Konsultens roller i IT-baserad verksamhetsutveckling - en ny modell för att förstå hur klientens visioner, idéer och drömmar kan bli verklighet
Abstract
Denna uppsats presenterar en ny modell som belyser konsultens kritiska roller i verksamhetsutveckling. Modellen sammanfattar tre olika perspektiv (det rationella, det sociokulturella och det sociopolitiska) och är menad att öka förståelsen kring konsultens roller i IT-baserad verksamhetsutveckling samt hur dessa kan vara till hjälp för att öka insikten om hur klientens visioner, idéer och drömmar kan konverteras till verklighet. Modellen syftar till att belysa och empiriskt bekräfta följande fråga: Vilka är konsultens roller i IT-baserad verksamhetsutveckling? Med hjälp av denna modell samt en empirisk studie har vi kommit fram till följande distinkta slutsatser: För det första blir konsultens roll uppenbar i situationer som kännetecknas av bristande kunskaper och hög variation i klientens behovsbild. För det andra bör konsulten och klienten tillsammans utveckla klientens framtida verklighet. Konsulten bör lära klienten att bli arkitekt av sin egen verksamhet så att denne kan konvertera visioner, idéer och drömmar till en attraktiv verklighet. Enligt den empiriska bilden finns det ett stort gap vad gäller vad konsulten bör göra och vad denne egentligen gör. För det tredje kan konsultens roller i verksamhetsutvecklingens olika faser förstås i termer av lyssnare, skapare/arkitekt samt lärare. Genom en enkät har material insamlats från två olika organisationer och representerar såväl konsultens som klientens åsikter. Vår modell har visat sig vara lovande eftersom vi kunnat identifiera och bekräfta konsultens olika roller i verksamhetsutveckling i allmänhet och i IT-baserad verksamhetsutveckling i synnerhet. Därmed är vår förhoppning att modellen kan testas ytterligare i framtiden eftersom den innehåller aspekter som inte bekräftats genom denna utredning.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Jaworski, Peter
Günther, Ellinor
Keywords
Konsult
klient
IT-baserad verksamhetsutveckling
holism
Language
sv