• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

MMORPG - Vilka faktorer spelar en roll för spelare när de byter från ett MMORPG till ett annat?

MMORPG - Which factors makes a difference for players when they switch from one MMORPG to another?

Abstract
Denna avhandling handlar om datorspel, mer specifikt MMORPG. Vi har valt att titta närmare på vilka faktorer som spelar en roll för spelare när de byter från ett MMORPG till ett annat. Tidigare forskning har inriktat sig på klassificering av spelarna, motivationsfaktorer och varför vi spelar, denna forskning är också viktig för vår frågeställning. Vi har valt en kvalitativ metod och intervjuer är vårt sätt att samla in data på, vi har även valt att komplettera med ett frågeformulär. Vi kommer fram till att man spelar för att det är roligt och/eller för avslappning, vad att ha roligt innebär är högst individuellt. De vanligaste faktorerna som nämns som roliga är sociala faktorer, utmaningar och tävlan. Vi kommer fram till att det är när dessa inte längre existerar i spelet som spelarna slutar spela. Detta kan bero på att vänner slutar spela eller att spelet förändras med tiden, eller att upprepningen gör det tråkigt i längden. För de flesta är det vännernas val som väger tyngst då det gäller valet av nytt MMORPG.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
http://hdl.handle.net/2077/10467
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
gupea_2077_10467_1.pdf (779.9Kb)
Date
2008-06-30
Author
Thorén, Lars
Keywords
MMORPG
datorspel
faktorer
spelare
byta
börja
sluta
Series/Report no.
Report/IT University of öteborg
2008:006
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV