STRATEGISK MANAGEMENT En modell för att bedöma harmonin mellan den strategiska och den operativa verksamheten
Abstract
Denna uppsats presenterar en studie av hur stora organisationer kopplar samman den strategiska och den operativa verksamheten. Syftet är att skapa bättre förutsättningar för design av såväl verksamheten som för utformning av informationsteknologin. Arbetet har avgränsats genom att belysa följande fråga: vilka medel och faktorer främjar eller hämmar sammankopplingen mellan den strategiska och den operativa verksamheten? Denna fråga har resulterat i följande slutsatser. 1. Verksamheten har olika samordningsinstrument. Bland dessa finns globala strategier och formella informationssystem. 2. Det finns olika uppfattning kring verksamhetens grundläggande uppgift. Samordning kan varken uppnås med globala strategier eller med formella informationssystem om det råder olika uppfattningar om verksamhetens grundläggande uppgift. 3. Det finns ett gap mellan det strategiska och det operativa ledarskapet. Samordning kan inte heller uppnås om den strategiska och den operativa ledningen inte är överens eller kommunikationen brister dessa emellan. Dessa slutsatser har dragits med hjälp av en konceptuell modell som har skapats utifrån relevanta och sunda teorier. Vår studie har baserats på intervjuer med intressenter inom Göteborgs kommun som utgör ett urval av individer i ledande befattningar och som har medverkat vid införandet av ett informationssystem kallat BALANSEN.
Degree
Student essay
University
Göteborg University. School of Business, Economics and Law
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Ingibergsson, Ragnar
Guttormsen, Anders
Keywords
strategisk management
ledarskap
samordning
Language
sv