Design av MobiGolf
Abstract
Denna uppsats är en del av projektet MobiGolf under forskningsgruppen Mobil
Informatik vid Viktoria institutet. Syftet med MobiGolf är att se om man med
hjälp av Mobil IT kan underlätta för en golfspelare att analysera sitt spel.
Behovet av att kunna analysera sitt spel och därmed f å kunskap om hur man
kan förbättra spelet är stor och framväxande inom golfsporten.
Syftet med den här undersökningen var att ta fram ett antal egenskaper som ett
golf analys system bör ha. För att uppnå det här syftet gjorde jag en explorativ
litteraturstudie och en undersökning av några befintliga system.
Jag har i den här studien försökt skapa en lite mer samlad bild av vilka
egenskaper ett golf analys system bör ha. Om man känner till alla delar av sitt
spel genom t ex, statistik kan man förändra sitt sätt att träna. En effektivare
tidsinsats per träningstillfälle. Genom statistiken kan egna subjektiva
uppfattningar ( vad man är bra eller dålig på ) plötsligt förändras till väldigt
konkreta sanningar.
Uppsatsen analyserar, resonerar och diskuterar ett antal frågor kring begreppet
design. Det kan nämnas tex att organisera information, är informationen aktuell
och användbar, vad en designer bör tänka på vid en huvudmenyn, former och
format ,färger, etc . Tyngdpunkten vid den teoretiska diskussion ligger på ett
antal utvalda aspekter som jag tror har stor betydelse för samspelet mellan
mobilitet, design av MobiGolf.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law