Show simple item record

dc.contributor.authorHellberg, Ingrid
dc.contributor.authorÖrtlund, Ammie
dc.date.accessioned2008-06-25T09:33:49Z
dc.date.available2008-06-25T09:33:49Z
dc.date.issued2008-06-25T09:33:49Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/10399
dc.description.abstractTitel: Kompetensutveckling inom palliativ vård Institution: Institutionen för vårdvetenskap och hälsa Kurs: LVO 110, Vård och omsorg för lärare Författare: Ingrid Hellberg och Ammie Örtlund Handledare: Annica Lagström Examinator: Kaety Plos Sidantal: 21 Examen: HT 2008-01-17 För vårdpersonal är omvårdnad en central del av arbetet och det behövs kompetens för att utföra den. Kompetensen bör dessutom utvecklas för att vårdarbetet ska bli så professionellt som möjligt. Inom palliativ vård är det särskilt betydelsefullt att personalen har den kompetens som krävs eftersom de döende personerna och deras anhöriga är i en speciell situation. I problemformuleringen berättar vi att det är många vårdgivare som tycker att det är svårt att i hantera funderingar som handlar om livets mening och död. Det brister i kunskaper om hur läraren kan gå till väga inom undervisningen av palliativ vård och av den anledningen är det svårt för läraren att hantera uppgiften. Därför har vi valt att göra en litteraturstudie av hur kompetens utvecklas och syftet med det här arbetet är att studera hur elever och personal inom vårdyrken utvecklar omvårdnadskompetens inom palliativ vård. Artiklarna som vi har studerat är kvalitativa och kvantitativa men denna undersökning är kvalitativ. I resultatet kom vi fram till att det behövs tid till reflektion förenad med teoretiska kunskaper och med praktiskt handlande. Vi fann att det behövs mer forskning inom palliativ vård som ligger till grund för den teoretiska undervisningen. Vi fann också att kommunikation är en central del i kompetensutveckling. Genom att diskutera olika problemformuleringar går det att skaffa sig förståelse för etiska och andliga frågeställningar. Vi fick också insikt om att den döende personen kan agerar som lärare, eftersom det endast är den personen som vet något om hur det är att vara i den situationen. Avslutningsvis kom vi fram till att inom läraryrket är det betydelsefullt att låta eleverna får tid till reflektion vilket har en stor effekt på deras kompetensutveckling. Keywords: competence, development, education and palliative Sökord: kompetens, utveckling, undervisning och lindrandeen
dc.language.isosween
dc.titleKompetensutveckling inom palliativ vården
dc.typeText
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaswe
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institute of Health and Care Scienceseng
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record