styreffekter AB Volvo ämnar uppnå. Avgränsningar: Författarna av denna studie har valt att begränsa undersökningen till ett företag. Dessutom begränsas studien till att endast undersöka internprissättningen av interna tjänster som tillhandahålls av deras shared service enhet. Vidare har författarna valt att lägga fokus på den internprissättning som används som ett verktyg för ekonomistyrning inom organisationen. Metod: Författarna har valt att genomföra en kvalitativ fallstudie. Undersökningen har genomförts genom intervjuer med personer inom det berörda företaget som löpande arbetar med frågor som berör den interna prissättningen. Avsikten med intervjuerna har varit att testa den rådande teorin och dess koppling till empiriska fakta. Resultat och slutsatser: Författarna har dragit slutsatsen att den undersökta enheten har valt en internprismetod som är en blandning av kostnadsplus och standardkostnadsmodellen. Den viktigaste orsaken till detta val var att uppnå styrning mot standardisering och effektivisering av de administrativa processerna. När ett företag skall utforma sin internprismetod är den viktigaste faktorn att beakta vad man syftar till att uppnå med metoden vad gäller styrning, motivation och resultatbedömning. Förslag till fortsatt forskning: Författarna anser att en jämförande studie istället för en fallstudie hade varit intressant för att kunna jämföra olika shared service enheters internprismetoder. Det hade även varit intressant att genomföra samma studie av samma fallföretag fast om ett par år för att se hur man har tagit sig an de negativa effekter man upplever idag och hur de har utvecklat sin interna prissättning.en
dc.language.isosween
dc.relation.ispartofseriesEkonomistyrningen
dc.relation.ispartofseries07-08-79Men
dc.titleInternprissättning för en shared service enheten
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokD
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Business Administrationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenswe
dc.type.degreeStudent essay


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post