Omvårdnadsprogrammet i relation till hemtjänstarbete
Abstract
Av omvårdnadspersonalen inom äldreomsorgen saknar fyra av tio formell
yrkesutbildning för sitt arbete. Eftersom hemtjänstpersonalens arbetsuppgifter innefattar
såväl hushållsarbete, att vårda svårt sjuka och döende personer, människor med olika
grad av psykisk sjukdom, missbruk som olika typer av funktionshinder, bör utbildningen
möta detta kompetensbehov. Syftet med studien är att undersöka hur vårdbiträden som
har gått omvårdnadsprogrammet upplever att den kunskap och kompetens de skaffat sig
under utbildningstiden kommer till användning i hemtjänstarbetet. Metoden som använts
är en kvalitativ intervjustudie, där 11 personer som genomgått omvårdnadsprogrammets
utbildning intervjuats. Respondenterna är fördelade på sex hemtjänstlag. Vid analysen av
intervjuerna kategoriserades materialet på följande sätt: Arbetsinnehåll, Kunskapsbehov i
hemtjänsten samt Tillämplighet av omvårdnadsprogrammets innehåll i hemtjänsten.
Resultatet visar att de flesta av respondenterna upplevde att utbildningen var bra och
tillförde mycket som de har nytta av i sitt arbete, men den påvisar även vissa brister i
relation till hemtjänstarbetet. Exempelvis upplevs kunskaperna i psykiatri som
bristfälliga. Studien visar också att respondenterna är medvetna om den sociala och
existentiella dimensionen i sitt arbete genom att de ofta i sina svar återkom till
bemötandefrågor. Flera av respondenterna som läst kursen Social omsorg framhåller den
bland de kurser som de har mest nytta av i sitt dagliga arbete. Med utgångspunkt från det
resultat studien visar, skulle vissa kurser behöva läggas till och då främst kurser i
psykiatri och socialpsykiatri samt att kursen social omsorg bör vara obligatorisk.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2008-06-23Author
Björn, Ellinor
Keywords
Kompetens
utbildning
hemtjänst
social omsorg
omvårdnadsprogrammet
Language
swe