Informationssystem för krishantering
Information systems for crisis management
Abstract
När samhället drabbas av stora olyckor och kriser är den lokala insatsen av betydande vikt
för att skadeutfallet ska bli så litet som möjligt. Detta ställer krav på en gemensam
dokumentationsplattform för att främja samverkan med berörda aktörer samt effektivisera
krishanteringsarbetet. I Sverige har Krisberedskapsmyndigheten utvecklat WIS, ett verktyg
speciellt anpassat för att hantera dokumentation före, under och efter en kris. Idag används
flera olika verktyg inom kommun och länsstyrelse för att dokumentera och hantera
dokumentation vid krishantering, vilket lett till att WIS inte används i sin fulla kapacitet. Den
genomförda studien beskrev och analyserade hur länsstyrelse och kommun arbetar med
dokumentation vid en krissituation och redogjorde även för eventuella orsaker till utebliven
användning av systemet WIS. Insamling av data har skett via intervjuer och observationer
som genomförts med respondenter inom länsstyrelse och kommun. Resultatet av studien
visade på att WIS inte används i full utsträckning vid kris och där den uteblivna
användningen främst är kopplad till att kommunerna inte arbetar med krishantering dagligen.
Detta är något som påverkat användandet av systemet negativt. Studien lyfte fram tre
huvudorsaker till varför WIS inte nyttjas till fullo vilka är oklar vardaglig användning,
konkurrerande verktyg samt användbarhet och användarvänlighet. Studien pekade mot att det är en
kombination av de tre nämnda orsakerna som låg till grund för utebliven användning, men
att det även berodde på skillnader i länsstyrelsens och kommunernas dagliga rutiner.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2008-06-30Author
Karlsson, Josefin
Keywords
Krishantering
WIS
krisinformationssystem
dokumentation
Series/Report no.
Report/IT University of Göteborg
2008:041
Language
swe