Balans i belöningssystem - En fallstudie på ett företag inom försäkringsbranschen
Abstract
Bakgrund och problemdiskussion: Belöningssystem har kommit att införas i allt fler
organisationer och syftar till att styra medarbetarna att arbeta i linje med företagets
övergripande mål. För många anställda utgör belöningar en viktig motivationsfaktor, men för
att ett belöningssystem ska vara motiverande och hjälpa till att styra verksamheten mot sina
mål, krävs ett väl utformat sådant. Ett felaktigt utformat belöningssystem kan leda till direkt
motsatta effekter än vad verksamheten åsyftar åstadkomma. Det är idag vanligt
förekommande att bonuslöner inte sporrar rätt beteende, det vill säga inte motiverar
medarbetare att arbeta i linje med företagets övergripande mål. Det finns alltså svårigheter att
kombinera kortsiktiga mål, såsom försäljning, med mer långsiktiga mål. Vi antar att det finns
situationer då medarbetaren ställs inför valmöjligheten att antingen arbeta gentemot det ena
målet eller det andra och hur belöningen ser ut för var och ett av målen är då avgörande.
Utifrån detta formulerar vi vår problemformulering:
"Hur influeras medarbetare av belöningssystem som speglar delvis motstridiga mål, vilka
skiljer sig åt gällande mätbarhet och tidshorisont?
Syfte: Syftet med denna studie är att öka förståelsen för belöningssystem som innehåller olika
mål, vilka motiverar olika beteenden. Vi kommer att redogöra för huruvida det kan finnas
konflikter mellan mål inom ett belöningssystem och hur detta kan uppfattas och hanteras av
chefer respektive medarbetare.
Metod: För att uppnå så god förståelse som möjligt av hur medarbetare och chefer upplever
situationen har vi valt att göra en kvalitativ studie, där vi genomför enskilda djupintervjuer.
Resultat och slutsats: Det finns i de flesta organisationer idag flera mål som behöver uppnås
för att nå långsiktig lönsamhet. Då ett belöningssystem har i syfte att motivera medarbetare
till att arbeta i linje med företagets övergripande mål måste rätt saker belönas, på rätt sätt, för
att det ska vara möjligt. I vår fallstudie ser vi flera mål som är viktiga för framgång medan det
är ett mål som motiverar mer än de andra. Detta mål, till skillnad från övriga, är enkelt att
mäta och mäts på individnivå samtidigt som belöningen är relativt stor. Detta medför ökade
prestationer vad gäller just detta mål, men i vissa fall minskar prestationen gentemot andra
mål. Detta stämmer väl med teorier vi presenterat som menar att för att ett belöningssystem
ska fungera väl måste samtliga mål ligga i fas med företagets övergripande mål och vara lika
motiverande.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-06-23Author
Alströmer, Nils
Aspevall, Henrik
Bergström, Fredrik
Keywords
Belöningssystem, Försäljning, Kundtjänst, Belöning, Motivation, Prestationslön,
Series/Report no.
Ekonomistyrning
07-08-100
Language
swe