Show simple item record

dc.contributor.authorSpjuth, Karin
dc.contributor.authorSjödin, Astrid
dc.date.accessioned2008-06-26T06:23:22Z
dc.date.available2008-06-26T06:23:22Z
dc.date.issued2008-06-26T06:23:22Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/10411
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen är att undersöka hur skolkuratorer på gymnasieskolan resonerar om fenomenet hedersrelaterat förtryck och våld och hur de förhåller sig till detta i sin yrkesroll samt i mötet med elever. Uppsatsen består av tre övergripande frågeställningar; hur manifesteras hedersrelaterat förtryck/våld enligt skolkuratorerna? Vad beror hedersrelaterat förtryck/våld på enligt skolkuratorerna? Hur uppfattar och beskriver skolkuratorerna sin arbetsuppgift och sin yrkesroll i kontakten med fenomenet hedersrelaterat förtryck/våld? Studien är genomförd under våren 2008 och baseras på kvalitativa intervjuer med sex skolkuratorer på fem gymnasieskolor i Göteborg. I vår analys av materialets två första frågeställningar har vi utgått från ett postkolonialt perspektiv där vi också använder oss av begreppen ”de andra” och ”hegemoni”. Den sista frågeställningen analyserar vi med hjälp av Antonovskys teori om KASAM. Enligt skolkuratorerna manifesteras hedersrelaterat förtryck/våld genom ofrihet under kollektivets kontroll samt genom en specifik hotbild. Skolkuratorerna anser att hedersrelaterat förtryck/våld framförallt har kulturella och strukturella orsaker. I skolkuratorernas diskussion om hedersfenomenet finner vi utifrån ett postkolonialistiskt perspektiv ett återkommande resonemang om ”vi” och ”de andra”. Resultatet visar också på att skolkuratorerna skapar begriplighet och hanterbarhet in sin yrkesroll och sina arbetsuppgifter genom att se på hedersrelaterat förtryck/våld som ett kunskapsområde som kräver specifika åtgärder och strategier.en
dc.language.isosween
dc.subjectHedersrelaterat förtryck/vålden
dc.subjectpostkolonialistiskt perspektiven
dc.subjectskolkuratoreren
dc.subjectgymnasieskolaen
dc.subjectKASAMen
dc.titleI mötet med hedern- En kvalitativ studie av skolkuratorers resonemang om hedersrelaterat förtryck och vålden
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record