dc.contributor.author | Hellberg, Ingrid | |
dc.contributor.author | Örtlund, Ammie | |
dc.date.accessioned | 2008-06-25T09:33:49Z | |
dc.date.available | 2008-06-25T09:33:49Z | |
dc.date.issued | 2008-06-25T09:33:49Z | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/10399 | |
dc.description.abstract | Titel: Kompetensutveckling inom palliativ vård
Institution: Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Kurs: LVO 110, Vård och omsorg för lärare
Författare: Ingrid Hellberg och Ammie Örtlund
Handledare: Annica Lagström
Examinator: Kaety Plos
Sidantal: 21
Examen: HT 2008-01-17
För vårdpersonal är omvårdnad en central del av arbetet och det behövs kompetens för att utföra den. Kompetensen bör dessutom utvecklas för att vårdarbetet ska bli så professionellt som möjligt. Inom palliativ vård är det särskilt betydelsefullt att personalen har den kompetens som krävs eftersom de döende personerna och deras anhöriga är i en speciell situation. I problemformuleringen berättar vi att det är många vårdgivare som tycker att det är svårt att i hantera funderingar som handlar om livets mening och död. Det brister i kunskaper om hur läraren kan gå till väga inom undervisningen av palliativ vård och av den anledningen är det svårt för läraren att hantera uppgiften. Därför har vi valt att göra en litteraturstudie av hur kompetens utvecklas och syftet med det här arbetet är att studera hur elever och personal inom vårdyrken utvecklar omvårdnadskompetens inom palliativ vård. Artiklarna som vi har studerat är kvalitativa och kvantitativa men denna undersökning är kvalitativ. I resultatet kom vi fram till att det behövs tid till reflektion förenad med teoretiska kunskaper och med praktiskt handlande. Vi fann att det behövs mer forskning inom palliativ vård som ligger till grund för den teoretiska undervisningen. Vi fann också att kommunikation är en central del i kompetensutveckling. Genom att diskutera olika problemformuleringar går det att skaffa sig förståelse för etiska och andliga frågeställningar. Vi fick också insikt om att den döende personen kan agerar som lärare, eftersom det endast är den personen som vet något om hur det är att vara i den situationen. Avslutningsvis kom vi fram till att inom läraryrket är det betydelsefullt att låta eleverna får tid till reflektion vilket har en stor effekt på deras kompetensutveckling.
Keywords: competence, development, education and palliative
Sökord: kompetens, utveckling, undervisning och lindrande | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.title | Kompetensutveckling inom palliativ vård | en |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | Medicine | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsa | swe |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institute of Health and Care Sciences | eng |
dc.type.degree | Student essay | eng |