dc.contributor.author | Björn, Andersson | |
dc.contributor.author | Frank, Bach | |
dc.date.accessioned | 2008-07-11T09:28:50Z | |
dc.date.available | 2008-07-11T09:28:50Z | |
dc.date.issued | 2004-05 | |
dc.identifier.issn | 1651-9531 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/10630 | |
dc.description.abstract | Rapporten inleds med en utförlig ämnesdidaktisk analys av området geometrisk optik, inklusive en översikt över viktiga ämnesdidaktiska forskningsresultat som beskriver elevers s.k. vardagsbegrepp om ljuset och dess egenskaper. Sedan framställs en sekvens av lektioner som exemplifierar hur kunskap om elevers vardagsbegrep kan användas då man undervisar om geometrisk optik i skolår 6-9. En fyllig problemsamling och några elevtexter ingår också. | en |
dc.description.sponsorship | GU, Rapporten är skriven i tjänsten | en |
dc.language.iso | swe | en |
dc.publisher | Göteborgs Universitet | en |
dc.relation.ispartofseries | Ämnesdidaktik i praktiken : nya vägar för undervisning i naturvetenskap | en |
dc.relation.ispartofseries | 6 | |
dc.title | Att undervisa om geometrisk optik, kunskapsbas och undervisningsförslag | en |
dc.type | Text | en |
dc.type.svep | report | en |
dc.gup.origin | Göteborgs universitet | swe |
dc.gup.department | Enheten för ämnesdidaktik, Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |