Elektronisk patientjournalshantering En studie av dokumenthanteringsrutiner kring patientjournalen vid Mölndals sjukhus
Abstract
Denna uppsats presenterar en studie av dokumenthantering kring den elektroniska
patientjournalen, Melior vid Mölndals sjukhus inom medicinkliniken. Syftet med uppsatsen var att kartlägga dokumenthanteringsrutiner kring patientjournalen samt undersöka problemrelaterade
till redundant information och informationstillgänglighet utifrån vårdpersonalens perspektiv. Studien utfördes med ett kvalitativt angreppssätt och en etnografisk forskningsmetod. Insamling av det empiriska materialet gjordes med hjälp av intervjuer och observationer. Resultatet visar att personalen upplever dubbeldokumentation i patientjournal. Det visar också att de är ganska nöjda med informationstillgänglighet men den är inte optimal. Slutsatsen visar att det finns vissa
bristfälliga rutiner vid hantering av journalen. Dubbeldokumentation förekommer ofta i journalen
eftersom samma information antecknas på flera ställen i journalen av olika yrkeskategorier. Det
saknas både en sökfunktion i systemet och en fungerande elektronisk kommunikation som underlättar tillgången till information på ett snabbt och smidigt sätt. Dessa slutsatser har dragits
med hjälp av de empiriska resultaten och relevanta teorier. I både diskussion och slutsats delen ger vi även eventuella förslag till förbättring och effektivisering av journalhantering.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Rooeen, Ladan
Hanna, Abeer
Aginjouneghani, Forough
Keywords
Eektronisk patientjournal
Melior
dokumenthanteringsrutiner
informationstillgänglighet
redundant information
Language
sv