Hur bedöms affärsnyttan av IS/IT? - En studie över fem svenska företags tillvägagångssätt
Abstract
Begreppet IT-produktivitetsparadoxen har uppkommit genom de enorma summor som lagts ut på IT utan att en ökad produktivitet har kunnat utläsas. Numer spenderas globalt årligen 2000
miljarder dollar på IT och dess betydelse har skiftat från att öka prestationsförmågan till att i dagsläget utgöra ett strategiskt verktyg som ska bidra till ett ökat värdeskapande. Detta har inneburit att fokus flyttats från input till output, vilket resulterat i förändringen från kostnadsrättfärdigande till realisering av värde genom ökad affärsnytta.
Fortfarande är många företagsledare tveksamma till om IT-utvecklingen är meningsfullt länkad
till företagets affärsmål och trycket ökar därför ytterligare på att affärsnyttan av en investering i
IT ska kunna påvisas. Problemet är att IT:s skilda roll och syfte under olika tidsperioder också har
lett till att nya verktyg måste användas för att rättfärdiga de kostnader som tekniken innebär.
Effekterna är sällan direkt finansiella och traditionella finansiella metoder kan inte beakta de
kvalitativa effekter som huvudsakligen genereras. Således måste de traditionella beräkningarna
kompletteras med metoder som mäter andra aspekter på investeringen för att ge rättvisande
resultat. Syftet med detta arbete är därför att redogöra för hur affärsnyttan av IS/IT-investeringar
bedöms, med fokus på hanteringen av de icke-finansiella nyttor som investeringen genererar.
Arbetet har präglats av en deduktiv metodansats med en deskriptiv karaktär. Empirin har insamlats genom kvalitativa intervjuer på fem globalt agerande företag med bas i Sverige. Intervjuerna har analyserats och därefter har slutsatser dragits som baserats på den befintliga teorin och empirin. I arbetet konstateras att de flesta företag som deltar i studien har någon form av ramverk eller bestämt tillvägagångssätt för att bedöma affärsnyttan av sina investeringar i IS/IT. I flera fall används egenutvecklade eller modifierade metoder, vilket kan vara en effekt av misstro för olika bedömningsmodellers funktion. De ramverk som används vid bedömningen innefattar nästan alla aspekter av parametrarna kostnad, finansiell- och icke-finansiell nytta, risk/osäkerhet och strategisk match, men ofta genom ostrukturerade metoder. Vad som var speciellt förvånansvärt var till den höga grad företagen uppfattat de icke-finansiella nyttornas
betydelse för affärsnyttan av IS/IT, utan att applicera strukturerade metoder för att bedöma dessa.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Abramsson, Annelie
ISSN
1651-4769
Language
sv