dc.contributor.author | Fälth, Tommy | swe |
dc.date.accessioned | 2002-12-07 | swe |
dc.date.accessioned | 2007-01-16T09:41:13Z | |
dc.date.available | 2007-01-16T09:41:13Z | |
dc.date.issued | 1999 | swe |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/1030 | |
dc.description.abstract | Denna uppsats behandlar IT i skolan. Syftet var att få svar på hur och i vilken utsträckning datorer/IT används i undervisningen, hur lärarnas erfarenhet och inställning till datorer/IT ser ut samt hur diskussionen om datorer/IT förs på skolorna. Resultatet baserar sig på intervjuer och enkäter från lärare på två årskurs 7-9 skolor i Varberg. Det visade sig att datorer/IT används relativt sparsamt under lektionstid. Det är främst under elevernas egna arbetstid som datorer/IT används och då i första hand till att hämta information från Internet och framställa presentationer. Det visade sig också att flertalet lärare behärskar ordbehandling, webläsare och e-post -program mycket bra. Lärarna anser att elevernas motivation är den största fördelen med datorer/IT i skolan. Diskussioner om IT i skolan förekommer sparsamt och har låg prioritet. När det förekommer handlar det oftast om policyfrågor, hur datorerna ska vara placerade, inköp av nya program men även IT och pedagogik. | swe |
dc.format.extent | 69689 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | sv | swe |
dc.title | IT i årskurs 7-9 i Varberg | swe |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | swe |
dc.type.uppsok | C | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för informatik | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Informatics | eng |
dc.type.degree | Student essay | swe |
dc.gup.origin | Göteborg University. School of Business, Economics and Law | swe |
dc.gup.epcid | 1876 | swe |