Företag och mänskliga rättigheter -policy och diskurs inom två typer av företag
Abstract
För att leva upp till uppställda mål om mänskliga rättigheter, som aspekt av socialt ansvarstagande, använder sig svenska, transnationella företag av olika kriterier som bygger på internationellt erkända system. Efterlevnaden av dessa kontrolleras inom företaget. Kriteriernas innehåll avgörs av det specifika företagets vision. Sociala företag utgår från en social vision, där det sociala ansvaret är huvudfokus. Konventionella företag utgår från marknadens principer, där vinstintresset är främsta fokus. Dessa skilda kontexter leder till olika syn på vad som ”bör” göras för att främja de mänskliga rättigheterna inom produktionen. Samtidigt börjar de båda typerna av företag efterlikna varandra allt mer. De sociala företagen har upptäckt att de måste vara marknadsmässiga för att överleva, att det är viktigt att satsa på produkter som kunden vill ha. Konventionella företag har insett att kunden efterfrågar sociala och etiskt hållbara produkter. Det handlar antingen om ett ökat socialt ansvarstagande genom främjande av kulturella olikheter eller kulturell likriktning. Mänskliga rättigheter, som kategori och begrepp, ges skilda betydelser beroende av kontext. Diskursanalysen visar att en tolkning av mänskliga rättigheter, som ett universellt begrepp som bör omfatta alla människor, är ett resultat av postkolonialism.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-06-12Author
Mattsson-Wallinder, Ylva
Keywords
Mänskliga rättigheter
post-kolonialism
sociala företag
konventionella företag
Language
swe