• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Belöningssystem för butikssäljare -En undersökning av tillväxtföretag inom konfektionsbranschen

Abstract
Bakgrund och problem: Det har alltid funnits företag som lyckas nå större tillväxt än andra. I denna uppsats undersöker vi vilken betydelse belöningssystem har för dessa tillväxtföretag. De flesta undersökningar som har gjorts om belöningssystem berör högt uppsatta personer i företag, då många företag har kritiserats för chefernas omfattande bonusar. I de fall då säljares belöningar analyseras är det ofta kringresande säljare med provisionsbaserad lön som är i fokus. Vi vill där-för i denna uppsats undersöka hur belöningssystemen för butikssäljare ser ut, eftersom detta om-råde inte är lika utforskat. Syfte: Att beskriva för tillväxtföretag vilken betydelse belöningssystem har för dem. För att kunna svara på den frågan vill vi beskriva hur belöningssystemen ser ut i tillväxtföretagen och på vilket sätt säljare motiveras av belöningssystemen. Avgränsningar: Vi har valt att undersöka svenska företag med huvudkontor i Västra Götalands län. De utvalda företagen har alla haft stor tillväxt under de senaste åren och finns med på Dagens Industris lista över Gaseller år 2007. Alla företagen finns dessutom inom konfektionsbranschen. På företagen har vi valt att undersöka endast hur butikssäljarna belönas och inte några av de andra anställda. Metod: Vi har genomfört kvalitativa intervjuer med tre olika företag. På varje företag har vi in-tervjuat en person på högre nivå om företagets belöningssystem, och en butikssäljare, om dennes uppfattning av belöningssystemet. Resultatet från intervjuerna har analyserats och jämfört med vår teoretiska referensram. Resultat och slutsatser: Samtliga företag belönar sina anställda med fast lön enligt kollektivav-tal och med gruppbelöningar i form av aktiviteter där butikerna utgör grupperna. Butikssäljarna motiveras framför allt av ett trivsamt arbetsklimat. Monetära belöningar har ingen avgörande betydelse för tillväxten utan det viktiga är att företagen belönar sina anställda med icke-monetära belöningar så att de anställda motiveras. Förslag till fortsatta studier: Ett förslag är att undersöka börsnoterade företag och att jämföra deras belöningssystem med icke börsnoterade företag. Det skulle också vara intressant att under-söka resande säljare istället för butikssäljare. Ett annat förslag är att göra jämförelse mellan stag-nerande företag och tillväxtföretag skulle vara angelägen. Avslutningsvis skulle det vara intres-sant att göra en kvantitativ undersökning av vad som motiverar en säljare.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/10417
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
gupea_2077_10417_1.pdf (550.5Kb)
Date
2008-06-26
Author
Broman, Anna
Sjöholm, Emma
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-84
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV