Värdering av varumärken -En studie utifrån två företag
Abstract
Bakgrund och problem: Ett varumärke är en immateriell tillgång som medverkar alltmer
positivt till ett företags ekonomiska ställning. Endast förvärvade varumärken får lov att tas
upp i balansräkningen vilket regleras av IFRS 3 om rörelseförvärv och IAS 38 om
immateriella tillgångar. Sedan år 2005 skall alla noterade koncerner i Sverige upprätta sin
årsredovisning enligt IFRS vilket bland annat innebär att immateriella tillgångar, däribland
varumärken, skall identifieras och separeras från goodwill. Att värdera ett varumärke kan vara
en svår process vid vilken företag lägger olika stor vikt. Värderingen försvåras av att det inte
finns någon aktiv marknad för varumärken. Det finns olika sätt att gå tillväga för att värdera
ett varumärke och uppsatsens fråga lyder: ”Hur har företagen kommit fram till det redovisade
värdet av varumärket?”. Vår studie bygger på undersökningar av två företag och vår delfråga
är följande: ”Skiljer sig företagen åt i sättet att värdera varumärken och vad är i så fall
anledningen till skillnaden?”
Syfte: Uppsatsens syfte är att ge läsaren förståelse för hur företag kan gå tillväga vid
värdering och redovisning av sina förvärvade varumärken. Vi vill förtydliga hur värdet av en
viktig tillgång i balansräkningen tagits fram.
Metod: Uppsatsen är gjord utifrån en kvalitativ metod och undersökningen har genomförts
genom djupintervjuer via telefon och personliga intervjuer med representanter från respektive
företag samt med en varumärkesexpert.
Empiri och analys: I empiriavsnittet presenteras en kort beskrivning av respektive företag
och sammanställningar av utförda intervjuer. Empirin analyseras sedan med återkoppling till
teoriavsnittet. Diskussion förs över företagens värderingssätt och även skillnader emellan
företagen analyseras.
Slutsatser: I slutsatsen redogörs det för kärnan i uppsatsen, problemfrågan besvaras och
slutsatser dras utifrån empiri och analys. Studien visade att företagen gått tillväga på skilda
sätt vid sin värdering. Företag A värderade sitt varumärke med hjälp av en relief from royaltymetod.
Företag B använde sig inte av någon specifik metod utan gjorde jämförelser med andra
företag för att sedan bestämma ett värde baserat på omsättning.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2008-07-18Author
Magnusson, Kristin
Bertelsen, Kristin
Keywords
Immateriella tillgångar, varumärkesvärdering, varumärken
Series/Report no.
Externredovisning och företagsanalys
07-08-118
Language
swe